اولین نوزاد با DNA از سه نفر در بریتانیا متولد شد

اولین نوزاد با DNA از سه نفر در بریتانیا متولد شد

99.8 درصد از DNA از دو والد و مابقی از اهداکننده زن است

در یک اولین علمی پیشگامانه برای بریتانیا، اولین نوزادی که با DNA از سه نفر ساخته شده بود متولد شد. بی بی سی گزارش شده است. در این روش، 99.8 درصد از DNA از دو والدین و مابقی از اهداکننده زن می‌آید. تکنیک پیشگام تلاشی برای جلوگیری از تولد کودکان با بیماری های ویرانگر میتوکندری است.

این تکنیک که به عنوان درمان اهدای میتوکندری (MDT) شناخته می‌شود، از بافت تخم‌های اهداکنندگان زن سالم برای ایجاد جنین‌های IVF استفاده می‌کند که عاری از جهش‌های مضری هستند که مادرانشان دارند و احتمالاً به فرزندانشان منتقل می‌شوند.

قابل ذکر است که بیماری های میتوکندری غیرقابل درمان هستند و می توانند طی چند روز یا حتی چند ساعت پس از تولد کشنده باشند. آنها فقط توسط مادر منتقل می شوند، بنابراین درمان اهدای میتوکندری شکل اصلاح شده ای از IVF است که از میتوکندری یک تخمک اهداکننده سالم استفاده می کند.

نوزاد دارای DNA هسته ای از مادر و پدرش است که ویژگی های کلیدی مانند شخصیت و رنگ چشم را مشخص می کند. علاوه بر این، مقدار کمی از DNA میتوکندریایی خواهد داشت که توسط یک اهداکننده زن ارائه می‌شود.

پزشکان در کلینیک در نیوکاسل در شمال شرقی انگلستان که در آن نوزاد موفق متولد شد، جزئیات تولد را از برنامه MDT اعلام نکردند.

داگان ولز، پروفسور ژنتیک تولیدمثلی در دانشگاه آکسفورد که در پیشرفت بریتانیا شرکت کرد، گفت: روزنامه گاردین که تجربه بالینی با MRT «دلگرم‌کننده» بود، اما تعداد موارد گزارش‌شده «بسیار کم» بود تا بتوان نتیجه‌گیری قطعی در مورد «ایمنی یا اثربخشی» گرفت.

بریتانیا اولین کشوری نیست که از MDT نوزاد ایجاد می کند. اولین نوزادی که با این روش به دنیا آمد، در سال 2016 در یک خانواده اردنی بود که تحت درمان در ایالات متحده بود.