استقبال اس جایشانکار، وزیر خارجه پاکستان، بلاوال بوتو در نشست منطقه ای سازمان همکاری شانگهای

استقبال اس جایشانکار، وزیر خارجه پاکستان، بلاوال بوتو در نشست منطقه ای سازمان همکاری شانگهای

با این حال، هنوز هیچ تاییدی مبنی بر وجود دو طرفه بین این دو وجود ندارد.

دهلی نو:

وزیر امور خارجه اس جایشانکار امروز در نشست سازمان همکاری شانگهای (SCO) در گوا از بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود استقبال کرد. تصاویری نشان می‌دهد که وزیران خارجه با دست‌های روی هم احوالپرسی می‌کنند، قبل از اینکه این دو عکس بگیرند و آقای جایشانکار او را به محل برگزاری مراسم هدایت کند.

بلاول بوتو اولین رهبر ارشد کشور همسایه است که در 12 سال گذشته به هند سفر کرده است. با این حال، هنوز هیچ تاییدی مبنی بر توافق دوجانبه میان وزرای خارجه هند و پاکستان وجود ندارد.

سفر آقای بوتو به هند برای شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای (CFM) در بحبوحه تداوم تنش در روابط بین دو کشور در مورد موضوعات مختلفی از جمله استفاده اسلام آباد از تروریسم فرامرزی در جامو و کشمیر انجام می شود.

وزیر امور خارجه پاکستان اوایل امروز در فرودگاه گوا از سوی جی پی سینگ، دبیر مشترک ریاست بخش پاکستان، افغانستان و ایران در وزارت امور خارجه مورد استقبال قرار گرفت.

پیش از این، در حاشیه نشست بزرگ در Benaulim در گوا، آقای جیشانکار با وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، گفت و گو کرد و وی بار دیگر تاکید کرد که وضعیت در مرز هند و چین به طور کلی با ثبات است و هر دو طرف باید دستاوردهای فعلی را تحکیم کنند و به شدت پایبند باشند. با موافقتنامه های مربوطه و در عین حال فشار برای خنک سازی بیشتر و تسهیل شرایط برای صلح و آرامش پایدار در مرزها.

آقای جایشانکار در توئیتی پس از مذاکرات گفت که تمرکز بر حل مسائل باقی مانده و تضمین صلح و آرامش در مناطق مرزی باقی مانده است.

وی گفت: “مذاکره مفصل با وزیر امور خارجه چین و چین در مورد روابط دوجانبه ما. تمرکز بر حل و فصل مسائل باقی مانده و تضمین صلح و آرامش در مناطق مرزی باقی می ماند.”

هند ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای سمرقند در سال 2022 بر عهده گرفت. امسال، هند میزبان چندین نشست مهم سازمان همکاری شانگهای است، از جمله نشست وزیران خارجه در گوا از 4 تا 5 مه.