کره شمالی همه‌گیری را صرف ساختن دیوار عظیم مرزی کرد

کره شمالی همه‌گیری را صرف ساختن دیوار عظیم مرزی کرد

سال گذشته تنها 67 مهاجر از کره شمالی به کره جنوبی رفتند. (فایل)

سئول:

برای کره شمالی، مرز شمالی این کشور مدت‌هاست که دسترسی نادری به اطلاعات خارجی، فرصت‌های تجاری و بهترین گزینه برای کسانی که به دنبال فرار هستند، ارائه می‌دهد.

اما در حالی که این بیماری همه گیر جهان را در سال 2020 فرا گرفت، رژیم کیم جونگ اون رزمایش عظیمی را برای بستن مرزهای خود با چین و روسیه آغاز کرد و مسیرهای عبور قاچاقچیان و فراریان را قطع کرد.

از آن زمان، پیونگ یانگ صدها کیلومتر حصار مرزی جدید یا ارتقا یافته، دیوارها و پست‌های نگهبانی، تصاویر ماهواره‌ای تجاری را نشان داده است که به آن امکان می‌دهد جریان اطلاعات و کالاها را به داخل کشور تنگ‌تر کند، عناصر خارجی و افرادش را در داخل کشور نگه دارد.

مقیاس این پروژه در تصاویر تحلیل شده توسط رویترز و موسسه مطالعات بین المللی میدلبری مستقر در ایالات متحده در مونتری، و همچنین گزارش های هفت فراری، فعالان و سایر افراد آشنا به فعالیت در امتداد مرز مشهود است.

کیم، کشیش کره جنوبی که به فرار مردم کره شمالی کمک کرده است، گفت: «مسیر سنتی کره شمالی-چین اکنون به پایان رسیده است، مگر اینکه تغییری اساسی در وضعیت ایجاد شود. او و دیگرانی که کارهای حساسی را در مرز انجام می‌دهند، به شرط ناشناس ماندن جزئی یا کامل صحبت کردند و به نگرانی‌ها در مورد امنیت و تمایل به محافظت از شبکه‌هایشان اشاره کردند.

d2oulrk

آمارهای رسمی نشان می دهد که تنها 67 فراری در سال گذشته به کره جنوبی راه یافته اند، در مقایسه با 1047 در سال 2019. این رقم حتی قبل از همه‌گیری به دلیل محدودیت‌های شدیدتر در چین، مسیر ترجیحی برای فراریان، کاهش یافته بود.

دولت و رسانه های دولتی کره شمالی در مورد ساخت و ساز در مرز کم گفته اند و سفارت این کشور در لندن به تماس های رویترز پاسخ نداد. اما ارگان‌های رسمی کره شمالی به افزایش امنیت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و دیگر «چیزهای بیگانه» اشاره کرده‌اند. کیم جونگ اون سال گذشته در یک سخنرانی که پیروزی بر کووید-19 را اعلام کرد، به مقامات دستور داد که “تضمین کامل” یک “دیوار محاصره چندگانه کلی در مناطق مرزی، خط مقدم و ساحلی و در دریاها و هوا” را تضمین کنند.

بنجامین کاتزف سیلبرشتاین، یک غیرنظامی، گفت که بسته شدن مرزها احتمالاً تأثیرات ماندگاری خواهد داشت، از جمله برای طبقه نوپای بازرگانان کره شمالی و در شهرهایی که تجارت غیررسمی پر رونق قبلاً به بسیاری از مردم، به ویژه زنان، فرصتی برای ایجاد راه خود می داد. – همکار مقیم مرکز استیمسون مستقر در ایالات متحده که در مورد اقتصاد کره شمالی تحقیق می کند.

او گفت که این شهرها “از زمان قحطی در دهه 1990 از تجارت رسمی و غیررسمی منتفع شدند، اما واقعاً مزایای اقتصادی زیادی ندارند.” بنابراین سرکوب ها به دو گروه آسیب پذیر، زنان و جمعیت مناطق پیرامونی ضربه می زند.

