گزارش: دیوید فراست، مذاکره کننده برگزیت از دولت بریتانیا استعفا داد

گزارش: دیوید فراست، مذاکره کننده برگزیت از دولت بریتانیا استعفا داد

دیوید فراست در ژانویه به دلیل “سرخوردگی” از جهت گیری سیاست های دولت ترک خواهد کرد

لندن:

دیوید فراست، وزیر کابینه بریتانیا که مذاکرات برگزیت را در زمان نخست وزیری بوریس جانسون رهبری می کرد، از دولت استعفا کرد.

این روزنامه به نقل از یک منبع ارشد دولتی گفت که فراست به دلیل “سرخوردگی” از جهت گیری سیاست های دولت، پست خود را در ژانویه ترک خواهد کرد.

دفتر نخست وزیر جانسون بلافاصله پس از تماس با خبرگزاری فرانسه در مورد از دست دادن یک متحد مورد اعتماد، که ضربه بزرگ دیگری به رهبر محاصره شده وارد کرد، پاسخ نداد.

این هفته نامه به صورت آنلاین گزارش داد که فراست یک هفته پیش استعفای خود را ارائه کرد، اما متقاعد شد که تا سال جدید در این سمت بماند.

یک منبع ناشناس به این روزنامه گفت که فراست با محدودیت‌های جدید دولت برای ویروس کرونا، تمرکز بر اهداف آب و هوایی خالص صفر و افزایش مالیات مخالف است.

نخست وزیر جانسون در حال حاضر از شورش 100 نماینده خود در رای گیری پارلمان بر سر اقدامات کرونا و از دست دادن خیره کننده 23000 کرسی اکثریت در یک انتخابات میان دوره ای متحمل شده است.

این تا حدودی به دلیل تعدادی از گزارش‌ها مبنی بر اینکه کارکنان و دستیاران او در کریسمس گذشته مهمانی‌هایی برگزار کردند، علیرغم محدودیت‌های ویروسی در آن زمان، مقصر بود.

آنجلا راینر، معاون رهبر اصلی حزب اپوزیسیون کارگر، گفت این استعفا نشان دهنده “دولتی در هرج و مرج کامل درست زمانی است که کشور با چند هفته نامشخص روبرو می شود”.

او در توییتی نوشت: “@BorisJohnson در این کار نیست. ما شایسته بهتر از این بداخلاقی هستیم.”

لیلا موران، سخنگوی روابط خارجی حزب لیبرال دموکرات کوچکتر، گفت: «این استعفای شوکه کننده نشانه هرج و مرج و سردرگمی در قلب این دولت محافظه کار است.

موش‌ها از کشتی در حال غرق شدن بوریس جانسون فرار می‌کنند که او از بحرانی به بحران دیگر می‌رود. حتی حامیان زمانی وفادار نخست‌وزیر اکنون او را رها می‌کنند.»

و آرلین فاستر، که به دلیل ترتیبات تجاری پس از برگزیت در استان بریتانیا از سمت خود به عنوان وزیر اول ایرلند شمالی استعفا داد، گفت که این امر پیامدهای زیادی دارد.

او در توییتر نوشت: «استعفای لرد فراست از کابینه لحظه بزرگی برای دولت است، اما برای آن دسته از ما که معتقد بودیم او برای NI ارائه خواهد شد، بسیار بزرگ است.

فراست هفته‌ها بر سر پروتکل ایرلند شمالی که تجارت بین بریتانیا، اسکاتلند و ولز و ایرلند شمالی و با اتحادیه اروپا را کنترل می‌کند، درگیر مذاکرات بوده است.

لندن خواهان لغو قراردادی است که سال گذشته امضا کرد و مدعی است کارساز نیست. اما بروکسل مخالف است.

شکست میان‌دوره‌ای محافظه‌کاران جانسون گمانه‌زنی‌ها در مورد چالش رهبری را تشدید کرد و فراست به طور بالقوه به یک سمت بالا نگاه می‌کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)