کشف دم دایناسور در شیلی می تواند نشانه کشف گونه های جدید باشد

کشف دم دایناسور در شیلی می تواند نشانه کشف گونه های جدید باشد

دیرینه شناسان 80 درصد از اسکلت دایناسور را کشف کرده اند.

سانتیاگو:

دیرینه شناسان شیلیایی روز چهارشنبه یافته های خود را در مورد دایناسوری که سه سال پیش در پاتاگونیا کشف شد، ارائه کردند که به گفته آنها دم بسیار غیرمعمولی داشت که محققان را شگفت زده کرد.

بقایای Stegouros Elengassen در حفاری‌های سال 2018 در Cerro Guido، مکانی که فسیل‌های متعددی را در خود جای داده است، توسط گروهی که تا زمانی که دم آن را بررسی کردند، معتقد بودند با گونه‌ای از دایناسورهای شناخته شده سروکار دارند، کشف شد.

الکساندر وارگاس، یکی از دیرینه شناسان می گوید: «این شگفتی اصلی بود. “این ساختار کاملا شگفت انگیز است.”

این محقق در حین ارائه این کشف در دانشگاه شیلی افزود: دم با هفت جفت استئودرم پوشانده شده بود… که سلاحی کاملا متفاوت از هر دایناسوری می‌دانیم.

استئودرم‌ها – ساختار پلاک‌های استخوانی که در لایه‌های پوستی پوست قرار دارند – در دو طرف دم قرار داشتند و آن را شبیه یک سرخس بزرگ می‌کردند.

دیرینه شناسان 80 درصد اسکلت دایناسور را کشف کرده اند و تخمین می زنند که این حیوان 71 تا 74.9 میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می کرده است. حدود دو متر (تقریبا هفت فوت) طول، 150 کیلوگرم (330 پوند) وزن و یک گیاه خوار بود.

به گفته دانشمندانی که تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کردند، این حیوان می تواند نشان دهنده دودمان ناشناخته دایناسورهای زرهی باشد که هرگز در نیمکره جنوبی دیده نشده بود اما قبلاً در قسمت شمالی قاره شناسایی شده بود.

سرجیو سوتو، یکی دیگر از اعضای تیم، گفت: “ما نمی دانیم چرا (دم) تکامل یافته است. ما می دانیم که در گروه های دایناسورهای زره ​​پوش به نظر می رسد تمایلی به توسعه مستقل مکانیسم های دفاعی مبتنی بر استئودرم وجود دارد.”

منطقه Cerro Guido در دره Las Chinas در 3000 کیلومتری (1800 مایل) جنوب سانتیاگو، به طول 15 کیلومتر امتداد دارد. رخنمون های سنگی مختلف حاوی فسیل های متعددی هستند.

یافته‌های موجود در آنجا به دانشمندان این امکان را داد تا حدس بزنند که آمریکای کنونی و قطب جنوب میلیون‌ها سال پیش به یکدیگر نزدیک بوده‌اند.

سوتو گفت: «شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد یک پیوند جغرافیایی زیستی با سایر بخش‌های سیاره، در این مورد قطب جنوب و استرالیا، وجود دارد، زیرا ما دو دایناسور زره‌دار در آنجا داریم که نزدیک به استگوروس‌ها هستند».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)