کنفرانس بزرگ سازمان تجارت جهانی به دلیل سویه جدید کووید Omicron به تعویق افتاد

کنفرانس بزرگ سازمان تجارت جهانی به دلیل شیوع جدید کووید به تعویق افتاد

کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی به طور معمول هر دو سال یکبار برگزار می شود. (فایل)

ژنو:

کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی هفته آینده، بزرگترین گردهمایی سازمان تجارت جهانی در چهار سال گذشته، در آخرین لحظه جمعه به دلیل نوع جدید Omicron Covid-19 به تعویق افتاد.

سازمان تجارت جهانی امیدوار بود که گردهمایی چهار روزه در ژنو روح تازه‌ای به سازمان فلج شده که سال‌ها در تلاش برای پیشرفت در حل مسائلی مانند یارانه‌های ماهیگیری است، دمیده شود.

نگوزی اوکونجو-ایویلا، مدیرکل جدید همچنین امیدوار بود، برخلاف احتمال، به توافقی برای لغو حق ثبت اختراع واکسن کووید منعقد کند و ثابت کند WTO نقش مرتبطی در مبارزه با همه‌گیری دارد.

اما این کنفرانس چهار روز قبل از شروع به تعویق افتاد، ساعاتی پس از آن که Omicron از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک نوع نگرانی اعلام شد.

نگرانی های پیرامون گسترش این نوع باعث شد که خطوط هوایی پروازها از جنوب آفریقا را ممنوع کنند، جایی که این گونه برای اولین بار در 9 نوامبر شناسایی شد.

در همین حال، بازارهای سهام و قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های پیرامون این نوع، به شدت سقوط کردند و به طور بالقوه ضربه سنگینی به بهبود اقتصاد جهانی وارد کردند.

معاون مدیر کل سازمان تجارت جهانی، آنابل گونزالس گفت که کنفرانس با عضویت کامل 164 ایالت پشت تصمیم گرفته شده توسط اوکونجو-ایویلا و داچیو کاستیو، رئیس شورای عمومی، «به تعویق افتاده است».

گونزالس گفت: “سلامت، انصاف و فراگیر بودن از این تماس خبر داد. این تصمیم درستی است. کار ادامه خواهد داشت و باید ادامه یابد.”

دوازدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی (MC12) قبلاً یک بار به دلیل همه‌گیری به تعویق افتاده است. در ابتدا قرار بود در ژوئن 2020 در نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شود.

لغو IP باید منتظر بماند

این کنفرانس معمولا هر دو سال یکبار برگزار می شود.

انتظار می رفت که بیش از 100 وزیر به ژنو، جایی که سازمان در آن مستقر است، از جمله سران کشورها، به علاوه 4000 نماینده را به سمت خود بکشاند.

این گردهمایی به‌عنوان آزمونی برای توانایی اوکونجو-ایویلا در تحقق وعده‌های خود برای دور زدن نهاد بحران زده تلقی می‌شد.

وزیر امور خارجه سابق نیجریه، که در ماه مارس به عنوان اولین آفریقایی و اولین زن رهبری سازمان تجارت جهانی شناخته شد، به دلیل تلاش های خود برای احیای مجدد مورد تحسین قرار گرفت.

او به آغاز مذاکرات تجاری مسدود شده کمک کرده و دستیابی به یک توافق طولانی مدت برای پایان دادن به یارانه های مضر شیلات را در اولویت اصلی کنفرانس قرار داده است.

او همچنین بر فوریت توافق در مورد چگونگی حذف موانع تجاری که دسترسی به واکسن‌های کووید-19 را مسدود می‌کنند، تاکید کرد.

وزیران همچنین قرار بود در مورد درخواست‌ها برای معافیت موقت از حمایت از مالکیت معنوی برای واکسن‌ها و سایر ابزارهای پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با همه‌گیری بحث کنند.

اما کووید قبل از اینکه Okonjo-Iweala حتی شروع به کوبیدن سر در مورد این موضوع کند، با کنفرانس روبرو شد.

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت که سازمان تجارت جهانی تصمیمی دشوار اما عاقلانه گرفته است.

وی گفت: «مطمئن باشید: ما در این مدت به کار برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز اجلاس وزیران ادامه خواهیم داد.»

سایمون مانلی، سفیر بریتانیا در ژنو، گفت که با توجه به ناتوانی همه هیئت‌ها برای حضور در آن، این اقدام عاقلانه است.

او گفت: «ما در حمایت خود از WTO بی‌نتیجه ایستاده‌ایم و مشتاقانه منتظر برگزاری موفق MC12 ASAP هستیم».

تنش آمریکا و چین

علاوه بر شیلات و کووید، این نشست همچنین قرار بود راهی را برای WTO ترسیم کند، در میان درخواست‌های گسترده برای اصلاح سازمانی که پیش از همه‌گیری با چالش‌های دلهره‌آور متعددی روبرو بود.

علاوه بر ناتوانی طولانی مدت خود در انعقاد قراردادهای تجاری بزرگ، با افزایش تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین و سیستم حل و فصل اختلافات شکسته دست و پنجه نرم کرده است.

الویر فابری، محقق سیاست تجاری در موسسه اروپایی ژاک دلورز، گفت: «خوشبینی کمی در مورد نتیجه مذاکرات در روزهای آینده وجود داشت.

با این حال، او گفت که این به تعویق افتادن چرخش بدی از وقایع بود که “ما را از تاکید بر اینکه عدم مشارکت ایالات متحده تشویق می کند اینرسی” در مورد اصلاح WTO است، باز می دارد.

دیمیتری گروزوبینسکی، مدیر سازمان پلتفرم تجاری ژنو، امید چندانی نداشت که داشتن زمان اضافی برای بازی با آنها در دستیابی به توافقات مثمر ثمر باشد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «احتمالاً نه.

مزیت کنفرانس وزیران این است که فرصت حرکت سیاسی در مورد موضوعاتی را فراهم می کند که راه حل های فنی به تنهایی کافی نیستند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)