کشیش کنیایی برای مواجهه با اتهامات تروریسم به دلیل مرگ فرقه گرسنگی

کشیش کنیایی برای مواجهه با اتهامات تروریسم به دلیل مرگ فرقه گرسنگی

کشیش خودخوانده پل نتنگ مکنزی کلیسای خود را در سال 2003 راه اندازی کرد. (پرونده)

مالیندی، کنیا:

به گفته دادستانی، یک کشیش کنیایی که روز سه شنبه در دادگاه حاضر شد، به دلیل مرگ بیش از 100 نفر که در قتل عام جنگل شاکاهالا دفن شده بودند، با اتهامات تروریستی روبرو خواهد شد.

این کشور مذهبی با اکثریت مسیحی از کشف گورهای دسته جمعی در ماه گذشته در جنگلی در نزدیکی شهر ساحلی مالیندی در اقیانوس هند شگفت زده شده است.

کشیش خودخوانده پل نتنگ مکنزی، که کلیسای بین المللی خبر خوب را در سال 2003 راه اندازی کرد و متهم به تحریک پیروان به مرگ از گرسنگی “برای ملاقات با عیسی” بود، در اسکله در مالیندی ظاهر شد.

سالن کوچک دادگاه مملو از بستگان قربانیان بود زیرا مکنزی با ژاکت صورتی و مشکی و شلوار قهوه ای توسط حدود نیم دوجین افسر پلیس به همراه هشت متهم دیگر به داخل دادگاه آورده شد.

دادستان ویویان کامباگا به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از یک جلسه کوتاه، پرونده به دادگاه عالی در دومین شهر بزرگ کنیا، مومباسا، منتقل شد، جایی که مظنونان با اتهامات تروریستی روبرو خواهند شد.

ویویان کامباگا در جلسه رسیدگی در مالیندی به یک قاضی گفت: “دادگاهی (در مومباسا) وجود دارد که برای رسیدگی به پرونده های مربوط به پیشگیری از اقدامات تروریستی در نظر گرفته شده است.”

ازکیل اودرو، یک مبلغ ثروتمند و مشهور تلویزیونی نیز پس از دستگیری در مالیندی در روز پنجشنبه در رابطه با همین پرونده، در دادگاه عالی مومباسا انتظار می رود.

تاکنون مرگ 109 نفر تایید شده است که بیشتر آنها کودک هستند.

اولین کالبد شکافی از شکاهلا روز دوشنبه بر روی 9 کودک و یک زن انجام شد.

مقامات گفتند که آنها گرسنگی را به عنوان علت مرگ تأیید کردند، اگرچه برخی از قربانیان خفه شدند.

“پیروان آسیب پذیر”

اودرو مظنون به قتل، کمک به خودکشی، آدم ربایی، افراط گرایی، جنایت علیه بشریت، ظلم به کودکان، کلاهبرداری و پولشویی است.

دادستانی با استناد به اطلاعات موثقی که اجساد نبش قبر شده در شاکاهولا را به مرگ چندین “پیرو بی گناه و آسیب پذیر” از مرکز نیو لایف و کلیسای اودرو مرتبط می کند، به دنبال بازداشت او برای 30 روز دیگر است.

کلیف اومبتا، یکی از وکلای اودرو، پس از ورود به دادگاه به خبرنگاران گفت که هیچ مدرکی دال بر ارتباط کشیش با اکتشافات شاکاهولا وجود ندارد.

وی گفت: باید مدرک بیاورد، این یک مورد است که باید ثابت کنید.

جمعیتی از هواداران اودرو در بیرون دادگاه تجمع کردند و به آواز خواندن و نیایش پرداختند، در حالی که برخی اشک می ریختند.

علاوه بر اتهامات مربوط به تروریسم که دادستان ها قصد دارند تشکیل دهند، مکنزی متهم به قتل، آدم ربایی، ظلم به کودکان از جمله جرایم دیگر در اسناد دادگاه است که توسط خبرگزاری فرانسه دیده شده است.

راننده سابق تاکسی در 14 آوریل پس از اینکه پلیس بر اساس یک هشدار ابتدا وارد جنگل شاکاهولا شد، خود را تسلیم کرد، جایی که اکنون حدود 30 گور دسته جمعی در آن پیدا شده است.

دادستان‌ها اودرو و مکنزی را به هم مرتبط کرده‌اند و در اسناد دادگاه گفته‌اند که آنها «تاریخچه سرمایه‌گذاری‌های تجاری» از جمله یک ایستگاه تلویزیونی که برای ارسال «پیام‌های رادیکالیزه» به پیروان استفاده می‌شود، به اشتراک گذاشته‌اند.

اودرو در تشکیل پرونده خود به دادگاه گفت که می خواهد خود را به شدت از مکنزی جدا کند و با آموزه های او مخالف است.

سؤالاتی در مورد اینکه چگونه مکنزی، کشیش خودخوانده با سابقه افراط گرایی، با وجود مشخصات برجسته و پرونده های قانونی قبلی، از اجرای قانون فرار کرد، مطرح شده است.

حماسه هولناک رئیس جمهور ویلیام روتو را متعهد کرد که در جنبش‌های مذهبی داخلی کنیا مداخله کند و تلاش‌های ناموفق برای تنظیم کلیساها و فرقه‌های بی‌وجدان که به جنایت‌کاری تبدیل شده‌اند را مورد توجه قرار دهد.

کیتوره کیندیکی، وزیر کشور، روز دوشنبه گفت که روتو در این هفته یک کارگروه برای نحوه اداره فعالیت‌های مذهبی در کنیا که محل حدود 4000 کلیسا است، تشکیل خواهد داد.

او گفت که دولت باید “مطمئن شود که ما حق مقدس آزادی عبادت، عقیده و عقیده را نقض نکنیم”.

اما در عین حال ما به جنایتکاران اجازه سوء استفاده از این حق برای صدمه زدن، کشتن، شکنجه و گرسنگی دادن به مردم را نمی دهیم.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)