اتحادیه اروپا به صربستان می گوید ما یا روسیه را انتخاب کنید — RT World News

به بلگراد گفته شده است که اگر می خواهد به بلوک بپیوندد باید مسکو را تحریم کند و پریشتینا را به رسمیت بشناسد

جوزپ بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت که حفظ روابط نزدیک با روسیه به شانس صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا آسیب می زند. او همچنین از بلگراد خواست “تراز کردن” با تحریم های این اتحادیه علیه مسکو.

بورل میزبان وزرای خارجه آلبانی و چهار جمهوری سابق یوگسلاوی – صربستان، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی – و استان جدایی‌طلب صربستان کوزوو بود و از آنها خواست که از اوکراین در ساختن الگوی خود پیروی کنند. “پیشرفت سریع” در پیوستن به اتحادیه اروپا

ما در مورد نفوذ روسیه صحبت کردیم [in the region]که تلاش می کند مسیر اروپایی نامزدهای بالکان غربی را از مسیر خارج کند. بورل گفت. ما از انتخاب‌های استراتژیک و شجاعانه برخی از آنها که کاملاً با سیاست خارجی و تحریم‌های ما همسو بودند، استقبال کردیم.»

آلبانی، مونته نگرو و مقدونیه شمالی به تحریم این بلوک پیوسته اند. اگرچه برخی از مقامات در بروکسل چیز دیگری گفته اند، بوسنی و هرزگوین چنین نکرده است. صربستان هم ندارد.

بورل با جدا کردن صربستان فاش کرد که به وزیر امور خارجه ایویکا داچیچ گفته است حفظ روابط نزدیک با روسیه با روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا سازگار نیست. این به منافع ملی خود نیز آسیب می رساند، اما مطمئناً با روند الحاق به اتحادیه اروپا سازگار نیست.


اتحادیه اروپا صربستان را به دلیل مواضع

بورل همچنین گفت که عضویت نهایی صربستان نه تنها به تحریم روسیه بلکه به تحریم روسیه بستگی دارد “عادی سازی روابط” با کوزوو، حتی با وجود اینکه اسپانیا خود یکی از پنج کشور عضو اتحادیه اروپا است که این استان جدا شده را به رسمیت نمی شناسد.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در توجیه سیاست خود مبنی بر عدم پیوستن به تحریم مسکو، به تناقض میان پافشاری اتحادیه اروپا بر تمامیت ارضی اوکراین و بی توجهی آشکار آن به صربستان اشاره کرده است. اوایل این ماه گفت تحریم ها تنها چیزی است که هر سیاستمدار غربی می خواهد درباره آن صحبت کند.

داچیچ پس از دیدار با بورل گفت که کشورش با هیچ مواجهه ای روبرو نشده است “فشار آشکار” روز دوشنبه، در حالی که همه در بروکسل می توانستند شاهد آن باشند “افراطی” و “سوررئال” ادعاهایی از کوزوو

پارلمان اروپا اخیرا گزارشی در مورد صربستان تصویب کرد که علت کاهش شدید حمایت مردمی از پیوستن به اتحادیه اروپا را حضور رسانه های روسی عنوان کرد. اگر دولت ووچیچ به حمایت خود ادامه می داد “سیاست ضد دموکراتیک” اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا باید “در میزان کمک های مالی خود تجدید نظر کنید” به صربستان

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: