گوگل شبکه جهانی جرایم سایبری با یک میلیون دستگاه هک شده را مختل کرد

گوگل شبکه جهانی جرایم سایبری با یک میلیون دستگاه هک شده را مختل کرد

گوگل گفت این شبکه شامل یک میلیون دستگاه ویندوزی در سراسر جهان است. (نمایندگی)

واشنگتن:

گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرد شبکه‌ای از حدود یک میلیون دستگاه الکترونیکی ربوده شده را که در سراسر جهان برای ارتکاب جرایم آنلاین مورد استفاده قرار می‌گرفت، تعطیل کرده است و در عین حال از هکرهای مستقر در روسیه که غول فناوری ادعا می‌کرد مسئول آن هستند، شکایت کرده است.

به اصطلاح بات‌نت دستگاه‌های آلوده، که برای استخراج مخفیانه بیت‌کوین نیز استفاده می‌شد، حداقل در حال حاضر از دست افرادی که از آن در اینترنت استفاده می‌کردند، قطع شد.

شین هانتلی و لوکا ناگی از گروه تحلیل تهدید گوگل نوشتند: «اپراتورهای گلوپتبا احتمالاً تلاش خواهند کرد تا کنترل بات‌نت را با استفاده از یک مکانیسم کنترل و فرمان پشتیبان به دست آورند.

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و مایکروسافت به طور فزاینده‌ای وارد نبرد علیه جرایم سایبری می‌شوند که از طریق محصولات آنها انجام می‌شود و در نتیجه به آنها درک منحصربه‌فردی از تهدیدها و دسترسی به آنها می‌دهد.

گوگل گفت این شبکه شامل حدود یک میلیون دستگاه ویندوزی در سرتاسر جهان برای جرائمی است که شامل سرقت اطلاعات کاربری کاربران می شود و قربانیانی از ایالات متحده، هند، برزیل و جنوب شرق آسیا را هدف قرار داده است.

این شرکت همچنین شکایتی را در دادگاه فدرال نیویورک علیه دیمیتری استارویکوف و الکساندر فیلیپوف تنظیم کرد و به دنبال صدور دستوری برای جلوگیری از تخلف آنها در سیستم عامل های خود بود.

کارشناسان امنیت سایبری برای اولین بار در سال 2011 متوجه Glupteba شدند که با تغییر چهره به عنوان نرم افزار، فیلم یا فیلم رایگان و قابل دانلودی که مردم ناخواسته در دستگاه های خود دانلود می کنند، منتشر می شود.

با این حال، برخلاف بات‌نت‌های معمولی که برای اطمینان از بقای خود به کانال‌های از پیش تعیین‌شده متکی هستند، Glupteba برای یافتن یک سرور جایگزین برنامه‌ریزی شده است تا حتی پس از حمله به کار خود ادامه دهد.

از آنجایی که وب بات‌نت قدرت حدود یک میلیون دستگاه را ترکیب می‌کند، دارای قدرت غیرعادی است که می‌تواند برای باج‌افزار در مقیاس بزرگ یا حملات دیگر استفاده شود.

برای حفظ آن شبکه، این سازمان “از تبلیغات گوگل برای ارسال فرصت های شغلی برای وب سایت ها” که کار غیرقانونی را انجام می دهند، استفاده می کند.

هکرها همچنین از خدمات خود گوگل برای توزیع بدافزار استفاده کردند – این غول اینترنتی حدود 63 میلیون سندنگار گوگل را حذف کرد و بیش از 1100 حساب Google را که برای انتشار Glupteba استفاده می شد، خاتمه داد.

گوگل در یک پست وبلاگی گفت: بات‌نت‌ها می‌توانند “سریع‌تر از اختلالات بهبود پیدا کنند، و تعطیلی آنها را بسیار سخت‌تر می‌کند. ما در حال همکاری نزدیک با صنعت و دولت هستیم تا با این نوع رفتارها مبارزه کنیم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)