برای اولین بار در جهان، پزشکان آمریکایی جراحی مغز نوزادی را که هنوز در رحم است انجام می دهند

برای اولین بار در جهان، پزشکان آمریکایی جراحی مغز نوزادی را که هنوز در رحم است انجام می دهند

پزشکان یک نوزاد را در رحم نجات دادند. (تصویر نماینده)

تیمی از پزشکان آمریکایی برای درمان یک ناهنجاری عروق خونی نادر در مغز نوزادی که هنوز در رحم مادر است، جراحی مغزی پیشگامانه انجام دادند. CNN.

این بیماری نادر مغزی به نام “ناهنجاری ناهید جالینوس” شناخته می شود و این عمل در بیمارستان بریگام اند زنان و بیمارستان کودکان بوستون انجام شد.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که رگ خونی که خون را از مغز به قلب می برد به درستی رشد نمی کند. به گزارش این پایگاه خبری، این ناهنجاری منجر به مقدار زیادی خون می شود که بر رگ ها و قلب فشار وارد می کند و می تواند منجر به مجموعه ای از مشکلات سلامتی شود.

دکتر دارن اورباخ، رادیولوژیست در بیمارستان کودکان بوستون و متخصص در درمان VOGM، گفت: “آسیب های مغزی شدید و نارسایی قلبی فوری پس از تولد، دو چالش بزرگ هستند.” CNN.

او با بیان جزئیات این عارضه، گفت که معمولاً نوزادان پس از تولد با استفاده از کاتتر برای وارد کردن کویل‌های کوچک برای کند کردن جریان خون تحت درمان قرار می‌گیرند. با این حال، درمان اغلب خیلی دیر اتفاق می افتد.

علی‌رغم پیشرفت‌های مراقبتی، 50 تا 60 درصد همه نوزادان مبتلا به این بیماری فوراً بسیار بیمار می‌شوند. و برای آنها، به نظر می رسد که نرخ مرگ و میر حدود 40 درصد وجود دارد. اورباخ گفت: حدود نیمی از نوزادانی که زنده می‌مانند، مشکلات عصبی و شناختی شدیدی را تجربه می‌کنند.

مطابق با اخبار سی بی اسبیبی دنور به طور طبیعی در درون مادرش رشد می کرد که در یک سونوگرافی معمولی، پزشکان متوجه شدند که او دارای این ناهنجاری عروق خونی نادر در داخل مغز است. بسیاری از نوزادان مبتلا به این بیماری دچار نارسایی قلبی یا آسیب مغزی می شوند و اغلب زنده نمی مانند. در واقع، قلب دنور در حال تقلا بود و ناهنجاری به طرز خطرناکی بزرگ می شد.

بنابراین، در هفته 34 بارداری، تیمی از کودکان بوستون و بریگهام توانستند ناهنجاری او را در حالی که او هنوز در رحم بود، با استفاده از راهنمایی اولتراسوند، سوزنی مشابه آنچه برای آمنیوسنتز استفاده می‌شد، و کویل‌های کوچکی که مستقیماً قرار داده می‌شد، ترمیم کنند. وارد رگ های خونی غیر طبیعی می شود تا جریان خون متوقف شود.

رگ ناهنجاری جالینوس چیست؟

به گفته بیمارستان کودکان بوستون، ورید ناهنجاری جالینوس (VOGM) یک نوع ناهنجاری عروق خونی نادر در داخل مغز است. در VOGM، شریان‌های بدشکل در مغز به‌جای اتصال به مویرگ‌ها، مستقیماً به وریدها متصل می‌شوند که به کند شدن جریان خون کمک می‌کند. این باعث هجوم خون با فشار بالا به داخل سیاهرگ ها می شود. این فشار اضافی در رگ ها می تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات شود.