گزارش: مرد سعودی که با جمال خاشقجی اشتباه کرده بود، در تعطیلات در فرانسه بود

گزارش: مرد سعودی که با جمال خاشقجی اشتباه کرده بود، در تعطیلات در فرانسه بود

جمال خاشقجی آخرین بار در 2 اکتبر 2018 هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد.

پاریس:

یک مقام مطلع گفت که شهروند سعودی که این هفته در پاریس به ظن دست داشتن در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار دستگیر شد، فقط یک گردشگر بود که با یکی از دوستانش در فرانسه تعطیلات را سپری کرده بود.

این مرد پس از بازگشت به پادشاهی، با تلویزیون الاخباریه عربستان سعودی که روز پنجشنبه پخش شد، مصاحبه کرد.

اصلی که یک ژاکت سیاه معمولی و یک کلاه سیاه پوشیده بود گفت: “آنها من را در یک اتاق گذاشتند…، شیشه های زیادی مانند شیشه هایی بود که برای مجرمان برای مشاهده آنها استفاده می شد و تهویه خوبی وجود نداشت.” از پشت شیشه، طوری مرا تماشا می کردند که انگار یک حیوان در باغ وحش هستم.»

این مرد که روز چهارشنبه آزاد شد، پس از اسکن پاسپورتش هنگام عبور از فرودگاه بین المللی اصلی پایتخت فرانسه در مسیر خروج از کشور، بازداشت شد. این مقام گفت که این مرد با ویزای معتبر سفر می کرد.

این مرد دارای ملیت، نام و نام خانوادگی و سال تولد با خالد عده العتیبی، یکی از اعضای سابق گارد سلطنتی سعودی که در فهرست تحریم‌های ایالات متحده و بریتانیا شناسایی شده و گزارشی از سوی سازمان ملل متحد، به عنوان دست داشتن در قتل خاشقجی در سال 2018

اما نام پدر بازداشت شده با العتیبی مظنون متفاوت بود که توسط ترکیه با حکم بازداشت بین المللی تحت تعقیب است. این مقام و یک منبع پلیس گفتند که شماره پاسپورت او نیز همینطور بود.

این دو منبع گفتند، حکم ترکیه یک سال تولد را ذکر کرده است، اما روز و ماه را ذکر نکرده است، که هیچ کدام با هم مطابقت ندارند.

با این حال، این شباهت برای اسکن گذرنامه کافی بود تا پلیس مرزی را از تطابق هویت احتمالی با یک فرد تحت تعقیب آگاه کند.

الگوریتم ها برای گردآوری جزئیات در گذرنامه و مطابقت با مواردی که در ضمانت نامه ها ذکر شده است استفاده می شود. این منبع پلیس گفت، اگر درجه خاصی از تطابق وجود داشته باشد، یک اخطار صادر شده توسط سیستم به مقامات مرزی اجازه می دهد تا بررسی های بیشتری را بدانند.

تماس با سفارت

در این مصاحبه تلویزیونی، تقریباً همنام قاتل خاشقجی گفت که در ابتدا مقامات فرانسوی به او اجازه تماس با سفارت عربستان در پاریس را نمی دهند.

او گفت: “من به آنها گفتم می خواهم با سفارت صحبت کنم اما اجازه نمی دهند. شماره شخصی سفیر را دارم اما اجازه استفاده از موبایل را به من نمی دهند.”

وی افزود: در نهایت، افسران فرانسوی به او اجازه دادند تا تماس دریافتی از سفارت را دریافت کند و سفارت به او گفت که پرونده او در حال رسیدگی است.

وزارت کشور فرانسه و نیروی پلیس ملی فرانسه از اظهار نظر درباره هویت اشتباه خودداری کردند.

یک ارزیابی اطلاعاتی از طبقه‌بندی‌شده آمریکا که در فوریه منتشر شد، حاکی از آن بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیات دستگیری یا قتل خاشقجی را تایید کرده است.

دولت عربستان هرگونه دخالت ولیعهد را رد کرده و یافته های این گزارش را رد کرده است.

خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد شاهزاده، آخرین بار در 2 اکتبر 2018 هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. مقامات ترکیه معتقدند جسد وی تکه تکه شده و خارج شده است. بقایای او پیدا نشده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)