گفتگوی جو بایدن و مکرون برای کاهش تنش ها پس از سفر رئیس جمهور فرانسه به چین

گفتگوی بایدن و مکرون برای کاهش تنش ها پس از سفر رئیس جمهور فرانسه به چین

جو بایدن و مکرون همچنین در مورد حمله روسیه به اوکراین طرفدار غرب گفتگو کردند. (فایل)

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در پی اظهارات اخیر رهبر فرانسه درباره تایوان و روابط امنیتی اروپا با واشنگتن، از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها خبر دادند.

کاخ سفید و الیزه در بیانیه‌های جداگانه‌ای پس از این تماس تلفنی گفتند که رهبران درباره سفر رسمی ماکرون در هفته اول آوریل به پکن، جایی که وی چندین ساعت را با رئیس‌جمهور شی جین پینگ گذراند، گفتگو کردند.

در پایان سفر، مکرون با گفتن اینکه کشورهای اروپایی نباید بر سر تایوان دموکراتیک و مورد حمایت غرب وارد جنگ بین چین و ایالات متحده شوند، سر و صدای زیادی به پا کرد.

مکرون گفت اروپا باید از «بحرانی که مال ما نیست» اجتناب کند. او همچنین اظهارات قبلی را تکرار کرد که خواستار “خود مختاری استراتژیک” اتحادیه اروپا از ایالات متحده بود که از زمان کمک به شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم در دفاع از اروپا نقش اساسی داشت.

بیانیه کاخ سفید بر مواضع مشترک آنها تاکید کرد.

در بیانیه آمده است: آنها سفر اخیر رئیس جمهور مکرون به جمهوری خلق چین و تلاش های مداوم آنها برای پیشبرد رفاه، امنیت، ارزش های مشترک و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین در منطقه هند و اقیانوس آرام را مورد بحث قرار دادند. آنها بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است، بایدن و ماکرون همچنین درباره تهاجم روسیه به اوکراین طرفدار غرب گفت‌وگو کردند و «حمایت ثابت خود از اوکراین در مواجهه با تجاوزات وحشیانه روسیه را تکرار کردند».

در پاریس، دفتر مکرون این تماس را اینگونه توصیف کرد که بایدن در مورد “نتایج به دست آمده” در طول سفر چین توضیح داده شده است.

در این بیانیه با اشاره به فشار مکرون از چین برای ایفای نقش در دستیابی به یک توافق صلح برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، آمده است: «چین باید در میان مدت در پایان دادن به مناقشه بر اساس اصول و اصول نقش داشته باشد. اهداف منشور سازمان ملل متحد.”

در بیانیه آمده است: «سران دو کشور بر اهمیت تداوم تعامل با مقامات چینی بر این اساس توافق کردند.

با توجه به اتحاد قوی چین کمونیست با روسیه، واشنگتن با کمی تردید به ابتکار مکرون نگاه می کند.

در بیانیه فرانسه درباره روابط امنیتی فراآتلانتیک، بر اهمیت تداوم تسلیح مجدد کشورهای اروپایی به منظور بر عهده گرفتن مسئولیت های خود در تقسیم بار امنیت فراآتلانتیک تاکید شده است.

این بیانیه بازتاب زبان ایالات متحده در مورد تایوان بود و گفت: “دو رئیس جمهور تمایل مشابهی برای تقویت همکاری در حال انجام و حمایت از قوانین بین المللی، از جمله آزادی کشتیرانی، در کل منطقه هند و اقیانوس آرام دارند.”

بایدن روز پنجشنبه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، که مکرون را به پکن همراهی کرد، تماس جداگانه ای داشت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که آنها نیز “بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند.”

در این بیانیه آمده است: «دو رهبر در مورد سفر اخیر رئیس جمهور فون در لاین به پکن و تعهد مشترک آنها به حفظ نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، حقوق بشر و شیوه های تجارت منصفانه بحث کردند.

در این بیانیه آمده است که بایدن همچنین تلاش غرب برای توقف حمله روسیه به اوکراین و همچنین گذار به اقتصاد انرژی پاک را مورد بحث قرار داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)