گزارش: انتظار می رود که کمک کنندگان از انتقال 280 میلیون دلاری برای افغانستان حمایت کنند

گزارش: انتظار می رود که کمک کنندگان از انتقال 280 میلیون دلاری برای افغانستان حمایت کنند

سازمان ملل هشدار داد که نزدیک به 23 میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند (پرونده)

واشنگتن:

پنج منبع آگاه روز جمعه گفتند که انتظار می رود کمک کنندگان از جمله ایالات متحده اجازه دهند تا 280 میلیون دلار از یک صندوق امانی مسدود شده به دو آژانس کمک رسانی برای کمک به افغانستان برای عبور از بحران انسانی خود اجازه دهند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تاکنون هیچ اعتراضی نسبت به انتقال به برنامه جهانی غذا (WFP) و یونیسف از صندوق امانی بازسازی افغانستان (ARTF) که توسط بانک جهانی اداره می شود، وجود نداشته است.

هر یک از 31 اهداکننده ARTF، که ایالات متحده بزرگترین آنهاست، می تواند با ارائه اعتراض، انتقال را مسدود کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که ایالات متحده با این انتقال مخالفت نخواهد کرد.

این پول می‌تواند امنیت غذایی و برنامه‌های بهداشتی را در افغانستان تقویت کند، زیرا این کشور در یک بحران شدید اقتصادی و انسانی فرو می‌رود که در ماه اوت، زمانی که طالبان بر کشور تسلط یافتند، با فروپاشی دولت مورد حمایت غرب و خروج آخرین نیروهای آمریکایی، شتاب گرفت.

ایالات متحده و سایر اهداکنندگان کمک های مالی را که افغانستان در طول 20 سال جنگ به آن وابسته شده بود و بیش از 9 میلیارد دلار از دارایی های ارزی این کشور مسدود شد، قطع کردند.

سازمان ملل متحد هشدار می دهد که نزدیک به 23 میلیون نفر – حدود 55 درصد از جمعیت – با سطح شدید گرسنگی روبرو هستند و نزدیک به 9 میلیون نفر در معرض خطر قحطی هستند زیرا زمستان در این کشور فقیر و محصور در خشکی فرا می رسد.

به نظر می رسد استفاده از پول ARTF و هدایت آن از طریق برنامه جهانی غذا و یونیسف که هر دو بخشی از خانواده سازمان ملل هستند، راهی برای دریافت بودجه به کشور برای نیازهای اساسی باشد، به نحوی که لزوماً شامل تحریم های ایالات متحده نمی شود.

رویترز به طور انحصاری در 1 دسامبر گزارش داد که هیئت مدیره بانک جهانی از انتقال 280 میلیون دلار از ARTF به این دو آژانس حمایت کرده است.

یک منبع گفت که یک کمیته راهبری ARTF این انتقال را در 3 دسامبر تایید کرده است و به کمک کنندگان صندوق اعتماد تا روز جمعه فرصت داده شده است تا هرگونه اعتراضی را ثبت کنند.

چهار منبع آگاه به این موضوع گفتند که انتظار نمی رود هیچ یک از اهداکنندگان با این موضوع مخالفت کنند و این راه را برای انتقال هموار می کند.

یکی از این منابع گفت: «اگر کسی مخالفت کند برای بسیاری از مردم تعجب آور است.

لورل میلر، سرپرست سابق نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، از تصمیم برای استفاده از ARTF برای دریافت کمک های بشردوستانه انتقاد کرد و گفت که پول باید از منابع دیگر تامین شود و بودجه 1.5 میلیارد دلاری باید برای یک ابتکار بزرگ برای جلوگیری از فروپاشی استفاده شود. موسسات دولتی که کارگران آنها ماه ها حقوق نگرفته اند.

میلر، که بر برنامه آسیایی گروه بین المللی بحران، یک اندیشکده، نظارت می کند، گفت: «ما در مورد فروپاشی خدمات عمومی که به مردم افغانستان خدمت می کند، صحبت می کنیم. “این در مورد کمک به طالبان نیست. بلکه کمک به افغان هایی است که به یک کشور فعال نیاز دارند. آنها به چیزی بیش از کمک های غذایی نیاز دارند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)