گفتگوی جو بایدن و ولادیمیر پوتین درباره اوکراین و توافق هسته‌ای ایران در نشست پرتنش 2 ساعته

بایدن و پوتین در جریان اجلاس پرتنش 2 ساعته سران درباره توافق هسته ای اوکراین و ایران گفتگو کردند

نشست بایدن و پوتین که کمی بیش از دو ساعت به طول انجامید، با تنش همراه بود. (فایل)

واشنگتن:

جو بایدن و ولادیمیر پوتین روز سه شنبه یک نشست ویدیویی دو ساعته برگزار کردند که در آن رئیس جمهور آمریکا گفت در صورت حمله روسیه به اوکراین، نسبت به تحریم های دردناک و افزایش حمایت نظامی از اروپای شرقی هشدار خواهد داد.

پوتین در یک کلیپ ویدئویی کوتاه که توسط کرملین منتشر شد، گفت: «سلام آقای رئیس جمهور». بایدن گفت از دیدن همتای روس خود “خوب است” و افزود که امیدوار است جلسه بعدی آنها حضوری باشد.

با وجود صحنه آغازین دوستانه، اجلاس که کمی بیش از دو ساعت به طول انجامید، غرق در تنش بود.

روسیه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند، اما با تصاویر ماهواره‌ای که نشان‌دهنده تمرکز گسترده نیروهای نظامی در مرز است، ترس از جنگ در اروپا افزایش یافته است.

بایدن با انعکاس فضای شکننده، پشت درهای بسته در اتاق وضعیت با امنیت بالا کاخ سفید نشست. در مقابل، بایدن سه هفته پیش نشست ویدیویی مشابهی را با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اتاق تزئینی روزولت برگزار کرد و خبرنگاران برای مشاهده دقایق آغازین دعوت شدند.

ایالات متحده می گوید که به طور قطع نمی داند روسیه قصد دارد در اوکراین چه کاری انجام دهد، اما از استقرار حدود 100000 سرباز روسی آماده جنگ در مرزها نگران است. روسیه در حال حاضر از شورش جدایی طلبان قدرتمند در سراسر مناطق شرقی اوکراین حمایت می کند و شبه جزیره کریمه را در سال 2014 از کیف ضمیمه کرد.

مسکو بحث تهاجم را “هیستری” می نامد. در عوض، پوتین قصد دارد به بایدن بگوید که اتحاد رو به رشد اوکراین با کشورهای غربی را تهدیدی برای امنیت روسیه می‌داند – و هر گونه اقدام اوکراین برای پیوستن به ناتو یا میزبانی موشک‌های ناتو غیرقابل قبول خواهد بود.

اگرچه اوکراین به هیچ وجه نمی تواند به ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده بپیوندد، پوتین خواهان تضمین “قانونی” است که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه گفت: «روسیه هرگز برای حمله به کسی برنامه ریزی نکرده است. اما ما خطوط قرمز خود را داریم.

آمریکا و ناتو می گویند که نمی توان به روسیه در مورد جاه طلبی های اوکراین حق وتو داد.

کاخ سفید گفت بایدن و پوتین که آخرین بار در ماه ژوئن در ژنو ملاقات کردند، نشست ویدیویی خود را در ساعت 1507 به وقت گرینویچ — 10:07 صبح در واشنگتن و 6:07 بعد از ظهر در تفرجگاه دریای سیاه سوچی، جایی که پوتین در آن اقامتگاه دارد، آغاز کردند. کرملین اعلام کرد که در حدود ساعت 1715 به وقت گرینویچ به پایان رسیده است.

رویکرد هماهنگی آمریکا و اروپا

ایالات متحده و متحدان اروپایی از سال 2014 که نیروهای مسلح این کشور در برابر فشار روسیه مچاله شدند، برای تقویت ارتش اوکراین تلاش کردند. با این حال، غرب تمایلی برای درگیری نظامی مستقیم با روسیه ندارد.

کاخ سفید می گوید بایدن در عوض تحریم های اقتصادی زیادی را وضع خواهد کرد که “هزینه واقعی” را تحمیل خواهد کرد.

پیش از این نشست، دولت بایدن همچنین تاکید کرده بود که موضع این کشور هماهنگ با شرکای اروپایی انجام شده است.

بایدن روز دوشنبه برای هماهنگ کردن پیام خود با رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا گفتگو کرد و کاخ سفید گفت که پس از پایان کار با پوتین، دوباره با چهار کشور صحبت خواهد کرد.

کاخ سفید گفت: «رهبران توافق کردند که در ارتباط نزدیک با رویکردی هماهنگ و جامع در پاسخ به تقویت نظامی روسیه در مرزهای اوکراین باشند».

پوتین همچنین قصد داشت پس از نشست مجازی با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی تماس بگیرد.

“آسیب شدید”

آمریکا می‌گوید گزینه‌هایی جز رویارویی نظامی برای فشار بر پوتین دارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما به طور قابل توجهی با متحدان خود مشورت کرده‌ایم و معتقدیم مسیری رو به جلو داریم که آسیب‌های مهم و شدیدی بر اقتصاد روسیه وارد می‌کند».

او گفت: “شما می توانید آن را یک تهدید بنامید. می توانید آن را یک واقعیت بنامید.”

کاخ سفید می‌گوید در حالی که انتظاری برای استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین وجود ندارد، تهاجم روسیه می‌تواند باعث افزایش قدرت ناتو در سایر بخش‌های اروپای شرقی که بخشی از این ائتلاف هستند، شود.

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «اگر پوتین وارد عمل شود، درخواست فزاینده‌ای از سوی متحدان شرق و پاسخ مثبت ایالات متحده برای نیروهای اضافی وجود خواهد داشت».

فراتر از اوکراین، بایدن و پوتین همچنین در مورد موضوعاتی که کشورهایشان در تضاد هستند، از جمله برنامه هسته‌ای مشکل‌ساز ایران و موجی از حملات سایبری علیه ایالات متحده صحبت خواهند کرد.

زلنسکی به جلو

زلنسکی با پوشیدن یونیفورم رزمی، روز دوشنبه از نیروهایی که با جدایی طلبان طرفدار مسکو در شرق کشور می جنگند دیدار کرد.

این درگیری جان بیش از 13000 نفر را گرفته است و در حالی که نیروهای اوکراینی در حال حاضر در یک بن بست علیه مخالفان جدایی طلب خود قرار دارند، اگر نیروهای عادی روسیه از مرز عبور کنند، احتمالاً غرق خواهند شد.

بر اساس بیانیه ای که کی یف منتشر کرد، زلنسکی خطاب به سربازان گفت: از شما برای محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین سپاسگزارم.

او روز دوشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده صحبت کرد و پس از آن در توییتر نوشت که از ایالات متحده و متحدانش برای حمایت از اوکراین “قدردان” است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)