خفه کردن راه نجات

رویترز و میدلبری تصاویر ماهواره‌ای Google Earth Pro از مرز شمالی کره شمالی را که در مراحل مختلف بین سال‌های 2019 تا اوایل سال 2023 گرفته شده است، بررسی کردند.

محدودیت‌هایی مانند تصاویر ناقص، ویژگی‌های جغرافیایی و شرایط آب‌وهوایی به این معنی است که همه حدود 1400 کیلومتر مرز با چین و 18 کیلومتر مرز با روسیه قابل بررسی نیستند، از جمله حدود 353 کیلومتر که تصاویر به‌روز شده برای آن در دسترس نبود. تصاویر از اپراتور ماهواره Maxar Technologies Inc. برای تجزیه و تحلیل دقیق نیم دوجین حوزه کلیدی استفاده شد.

دیو اشمرلر، دستیار تحقیقاتی میدلبری، گفت که زیرساخت های امنیتی جدید یا توسعه یافته در امتداد حداقل 489 کیلومتر از مرز، از جمله حصار سیمی ساده، دیوارهای بتنی مستحکم، حصارهای دوتایی، و پست های نگهبانی اضافی قابل مشاهده است. وی خاطرنشان کرد که سایر حوزه‌ها نیز تغییرات ظاهری را نشان می‌دهند، اما محدودیت‌ها در تصاویر مانع از تعیین قطعی شده است.

به گفته اشمرلر، بسیاری از تاسیسات در اطراف مناطق پرجمعیت و بدون موانع طبیعی مانند کوه ها هستند. اما همچنین ویژگی های جدیدی در مناطق مسطح و کشاورزی نزدیک مرز شمال شرقی در امتداد رودخانه تومن وجود داشت.

اشمرلر گفت: «این مناطق لزوماً زیرساخت‌های شهر یا روستای بزرگ‌تری ندارند، اما فاقد مرزهای طبیعی هستند که می‌تواند مانعی برای ورود یا خروج از کشور باشد.»

فراریان، فعالان حقوق بشر و منابعی در چین که در قاچاق کالا یا افراد از طریق مرزها دخیل هستند، گفتند که ویژگی‌های امنیتی جدید راه‌های حیات اقتصادی را برای افراد آسیب‌پذیر خفه می‌کند، راه‌های فرار از کشور مستبد را می‌بندد و دسترسی کره شمالی را به اطلاعات خارجی محدود می‌کند. .

یکی از فراریان که در امتداد مرز در چین کار می کند، به رویترز گفت که دوربین های امنیتی در فواصل زمانی معین نصب شده اند و چندین لایه نرده، از جمله سیم خاردار و حصار برقی نصب شده است. توضیحات او با ویژگی‌های قابل مشاهده در تصاویر ماهواره‌ای و همچنین عکس‌ها و ویدیوهایی که از طرف چینی گرفته و با رویترز به اشتراک گذاشته بود، مطابقت داشت.

قاچاقچیان گاهی اوقات می توانند از کره شمالی خارج شوند، اما بازگشت به داخل تقریبا غیرممکن است و تعدادی از مردم در چین منتظر می مانند و افزود که نیروهای مرزی تخصصی اضافی به عنوان نگهبان در سمت کره شمالی مستقر شده اند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد که از این وضعیت بی‌اطلاع است، اما «چین و کره شمالی ارتباط خود را حفظ کرده و برای حفظ امنیت و ثبات مرزها با یکدیگر همکاری می‌کنند».

بر اساس اخطارهای رسمی صادر شده توسط مقامات چینی در سال 2020 که به ساکنان در مورد خطرات هشدار داده بود، کره شمالی همچنین به مرزبانان دستور داده است که به هر کسی که می خواهد عبور کند شلیک کنند. کیم، کشیش و سازمان های حقوق بشر گفته اند که دستور تیراندازی همچنان به قوت خود باقی است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده در ماه دسامبر، اداره کل گارد مرزی کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر، “از جمله مین های زمینی و دستورات تیراندازی در محل که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از کره شمالی شده است” تحریم کرد.

