گزارش تصویری از زن اویغور درباره عموی بازداشت شده در چین

گزارش تصویری از زن اویغور درباره عموی بازداشت شده در چین

او همچنین در مورد نسل کشی ادعایی اویغورها در غرب چین.

پکن:

نفیسه اوغوز، دانشجوی 20 ساله اویغور، گفت که شهادت دادن در مورد زندانی شدن غیرقانونی عمویش “وظیفه” او بود.

او همچنین در مورد نسل کشی ادعایی اویغورها در غرب چین.

نفیسه اوغوز این بیانیه را به چهار زبان – اویغوری، انگلیسی، ماندارین و ترکی ارائه کرد و آن را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس‌بوک به اشتراک گذاشت و در مورد نحوه دستگیری عمویش، علیم عبدالکریم، 33 ساله توسط پلیس در ارومچی در ماه اوت صحبت کرد. 28، 2017، رادیو آسیای آزاد گزارش داد.

نفیسه اوغوز در گفتگو با رادیو آسیای آزاد گفت: “من جرأت کردم این شهادت ویدئویی را به اشتراک بگذارم، زیرا نمی توانستم رنج مردمم را که با نسل کشی روبرو هستند تحمل کنم.” او در ادامه گفت: «من نمی‌توانستم سرنوشت عمویم و میلیون‌ها اویغور در اردوگاه‌های کار اجباری را بپذیرم و برای برادرزاده‌ام که حتی یک بار هم پدرش را پس از تولد ندیده بود، احساس وحشتناکی داشتم». گزارش رادیو آسیای آزاد

اوغوز گفت که شهادت را به زبان ترکی داد و ابراز امیدواری کرد که ترک ها به رنج اویغورها توجه کنند. او شهادت را به زبان انگلیسی داد و امیدوار بود که جامعه بین المللی به آن توجه کند. او همچنین گفت که شهادت را به زبان چینی ارائه کرد تا دولت چین را وادار کند که به خواسته او گوش دهد.

بر اساس این گزارش، خانواده علی عبدالکریم به مدت دو سال از محل نگهداری وی بی اطلاع بودند. بعداً، اوغوز اطلاعاتی به دست آورد که دو سال پس از دستگیری او در زندان کورلا معروف به چینی Ku’erle در سین کیانگ است.

اوغوز در ویدئوهای چند زبانه گفت: “عموی بی گناه من در شش سال گذشته در زندان بوده است.” او از دولت چین خواست تا فورا عمویش را آزاد کند. این ویدئوها توجه اویغورها را به خود جلب کرده و واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

او که از استانبول با رادیو آسیای آزاد تلفنی صحبت می کرد، گفت: “از آنجایی که ما نتوانستیم اطلاعاتی در مورد او به دست آوریم، من نمی توانستم این بی عدالتی را تحمل کنم. اوغوز و خانواده اش از سال 2015 در ترکیه زندگی می کنند. او گفت که آنها سکوت کردند. در سال های گذشته، از ترس اینکه این شهادت بتواند به بستگان آنها در وطن آسیب برساند.

پلیس چین، عبدالکریم را اندکی پس از ازدواجش در میان سرکوب گسترده‌تر اویغورها که در سال 2017 آغاز شد، بازداشت کرد. در جریان سرکوب، مقامات اویغورهای عادی و برجسته مانند بازرگانان، نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران و اعضای روحانی مسلمان را به‌طور خودسرانه در اردوگاه‌های «آموزش مجدد» بازداشت کردند. طبق گزارش خبری

عبدالکریم یک مهندس کامپیوتر بود و در یک شرکت خانوادگی به نام Halis Foreign Trade Ltd مدیریت کسب و کار مرتبط با کامپیوتر و اینترنت داشت.

اوغوز گفت: “ما نمی دانیم چرا دولت چین او را دستگیر کرد” و افزود: “او هرگز در خارج از کشور نبوده است. من فکر می کنم مقامات چینی او را به دلیل اویغور بودن و مسلمان بودن بازداشت کردند.”

بنا بر این گزارش، پس از دستگیری علی عبدالکریم، خانواده کسب و کار خود را تعطیل کردند. جنایت و مدت محکومیت او مشخص نیست، با این حال، اوغوز متوجه شد که او در زندانی در کورلا نگهداری می شود که تحت نظارت شرکت ساخت و ساز سین کیانگ فعالیت می کند.

چین گفته است که این اردوگاه ها مراکز آموزش حرفه ای هستند که برای توقف افراط گرایی مذهبی و تروریسم ایجاد شده اند. با این حال، کسانی که از اردوگاه ها جان سالم به در برده اند گفته اند که اویغورهای آنجا مورد شکنجه، تجاوز جنسی و کار اجباری قرار گرفته اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)