گزارش: بیش از 6400 خبرنگار در افغانستان پس از تسلط طالبان شغل خود را از دست دادند

گزارش: بیش از 6400 خبرنگار در افغانستان پس از تسلط طالبان شغل خود را از دست دادند

از زمان تسلط طالبان بر این کشور، بیش از 6400 خبرنگار در افغانستان شغل خود را از دست داده اند.

واشنگتن:

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، از زمان تسلط طالبان بر این کشور، بیش از 6400 خبرنگار در افغانستان شغل خود را از دست داده اند.

نظرسنجی که توسط سازمان غیرانتفاعی گزارشگران بدون مرز (RSF) و انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان (AIJA) انجام شده است، نشان می دهد که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، چشم انداز رسانه ای افغانستان تغییر اساسی کرده است.

بر اساس این نظرسنجی، 231 رسانه مجبور به تعطیلی شدند.

بر اساس نظرسنجی RSF و شریک محلی آن، آیجا، تأثیر تسلط طالبان بر رسانه های افغانستان چشمگیر بوده است.

از هر ده رسانه بیش از چهار رسانه ناپدید شده اند و 60 درصد روزنامه نگاران و کارمندان رسانه دیگر قادر به کار نیستند.

خبرگزاری آنی گزارش داد که بیشترین ضربه را در میان همه زنان روزنامه نگار دارند، زیرا 80 درصد آنها از زمان کنترل کابل توسط طالبان، شغل خود را از دست داده اند.

RSF در گزارشی گفت: “از 543 رسانه ثبت شده در افغانستان در آغاز تابستان، تنها 312 رسانه هنوز در پایان نوامبر فعالیت داشتند. این بدان معناست که 43 درصد از رسانه های افغانستان در مدت سه ماه ناپدید شدند.” بیانیه.

فقط چهار ماه پیش، اکثر ولایات افغانستان حداقل ده رسانه خصوصی داشتند، اما اکنون برخی از مناطق تقریباً هیچ رسانه محلی ندارند.

“در گذشته 10 رسانه در ولایت کوهستانی پروان در شمال وجود داشت، اما اکنون فقط سه رسانه فعال هستند. در شهر غربی هرات (سومین ولایت بزرگ کشور) و اطراف آن، از 51 رسانه فقط 18 رسانه هنوز فعال هستند. RSF گفت: کاهش 65 درصدی.

“منطقه مرکزی کابل که رسانه های بیشتری نسبت به هر جای دیگر داشت، از کشتار در امان نمانده است. از هر دو رسانه (51 درصد) بیش از یک رسانه را از دست داده است. از 148 موردی که تا قبل از 15 اوت ثبت شده است، تنها 72 مورد هنوز باقی مانده اند. در حال فعالیت» افزود.

طالبان در اولین کنفرانس خبری این گروه پس از تسلط در ماه اوت، وعده حقوق زنان، آزادی رسانه ها و عفو مقامات دولتی را داده بود. با این حال، فعالان، کارمندان سابق دولت، و روزنامه‌نگاران در میان دیگران همچنان با قصاص مواجه هستند.

گزارش هایی از افغانستان مبنی بر افزایش سرکوب روزنامه نگاران توسط طالبان منتشر شده است. خبرنگارانی که تظاهرات و تجمعات را پوشش می دهند توسط تروریست های طالبان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)