ائتلاف حاکم پاکستان مدعی است که دادگاه عالی از عمران خان حمایت می کند

ائتلاف حاکم پاکستان مدعی است که دادگاه عالی از عمران خان حمایت می کند

اسلام آباد:

شریک اصلی دولت پاکستان در ائتلاف روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد روز دوشنبه در برابر دادگاه عالی تحصن کند تا اعتراض خود را به طرفداری ادعایی قضایی از عمران خان، نخست وزیر برکنار شده، ثبت کند.

این خبر را مولانا فضل الرحمن، رئیس جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) در برابر رسانه ها پس از نشست رهبرانی که احزاب آنها بخشی از گروهی به ریاست شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان هستند، اعلام کرد.

“امروز تصمیم گرفتیم که اعتراضی علیه رفتار دادگاه عالی صورت گیرد. من در حالی که نماینده رهبری حزب دموکراتیک خلق ها هستم و از همه ملت می خواهم که همه ملت روز دوشنبه به سمت اسلام آباد بروند. اعتراض بزرگی در مقابل این دادگاه برگزار خواهد شد. دادگاه عالی.» رحمان گفت.

در تسکین بزرگی برای رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان، دادگاه عالی روز پنجشنبه دستگیری نمایشی خان را “غیرقانونی” و “بی اعتبار” اعلام کرد و دستور آزادی فوری وی را پس از معرفی به دستور خود به دادگاه صادر کرد.

خان، 70 ساله، روز سه شنبه در خارج از دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر شد و دادگاه پاسخگویی روز چهارشنبه او را برای هشت روز بازداشت در ارتباط با پرونده فساد القادر تراست به دفتر ملی پاسخگویی (NAB) تحویل داد.

رحمان روز جمعه از تصمیم دادگاه عالی مبنی بر بی اعتباری دستگیری خان انتقاد کرد و گفت که قوه قضاییه عالی نسبت به وی جانبداری نشان می دهد.

او گفت: «دادگاه باید به عنوان مادر قانون رفتار کند نه مادرشوهر.

جیب “مادرشوهر” به یک کلیپ صوتی اخیر از مادرشوهر عمر عطابندیال رئیس دادگستری اشاره می کند که شنیده می شود نگرانی خود را از عدم تسکین خان از دادگاه ابراز می کند.

وی همچنین گفت که “اوباشگری و تروریسم” در کل کشور انجام می شود و “دادگاه از آن تروریسم محافظت می کند”.

«به مقر فرماندهی ارتش حمله می‌شود، به خانه فرمانده سپاه حمله می‌شود… نحوه بی‌احترامی به نهادهای دفاعی دولتی، دادگاه امنیت آنهاست. [or not]؟” او درخواست کرد.

او همچنین از IHC بخاطر اعطای وثیقه حمایتی به خان در چندین مورد در روز جمعه انتقاد کرد.

او گفت: “شما می توانید تصور کنید قوه قضاییه ما در کجا ایستاده است و چگونه خلاف قانون و قانون اساسی تصمیم می گیرد.”

مولانا که همچنین رئیس حزب جمعیت علمای اسلام فضل (JUI-F) خود است، هشدار داد که در صورت حمله هر گروه یا شخصی، کارگرانش واکنش نشان خواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحمیل بند 144 در اسلام آباد، حضور نظامیان و مجوز اعتراض گفت: این موضوع دیگر مال ما نیست. ما بسیار فراتر از آن رفته ایم.»

PDM گروهی متشکل از بیش از نیم دوجین حزب است که در زمانی که خان در قدرت بود تأسیس شد و هدف آن سرنگونی دولت او بود که در آوریل سال گذشته موفق شد.

به طور جداگانه، کابینه در جلسه خود تصمیم PDM را برای برگزاری “اعتراض مسالمت آمیز” در خارج از دادگاه عالی تایید کرد. نخست وزیر شریف ریاست این نشست را بر عهده داشت.

تصمیم برای برگزاری تظاهرات در خارج از دادگاه عالی در حالی اتخاذ می شود که مهلت برگزاری انتخابات در پنجاب در 14 مه به پایان می رسد. دادگاه در 4 آوریل تاریخ را تعیین کرده بود.

دادگاه عالی پیش از این دوشنبه (15 مه) درخواست کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) را برای بررسی مجدد دستور برگزاری انتخابات در مجلس پنجاب در 14 مه تعیین کرده است.

یک هیئت سه نفره متشکل از عمر عطا باندیال، رئیس دادگستری پاکستان و قضات ایجاز الاحسن و منیب اختر این درخواست را بر عهده خواهند گرفت.

گفته می شود که دادگاه ممکن است به دلیل نقض دستورات دولت مبنی بر برگزاری انتخابات در 24 اردیبهشت و تصمیم به تحصن با هدف فشار بر روند قضایی، اقدام به رسیدگی اهانت آمیز کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)