گزارش: پاکستان قانونی را تصویب کرد که قدرت قاضی ارشد خود را محدود می کند

گزارش: پاکستان قانونی را تصویب کرد که قدرت قاضی ارشد خود را محدود می کند

قانون مناقشه برانگیز اکثر قضات ارشد دادگاه عالی را برای مداخله در امور پارلمان محدود می کند.

اسلام آباد:

به گزارش دان، لایحه دیوان عالی (عمل و رویه) 2023 – که اخیراً موضوع بحث های زیادی در پاکستان بوده است – روز جمعه پس از انتشار آن توسط دولت شهباز شریف در روزنامه رسمی، قانونی شد.

سخنگوی شورای ملی در بیانیه‌ای گفت که منشی شورای ملی در این رابطه به چاپخانه اطلاعیه روزنامه صادر کرده است. در این بیانیه آمده است: “پس از تکمیل تمام مراحل تصویب، دبیرخانه شورای ملی رسماً این اطلاعیه را صادر کرده است. لایحه رویه و رویه دیوان عالی اکنون به عنوان قانون لازم الاجرا است.”

این در حالی است که حکم دادگاه عالی برای توقف اجرای این قانون صادر شد، دبیرخانه مجلس ملی رسماً از شرکت چاپ پاکستان (PCP) خواست تا آن را در روزنامه رسمی منتشر کند.

قاضی عالی کشور این اختیار را داشت که در مواردی که منافع عمومی یا نقض حقوق اساسی باشد اقدام به ابتکار خود انجام دهد اما دولت شریف این لایحه را تصویب کرد که اکنون به قانون تبدیل شده است. پس از آنکه شهباز شریف نخست وزیر و اعضای کابینه او ادعا کردند که این اقدام باعث بی ثباتی سیاسی شده است.

پس از آن که رئیس جمهور عارف علوی برای بار دوم از تصویب لایحه تصویب شده توسط نمایندگان در جلسه مشترک مجلس در 10 آوریل خودداری کرد، قانون دیوان عالی کشور (عملیات و آیین دادرسی) 2023 اکنون به یک قانون مطابق بند 2 ماده 75 تبدیل شده است. قانون اساسی. به گزارش دان، دبیرخانه شورای ملی این کشور از طریق توییتر رسمی خود این موضوع را رسما اعلام کرد.

این قانون مناقشه برانگیز اکثر قضات ارشد دادگاه عالی را برای مداخله در امور پارلمانی محدود می کند، زیرا این قانون ناشی از اقدام عادی در مورد پرونده تاخیر در انتخابات است. لایحه دیوان عالی (عملیات و رویه) 2023 همچنین تصریح می کند که کمیته ای متشکل از CJP و دو قاضی ارشد تشکیل می دهند تا به هر پرونده، موضوع یا استیناف ارائه شده در دادگاه عالی رسیدگی و حل و فصل کنند.

این لایحه ماه گذشته در میان بن بست بین دولت و قوه قضائیه بر سر انتخابات پنجاب و خیبر پختونخوا توسط مجلس ملی و سنا تصویب شد و پس از آن برای تصویب به رئیس جمهور فرستاده شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)