انتخابات ترکیه به دور دوم می رود – اخبار RT World

شورای عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که دور دوم انتخابات در 28 ماه مه در ترکیه برگزار می شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی، در حال حاضر با 49.46 درصد آرا در مقابل 44.79 درصد از رقیب کمال قلیچداراوغلو پیشتاز است.

بر اساس قانون انتخابات ترکیه، یک نامزد برای پیروزی در دور اول باید از آستانه 50 درصد آرا عبور کند. اردوغان مدت کوتاهی پس از بسته شدن صندوق های رای در عصر یکشنبه با قدرت باز شد، اما با پیشروی شمارش آرا، پیشتازی او در طول شب کاهش یافت.

سومین نامزد ملی گرا، سینان اوگان، 5.2 درصد آرا را به دست آورد و از دور دوم حذف خواهد شد. رای دهندگان اوگان قرار است در رویارویی آینده اردوغان و کیلیچداراوغلو تعیین کننده باشند.

هر دو نامزد یکشنبه شب هنگام سخنرانی با هواداران مربوطه خود خوشبین بودند. ما قویاً معتقدیم که در پنج سال آینده به خدمت به ملت خود ادامه خواهیم داد.» اردوغان به جمعیت در آنکارا گفت، در حالی که کیلیچداراوغلو از پیروان خود خواست امیدوار بمانند و به آنها یادآوری کرد که “داده ها هنوز وارد می شوند.”


بازارهای ترکیه در بحبوحه بن بست انتخاباتی سقوط می کند

اردوغان یک محافظه‌کار اجتماعی است که از سال 2014 به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه خدمت کرده است و 11 سال پیش از آن نخست‌وزیر بوده است. تحت رهبری او، ترکیه روابط تجاری و دیپلماتیک نزدیک تری را با روسیه و چین دنبال کرد و در عین حال خود را به عنوان یک صلح‌ساز بالقوه در درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله در اوکراین، قرار داد.

قلیچداراوغلو یک میانه رو است که به دنبال خنثی کردن بسیاری از اصلاحات داخلی اردوغان، به ویژه تغییرات قانون اساسی پس از سال 2016 است که اختیارات ریاست جمهوری را تقویت کرد. او متعهد شده است که در صورت انتخاب شدن، مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را فورا از سر خواهد گرفت و اقتصاد رو به زوال ترکیه را احیا خواهد کرد.

اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه (AK) است که یکی از اعضای اتحاد خلق است. در انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه نیز برگزار شد، ائتلاف اردوغان توانست اکثریت خود را حفظ کند.

کیلیچداراوغلو رهبری حزب CHP، یکی از اعضای اتحاد ملت را بر عهده دارد. این گروه شش حزبی شامل طیف گسترده ای از جناح های راست میانه و چپ میانه است که عمدتاً با مخالفت آنها با اردوغان متحد شده اند.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: