کمپین جهانی برای بازگرداندن گوپتاها به آفریقای جنوبی برای مواجهه با اتهامات غارت راه اندازی شد

کمپین جهانی برای بازگرداندن گوپتاها به آفریقای جنوبی برای مواجهه با اتهامات غارت راه اندازی شد

آتل گوپتا در میان سه برادر گوپتا در مرکز یک کاوشگر در آفریقای جنوبی است. (فایل)

ژوهانسبورگ:

یک کمپین بین المللی روز پنجشنبه در ژوهانسبورگ برای بازگرداندن برادران خود تبعید شده گوپتا به آفریقای جنوبی برای محاکمه به اتهام غارت میلیاردها راند از نهادهای دولتی آغاز شد.

آجی، آتول و راجش گوپتا که به دلیل نزدیک بودن به رئیس جمهور سابق جیکوب زوما متهم به دستگیری گسترده ایالتی هستند، زمانی که شبکه روی آنها بسته شد، از آفریقای جنوبی گریختند زیرا اعتراضات گسترده عمومی در نهایت منجر به برکناری زوما توسط کنگره ملی آفریقا (ANC) شد. انتصاب سیریل رامافوزا به عنوان سرپرست رئیس جمهور. رامافوزا متعاقباً پس از انتخابات به این سمت بازگردانده شد.

گمان می رود گوپتاها و خانواده هایشان در دبی زندگی می کنند که آفریقای جنوبی با آن در ژوئن سال جاری قرارداد استرداد را امضا کرد، اما پیشرفت کمی در مورد درخواست این کشور برای بازگرداندن آنها حاصل شده است زیرا حکم بازداشت آنها وجود دارد.

همچنین گمانه زنی هایی وجود دارد که برخی از اعضای خانواده ممکن است در هند باشند.
این کمپین که توسط بنیاد احمد کاترادا (AKF) راه اندازی شد، از تعدادی از سازمان های داخلی و خارجی که با فساد مبارزه می کنند، قول حمایت دریافت کرد.

با ادامه بررسی پرونده ها، درک هانکوم، رئیس AKF گفت که ادعاهای قبلی مبنی بر غارت میلیاردها راند از نهادهای دولتی “به طرز ناامیدکننده ای ناکافی بود”.

Hanekom گفت: “گزارش‌های دریافتی چند سال پیش در مورد مبالغ تخمینی از دست رفته به اقتصاد ما از طریق تصرف دولت ثابت شد که به طرز ناامیدکننده‌ای کمتر از حد برآورد شده است. اکنون، ما در حال صحبت از هر چیزی تا یک تریلیون راند هستیم که به اشکال مختلف به اقتصاد ما از دست داده است.” .

وی گفت: ما می دانیم که گوپتاها با حمایت کامل رئیس جمهور وقت کشور و وزرای مختلف کشور نقش اساسی داشتند.

“این که برادران گوپتا که خیلی از کشور ما دزدیده‌اند، در کشور دیگری در جهان آزادانه راه می‌روند، یک حماقت عدالت است. ما می‌خواهیم شاهد اجرای عدالت باشیم – آنها عملاً از عدالت فراری هستند. ما به همکاری بین‌المللی نیاز داریم. هانکوم گفت، با احترام به برادران گوپتا، اطمینان حاصل کنید که عدالت اجرا می شود و اجرا می شود.

شان بالتون، مدیر اجرایی AKF خاطرنشان کرد که بیشترین تأکید بر برادران گوپتا در کمیسیون تحقیق در مورد دستگیری ایالت که توسط رئیس جمهور سیریل رامافوزا آغاز شد، بود.

پیشتر در روز پنجشنبه، کمیسیون به رهبری معاون قاضی، ریموند زوندو، اعلام کرد که گزارش آن در اول ژانویه 2022 به رامافوزا تحویل داده خواهد شد.

بالتون گفت: «الگویی که (گوپتاها) ایجاد کرد، یا شاید کامل شد، در طول و عرض کشور گسترش یافته است و ما را با تداوم این موضوع که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم، باقی می گذارد.» سال، بنیاد یک «کتاب نارنجی» منتشر می‌کند که فهرستی از سازمان‌ها و افرادی که در تصرف دولت نقش داشته‌اند، در آن فهرست می‌شود.

رنگ “نارنجی” نشان دهنده رنگ لباس هایی است که زندانیان به عنوان لباس استاندارد در زندان های آفریقای جنوبی می پوشند.

کشیش فرانک چیکان، که سه سال پیش “کمپین از دموکراسی خود دفاع کن” را تشکیل داد، گفت که گوپتاها نه تنها نهادهای نیمه دولتی بلکه حتی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی را نیز برای جلوگیری از دستگیری فساد کرده اند.

چیکان گفت: “وقتی این کار را انجام می دهید، به منزله یک کودتا است.”

Wayne Duvenhage، مدیر عامل سازمان لغو سوء استفاده مالیاتی (OUTA) گفت حتی چهار سال پس از افشای انبارهای عظیم اسنادی با نام مستعار “گوپتا لیکس”، هنوز شواهدی در حال ظهور است که دسترسی گوپتاها به میلیاردها دلار را ممکن می‌سازد. رند پول مالیات دهندگان آفریقای جنوبی.

پیتر هین، یک فعال کهنه کار ضد آپارتاید که پس از دستگیری توسط دولت اقلیت سفیدپوست در دهه 1970 مبارزه را از بریتانیا رهبری کرد، از آنجا پیام حمایتی فرستاد.

هاین گفت: «ما همچنین باید اصرار کنیم که بانک‌هایی مانند HSBC، Standard Chartered و Baroda Bank مسیرهای دیجیتالی را که نشان می‌دهد گوپتاها و زوما پول‌های خود را در کجا شسته‌اند، تسلیم کنند.

وقتی همه بانک‌های بزرگ آفریقای جنوبی معامله با گوپتاها را متوقف کردند، فقط از شعبه محلی بانک بارودا حمایت کردند، که متعاقباً فعالیت‌های خود در آفریقای جنوبی را به استناد تجدید ساختار جهانی تعطیل کرد.

هاین گفت وکلایی که به گوپتاها کمک کردند، عمدتاً در دبی، هنگ کنگ و کارائیب، که به گوپتاها کمک کردند، باید جزئیات کاملی از همدستی خود در پولشویی ارائه دهند.

سازمان‌های دیگری که متعهد به حمایت از این کمپین شدند عبارتند از سازمان غیردولتی Right2Know and Corruption Watch، حزب کمونیست آفریقای جنوبی، Shadow World Investigations، و اقدام آمریکا برای جنوب آفریقا.

گوپتاها برای اولین بار از صحرای پور وارد آفریقای جنوبی شدند، زیرا دموکراسی پس از آزادی نلسون ماندلا در سال 1990 آغاز شد. یک فروشگاه کفش کوچک در ژوهانسبورگ به سرعت به یک امپراتوری تجاری ملی تبدیل شد که در حوزه فناوری اطلاعات، رسانه و بخش معدن قرار داشت.