ایران و بلاروس ممکن است به اعضای تمام وقت سازمان همکاری شانگهای تبدیل شوند

ایران و بلاروس ممکن است به اعضای تمام وقت سازمان همکاری شانگهای تبدیل شوند

ایران و بلاروس در حال حاضر کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند. (نمایندگی)

بنولیم، گوا:

به گفته یک مقام مسئول، کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای، ایران و بلاروس به زودی به اعضای تمام وقت منشور تبدیل خواهند شد زیرا این تصمیم از هم اکنون در دست بررسی است.

پیش از این، هند نیز از دو کشور دعوت کرده بود در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای که 27 تا 28 آوریل در دهلی برگزار شد، شرکت کنند.

سرلشکر ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس و محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع ایران در این نشست که در پایتخت کشور به ریاست راجنات سینگ وزیر دفاع برگزار شد، شرکت کردند.

سازمان همکاری شانگهای امسال به میزبانی هند برگزار می شود و گوا آماده استقبال از همه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مکانی است که تصمیمات مربوط به اعضای جدید سازمان همکاری شانگهای اتخاذ خواهد شد.

“مهمترین کار پیش روی وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای ارزیابی وضعیت تصمیماتی است که در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو در ماه ژوئیه تصویب خواهد شد. این نشست همچنین فرصتی برای بحث در مورد وضعیت همکاری چندجانبه در سازمان همکاری شانگهای، منطقه ای خواهد داد. داممو راوی، دبیر MEA در گوا گفت: مسائل جهانی مورد علاقه، اصلاحات و نوسازی سازمان و پیشرفت پذیرش ایران و بلاروس در سازمان همکاری شانگهای به عنوان کشورهای عضو جدید.

وی در ادامه افزود: تلاش هند برای تعمیق بیشتر پیوندهای دوستی و همکاری در سازمان همکاری شانگهای از طریق رویدادهای فرهنگی-اجتماعی مختلف که میزبان آن بود مشهود بود.

در حال حاضر، سازمان همکاری شانگهای دارای روسیه، هند، چین، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی – قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. در صورتی که عضو سازمان همکاری شانگهای در مورد ایران و بلاروس به عنوان اعضای جدید سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شود، تا سال آینده 10 عضو در سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت.

سازمان همکاری شانگهای عمدتاً مبارزه خود را علیه مسائل امنیتی منطقه ای، تروریسم منطقه ای، جدایی طلبی قومی و افراط گرایی مذهبی متمرکز کرده است. تا به امروز، اولویت های سازمان همکاری شانگهای شامل توسعه منطقه ای نیز بوده است.

دبیر MEA در سخنانی درباره منشور سازمان همکاری شانگهای در گوا گفت: این نشست همچنین فرصتی برای بحث در مورد وضعیت همکاری های چندجانبه در سازمان همکاری شانگهای، مسائل منطقه ای و جهانی مورد علاقه، اصلاحات و نوسازی سازمان فراهم می کند.

چندین رویداد اجتماعی-فرهنگی سازماندهی شده توسط هند برای اولین بار در چارچوب سازمان همکاری شانگهای سازماندهی شد. تا به امروز، هند با موفقیت میزبان جلسات وزرای دارایی، محیط زیست، ورزش، حمل و نقل، دفاع، فرهنگ، انرژی، گردشگری و وزرای مسئول رسیدگی به شرایط اضطراری سازمان همکاری شانگهای بوده است.

منابع شورای سازمان همکاری شانگهای گفتند: “تروریسم یک عنصر مهم در این نشست است… امنیت و تروریسم یک موضوع احساسی است و یک روند عادی در بحث است، اما دستور کار مشخصی نیست. دستور کارهای زیادی در اجلاس سران وجود دارد.” ANI.

موضوع ریاست هند بر سازمان همکاری شانگهای در سال 2023 “Secure-SCO” است. هند برای ارتقای تعاملات چندجانبه، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مردمی در منطقه به سازمان همکاری شانگهای اهمیت ویژه ای می دهد. سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین دولتی است که در سال 2001 تأسیس شد.

آخرین نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان برگزار شد. هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در سال 2022 ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)