گذرنامه مظنون قاتل خاشقجی، روزنامه نگار سعودی شناسایی شد: گزارش

گذرنامه قاتل ادعایی خاشقجی روزنامه نگار سعودی شناسایی شد: گزارش

جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی آخرین بار در حال ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. (فایل)

یک منبع پلیس روز چهارشنبه گفت، پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد این یک مورد از هویت اشتباه بوده است، یک مرد سعودی که در فرودگاه پاریس به اتهام ارتباط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار جمال خاشقجی بازداشت شده بود، به این دلیل دستگیر شد که گذرنامه‌اش هشدار داده بود.

منابع مجری قانون فرانسه نام فرد دستگیر شده روز سه شنبه را خالد عده العتیبی – همنام یکی از اعضای سابق گارد سلطنتی سعودی که در اسناد تحریم های آمریکا و انگلیس و گزارش سفارش سازمان ملل متحد در قتل خاشقجی ذکر شده است، نام برده اند. .

سفارت عربستان سعودی در پاریس اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که فرد دستگیر شده «هیچ ارتباطی با پرونده مورد بحث ندارد» و باید فورا آزاد شود.

این منبع پلیس روز چهارشنبه گفت که این مرد صبح روز سه شنبه در فرودگاه زمانی که پاسپورتش در حین اسکن هشدار داد، رهگیری شد.

این منبع گفت که این هشدار نشان می دهد که وی در ارتباط با تحقیقات قتل تحت تعقیب است و افزود که این هشدار براساس حکم بازداشت ترکیه بوده است.

طبق قوانین فرانسه، مقامات 48 ساعت از لحظه رهگیری او در فرودگاه – بنابراین تا قبل از ساعت 10 صبح (09:00 GMT) روز پنجشنبه – فرصت دارند تا بررسی کنند که او کیست و یا او را آزاد کنند یا اقداماتی را برای بازداشت طولانی‌تر انجام دهند و شروع کنند. رویه های احتمالی استرداد

این منبع پلیس خاطرنشان کرد که پلیس فرانسه مشخصات گذرنامه و تصویری با کیفیت نسبتاً ضعیف بر اساس حکم بازداشت ترکیه دارد، اما هیچ اطلاعات بیومتریکی ندارد و افزود که آنها به طور بالقوه می توانند اطلاعات بیشتری را از ترکیه درخواست کنند.

گزارش تحقیقات سازمان ملل در سال 2019 حاکی از آن است که العتیبی یکی از اعضای یک تیم 15 نفره سعودی بود که در قتل خاشقجی پس از مراجعه این روزنامه نگار به کنسولگری برای گرفتن مدرکی برای اجازه به وی برای ازدواج با نامزدش دست داشت.

خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست و منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، آخرین بار در 2 اکتبر 2018 هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. مقامات ترکیه معتقدند جسد او قطعه قطعه شده و خارج شده است. بقایای او پیدا نشده است.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که در ماه مارس سال جاری منتشر شد، حاکی از آن بود که شاهزاده محمد عملیات کشتن یا دستگیری خاشقجی را تایید کرده است. دولت عربستان هرگونه دخالت ولیعهد را رد کرده و یافته های این گزارش را رد کرده است.

آخر هفته گذشته، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در عربستان سعودی با شاهزاده محمد گفت‌وگو کرد و به اولین رهبر بزرگ غربی تبدیل شد که از زمان قتل خاشقجی به پادشاهی سفر می‌کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)