یک بیماری همه گیر مشابه کووید ممکن است طی 10 سال آینده به جهان برسد

یک بیماری همه گیر مشابه کووید ممکن است طی 10 سال آینده به جهان برسد

کارشناسان بهداشت توجه خود را به آماده شدن برای تهدید بالقوه جهانی بعدی معطوف کرده اند.

به گفته یک شرکت تجزیه و تحلیل بهداشتی پیش بینی، احتمال 27.5 درصد وجود دارد که یک بیماری همه گیر به اندازه کووید-19 در دهه آینده اتفاق بیفتد، زیرا ویروس ها به طور مکرر ظاهر می شوند، با رونمایی سریع واکسن کلید کاهش مرگ و میرها.

به گفته Airfinity Ltd مستقر در لندن، تغییرات آب و هوایی، رشد سفرهای بین‌المللی، افزایش جمعیت و تهدید بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در ایجاد این خطر نقش دارند. اما اگر واکسن‌های موثر ۱۰۰ روز پس از کشف یک پاتوژن جدید تولید شوند، احتمال بر اساس مدل سازی این شرکت، یک بیماری همه گیر مرگبار به 8.1٪ کاهش می یابد.

به گفته ایرفینیتی، در بدترین سناریو، یک ویروس از نوع آنفولانزای پرندگان که جهش می‌یابد و امکان انتقال انسان به انسان را فراهم می‌کند، می‌تواند 15000 نفر را در بریتانیا در یک روز بکشد.

با توجه به اینکه جهان اکنون با کووید-19 زندگی می کند، کارشناسان بهداشت توجه خود را به آماده شدن برای تهدید بالقوه جهانی بعدی معطوف کرده اند. در دو دهه گذشته، سه ویروس کرونای اصلی که باعث سارس، مرس و کووید-19 شده‌اند، و همچنین همه‌گیری آنفولانزای خوکی در سال 2009 دیده شده است.

گسترش سریع سویه آنفولانزای مرغی H5N1 نگرانی‌هایی را برانگیخته است. در حالی که تا کنون تعداد کمی از مردم آلوده شده اند و هیچ نشانه ای از انتقال آن به انسان به انسان وجود ندارد، نرخ سرسام آور در پرندگان و افزایش هجوم پستانداران باعث نگرانی دانشمندان و دولت ها شده است که ویروس ممکن است به گونه‌ای جهش پیدا کند که انتشار آن را آسان‌تر کند.

به گفته ایرفینیتی، بسیاری از پاتوژن‌های پرخطر مانند مرس و زیکا واکسن یا درمان تایید شده ندارند و سیاست‌های نظارتی موجود بعید است که یک بیماری همه‌گیر جدید را به موقع تشخیص دهد، که نیاز فوری به اقدامات آمادگی برای همه‌گیری را برجسته می‌کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)