از خیانت به توهین به مقدسات – عمران خان با 121 پرونده در سراسر پاکستان روبرو شد

از خیانت به توهین به مقدسات – عمران خان با 121 پرونده در سراسر پاکستان روبرو شد

او اخیرا فهرستی از پرونده ها را به دادگاه عالی اسلام آباد ارائه کرده است.

اسلام آباد:

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان که امروز توسط تکاوران شبه نظامی دستگیر شد، با 121 پرونده در سراسر کشور از جمله ارتکاب خیانت و توهین به مقدسات و تحریک خشونت و تروریسم مواجه است.

به گفته شیرین مزاری، رهبر ارشد حزب، عمران خان که از لاهور به اسلام آباد پایتخت فدرال سفر کرده بود، در دادگاه تحت یک فرآیند بیومتریک بود که رنجرز شیشه شیشه را شکست و او را پس از ضرب و شتم وکلا و کارکنان امنیتی خان دستگیر کرد.

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری خان 70 ساله اخیراً فهرستی از پرونده ها را به دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) ارائه کرده است. در این فهرست آمده است که 31 پرونده علیه خان در پایتخت فدرال و 30 پرونده و اخطارهای فراخوان در لاهور، مرکز استان پنجاب صادر شده است.

این موارد به اتهامات مختلفی مانند خیانت، توهین به مقدسات، ارتکاب و تحریک به خشونت و تروریسم مربوط می شود.

بر اساس این فهرست، 12 پرونده تروریسم علیه عمران در لاهور و 14 پرونده در فیصل آباد به ثبت رسیده است. حدود 22 پرونده تروریسم علیه عمران خان در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

دادگاه اسلام آباد قرار است در تاریخ 10 مه او را در پرونده ای متهم کند که گفته می شود وی درآمد حاصل از فروش هدایای دولتی را مخفی کرده است.

در 19 نوامبر سال گذشته، دفتر ملی پاسخگویی متوجه عدم افشای ارزش واقعی هدایایی شده بود که نخست وزیر سابق، همسرش و سایر اعضای کابینه دریافت کرده بودند. منابع آگاه به این موضوع گفتند که بین ارزش واقعی هدایایی که نخست وزیر سابق دریافت کرده و فروش آن مغایرت وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است که در زمان تصدی آقای خان به عنوان نخست‌وزیر، وی برخی از هدایای دولتی را که از سوی مقامات مختلف خارجی به وی ارائه شده بود، نزد خود نگه داشته است.

پرونده فساد مالی که وی روز سه شنبه در دادگاه عالی اسلام آباد برای رسیدگی به آن حضور داشت، در فهرست موجود نیست.

پلیس اسلام آباد بیانیه ای را به نقل از بازرس کل (IG) اکبر نصیرخان منتشر کرد که گفت عمران در رابطه با این پرونده دستگیر شده است که ادعا می کند خان و همسرش میلیاردها روپیه از یک شرکت املاک و مستغلات برای قانونی کردن 50 میلیارد روپیه به دست آورده اند.

نخست وزیر سابق، همراه با همسرش بوشرا بی بی و دیگر رهبران حزب تحریک انصاف، با یک تحقیق NAB در رابطه با تسویه حساب بین دولت تحریک انصاف و یک سرمایه دار دارایی، مواجه هستند که بنا بر گزارش ها، خسارتی بالغ بر 190 میلیون پوند به خزانه ملی وارد کرده است.

آنها همچنین متهم هستند که برای تأسیس دانشگاه القادر، بیش از 458 کانال (23.16 هکتار) زمین در موزا باکرلا، سوهاوا، سود غیرقابل دریافت کرده اند.

عمران خان پیش از این گفته بود که از زمان برکناری وی از سمت نخست وزیری در سال گذشته بیش از 140 پرونده در سراسر کشور تشکیل شده است.

خان، رئیس حزب تحریک انصاف، در ماه آوریل پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.

آقای خان که در سال 2018 به قدرت رسید، تنها نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)