اظهار نظر رئیس نیروی هوایی ایالات متحده در مورد تأثیر F-16 در اوکراین – اخبار RT World

فرانک کندال اذعان کرده است که جت های جنگنده ساخت آمریکا برای کی یف “تغییر دهنده بازی” نخواهند بود.

فرانک کندال، رئیس نیروی هوایی ایالات متحده، ادعاهای خود مبنی بر اینکه اف-16 ها تأثیر قابل توجهی در کمک به اوکراین برای شکست دادن نیروهای روسیه خواهند داشت، با پذیرش این که جنگنده های ساخت آمریکا یک جنگنده نخواهند بود، آب سردی کرد. “تغییر دهنده ی بازی” برای کیف، زیرا نیروی هوایی نقش تعیین کننده ای در درگیری ایفا نمی کند.

اف 16 ها به اوکراینی‌ها توانایی بیشتری می‌دهد که در حال حاضر ندارند.» کندال روز دوشنبه در مراسمی در واشنگتن گفت. “اما تا آنجا که من نگرانم، این یک تغییر چشمگیر بازی برای کل قابلیت های نظامی آنها نخواهد بود.”

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، پس از ماه‌ها گفتن اینکه ایالات متحده جنگنده‌های F-16 را در اختیار کی‌یف قرار نمی‌دهد، هفته گذشته اعلام کرد که به اوکراین در تهیه این جت‌ها کمک خواهد کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: هیچ تصمیمی در مورد اینکه آیا واشنگتن مستقیماً F-16‌ها را ارسال می‌کند یا صرفاً به متحدان اروپایی اجازه می‌دهد آنها را تهیه کنند، گرفته نشده است. در هر صورت، ایالات متحده از یک برنامه آموزشی مشترک بین المللی برای آماده سازی خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت ها حمایت خواهد کرد.


اوکراین مدعی است که با F-16 در جنگ پیروز خواهد شد

مقامات اوکراینی ماه‌ها تلاش کرده‌اند که خیرین غربی خود را متقاعد کنند که F-16‌های خود را تهیه کنند و استدلال می‌کنند که این هواپیماها تأثیر زیادی در درگیری با روسیه خواهند داشت. در واقع، یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز شنبه ادعا کرد که وقتی کی یف اف-16 را به تسلیحات خود اضافه می کند، “ما در این جنگ پیروز خواهیم شد.”

با این حال کندال گفت که جت های ساخت ایالات متحده توازن قوا را در درگیری روسیه و اوکراین تغییر نمی دهند زیرا سیستم های پدافند هوایی موثر آنها را از ایفای نقش اصلی در تصمیم گیری برای نتیجه باز می دارد. وی اذعان کرد که ارائه F-16 خواهد بود “از سوی برخی به عنوان اقدامی تشدید کننده از سوی ما تلقی می شود.”

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد که قدرت های غربی در حال انجام این کار هستند “خطرات عظیم” برای خود با ادامه تشدید مشارکت خود در درگیری. بایدن روز یکشنبه مدعی شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین متعهد شده است که از اف-16 در خاک روسیه استفاده نکند.


مسکو درباره پیامدهای ناشی از تحویل F-16 به کیف هشدار داد

کندال گفت که دست کم چند ماه طول می کشد تا این جت ها به دست اوکراینی ها برسند، اما در هر صورت، تصمیم برای ارائه آنها کمک می کند تا از اتکای این کشور به هواپیماهای نوع شوروی دور شود.

“اوکراین یک کشور مستقل باقی خواهد ماند” او پیش بینی کرد “این به مجموعه کاملی از قابلیت‌های نظامی نیاز دارد، و بنابراین زمان آن رسیده است که درازمدت در مورد اینکه این ارتش ممکن است شبیه به چه شکلی باشد و چه چیزی ممکن است شامل شود، فکر کنیم.”

F-16 در میان پیشرفته ترین جت های جنگنده ایالات متحده نیست. اولین نسخه از این هواپیما در سال 1979 وارد خدمت شد.