گزارش: علیرضا اکبری، مقام سابق اعدام شده توسط ایران به اتهام جاسوسی، 2.4 میلیون دلار توسط MI6 پرداخت شد

گزارش: علیرضا اکبری، مقام سابق اعدام شده توسط ایران به اتهام جاسوسی، 2.4 میلیون دلار توسط MI6 پرداخت شد

بریتانیا حکم اعدام علیرضا اکبری را با انگیزه سیاسی خوانده بود.

مقامات اطلاعاتی گفته اند که یک مقام ارشد سابق دفاعی ایران که در ژانویه امسال اعدام شد، جاسوس بریتانیا بود. علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع ایران، اطلاعات راهبردی کشور از جمله اسرار هسته ای را به مدت 15 سال در اختیار انگلیسی ها قرار داد. نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی گزارش شده است. ایران آقای اکبری را به عامل MI6 متهم کرد، اما دولت بریتانیا هرگز جاسوس بودن او را اعتراف نکرده است. انگلیس اعدام اکبری را اقدامی وحشیانه خوانده و گفته بود که بدون مجازات نخواهد ماند.

را اکنون این گزارش حاکی از آن است که یک مقام اطلاعاتی بریتانیا در سال 2008 به اسرائیل رفت و به مقامات آنجا گفت که آنها یک خال با دسترسی به راز هسته ای ایران دارند.

این مقام انگلیسی حتی اطلاعاتی را در اختیار اسرائیل قرار داد که نشان می داد ایران به طور مخفیانه سلاح هسته ای می سازد. یک سال بعد، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، این اطلاعات را عمومی کرد و موجی از شوک را در سراسر جهان ایجاد کرد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که طی سال‌ها، آقای اکبری همچنین هویت و فعالیت بیش از 100 مقام ایرانی را فاش کرده است.

از جمله محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای معروف به «پدر بمب ایران» که در سال 2020 توسط اسرائیل ترور شد.

این منبع خبری از مقام اطلاعاتی که منبع این اطلاعات است نامی نبرد. اما این گزارش بر اساس مصاحبه با مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق از ایالات متحده، بریتانیا، اسرائیل، آلمان و ایران است.

رسانه های دولتی گفتند اکبری، جانباز جنگ ایران و عراق که از سال 1980 تا 1988 ادامه داشت، بین مارس 2019 و مارس 2020 دستگیر شد. پس از دستگیری اکبری، تلویزیون دولتی هشت ویدئوی کوتاه پخش کرد که در آن وی جزئیات فعالیت‌های جاسوسی و استخدام توسط بریتانیا را در یکی از مراسمی در سفارت انگلیس در تهران شرح می‌داد.

در یکی از ویدئوها، اکبری گفت که در سال 2004 توسط MI6 استخدام شده است و به او و خانواده اش ویزا برای بریتانیا داده خواهد شد. یک سال بعد، او به بریتانیا سفر کرد و با گرداننده خود ملاقات کرد، که به او 2.4 میلیون دلار (بر اساس نرخ فعلی) پرداخت تا شرکت‌هایی را در اتریش، اسپانیا و بریتانیا راه‌اندازی کند تا پوششی برای جلسات با گردانندگانش فراهم کند.

اکبری علاوه بر معاونت وزیر دفاع، «مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش» و «ریاست لشکر مرکز تحقیقات وزارت دفاع» را نیز بر عهده داشته است.