کره شمالی پرتاب ماهواره را اعلام کرد: ژاپن

کره شمالی پرتاب

پیونگ یانگ به گارد ساحلی ژاپن اطلاع داده است که یک موشک بین 31 می تا 11 ژوئن پرتاب خواهد شد.

توکیو ژاپن:

ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که در حال آماده شدن برای پرتاب کره شمالی در هفته های آتی است که پیونگ یانگ آن را ماهواره توصیف کرده است، اما توکیو معتقد است که ممکن است یک موشک بالستیک باشد.

سخنگوی گارد ساحلی ژاپن به خبرگزاری فرانسه گفت که پیونگ یانگ به گارد ساحلی ژاپن اطلاع داده است که یک موشک بین 31 می تا 11 ژوئن در آب های نزدیک دریای زرد، دریای چین شرقی و شرق جزیره لوزون در فیلیپین سقوط خواهد کرد.

با این حال، دفتر نخست وزیری در توییتی اعلام کرد که فومیو کیشیدا دستورالعملی را «در مورد اطلاعیه کره شمالی درباره پرتاب موشک بالستیک که آن را ماهواره توصیف می کند» صادر کرد.

وی به مقامات گفته است که اطلاعات جمع آوری کنند، هوشیار باشند و از نزدیک با متحدان خود از جمله ایالات متحده و کره جنوبی هماهنگ شوند.

و وزارت دفاع ژاپن دستور داد تا نیروی دفاع شخصی هوایی هر موشک بالستیکی را که در مسیر سقوط به خاک این کشور تایید شده باشد، منهدم کند.

این وزارتخانه گفت که سربازان مجاز به استفاده از موشک های استاندارد SM-3 و موشک های پاتریوت PAC-3 برای سرنگونی یک پرتابه در هوا خواهند بود.

کیشیدا به خبرنگاران گفت: «حتی اگر به عنوان ماهواره توصیف شود، پرتاب با استفاده از فناوری موشک بالستیک نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و مشکلی جدی است که امنیت مردم را تهدید می‌کند».

پیونگ یانگ در ماه‌های اخیر پرتاب‌های موشکی خود را تشدید کرده است و برخی از آنها سیستم‌های هشدار اضطراری را در بخش‌هایی از ژاپن فعال کرده‌اند.

سئول و توکیو در عین حال برای بهبود روابط دیرینه از جمله با همکاری بیشتر در مورد تهدیدات نظامی کره شمالی تلاش کرده اند.

کیشیدا روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احتمالی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بار دیگر تاکید کرد که توکیو برای مذاکره آماده است و افزود که علاقه مند به “پیشرفت ملموس” است.

در همین حال رسانه دولتی کره شمالی بیانیه ای از معاون وزیر امور خارجه خود منتشر کرد که به نظر می رسد رویکرد آشتی جویانه در روابط با ژاپن را تایید می کند – موضعی غیرمعمول از سوی پیونگ یانگ.

در بیانیه پاک سانگ گیل آمده است: اگر ژاپن از “غلبه شدن در قید و بند گذشته اجتناب کند و به دنبال راهی برای بهبود روابط باشد، دلیلی برای عدم ملاقات کره شمالی و ژاپن وجود ندارد.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)