یک گزارش ماه نوامبر توسط دیده بان حقوق بشر مستقر در ایالات متحده، بخش 7.4 کیلومتری مرز در اطراف شهر هویونگ در رودخانه تومن را بررسی کرد، منطقه ای که در سال 2019 قبلاً دارای حصارهای قابل توجه و پنج برج مراقبت بود. طبق این گزارش، تا آوریل 2022، مقامات 169 پست نگهبانی دیگر و بیش از 9 کیلومتر حصار جدید یا بهبود یافته در امتداد آن بخش ساخته بودند.

لینا یون، محقق ارشد کره ای در دیده بان حقوق بشر گفت: «دولت کره شمالی از COVID-19 به عنوان بهانه ای برای ساختن این حصارها، پست های نگهبانی و سایر زیرساخت ها استفاده کرده است.

اعمال کنترل

موانع مرزی جدید در حالی ایجاد می شوند که کیم جونگ اون کنترل خود را در داخل کشور تقویت می کند، کشوری که به دلیل توسعه تسلیحات هسته ای تحت تحریم های بین المللی است. تغییرات اخیر شامل افزایش کنترل ملی بر مکانیسم «زندگی حزبی» است، که نوعی سیستم اعتبار اجتماعی است که وفاداری شهروندان را ارزیابی می کند.

جی آر کیم، یکی از اعضای سابق، گفت که تشدید کنترل تجارت بین المللی، چه رسمی و چه غیررسمی، راهی برای پیونگ یانگ برای اعمال نفوذ بر ارتش و سایر اعضای حزب دور از مرز است که در غیر این صورت ممکن است پایگاه های قدرت بسازند و تهدیدی برای رهبری باشند. مقام دولتی کره جنوبی که اکنون معاون رئیس جمهور در شورای دیپلماسی برای اتحاد کره در سئول است.

سال‌های اولیه حکومت کیم جونگ اون شاهد ظهور طبقه‌ای از کارآفرینان بود که با نام دونجو شناخته می‌شدند که به زبان ساده به عنوان «ارباب پول» ترجمه می‌شود. جی آر کیم گفت: اکنون، به نظر می رسد که او تلاش می کند اطمینان حاصل کند که آن “خرده بورژوازی” در جای خود باقی می مانند.

وی گفت: “کنترل مرزها برای این امر کلیدی است زیرا اکثر این افراد از طریق کار در قاچاق مرزی درآمد کسب می کنند.”

تا 80 درصد از مردم کره شمالی به بازارهای غیررسمی وابسته هستند ناگهان بر اساس گزارشی که الیزابت سالمون، بازرس مستقل حقوق بشر سازمان ملل در کره شمالی در ماه مارس منتشر کرد، برای نیازهای روزانه. او نوشت، اما فعالیت این بازارها به شدت محدود شده است، و خاطرنشان کرد که بسته شدن مرزها جمعیت آسیب پذیر را “به لبه پرتگاه” مجبور کرده است.

به گفته کارشناسان بین المللی، کمبود مواد غذایی در کره شمالی در ماه های اخیر بدتر شده است که بخشی از آن به دلیل بسته شدن مرزها بوده است. کیم جونگ اون در ماه فوریه خواستار تحول در کشاورزی شد و بر لزوم ضربه زدن به اهداف تولید غلات تاکید کرد.

مرکز پایگاه داده حقوق بشر کره شمالی در ماه نوامبر با استناد به نظرسنجی سالانه خود از فراریان در کره جنوبی اعلام کرد.

Sokeel Park of Liberty در کره شمالی، سازمانی که با فراریان کار می کند، گفت که سفت شدن مرزها “تغییرات مثبت” سال های اخیر مانند بهبود دسترسی به اطلاعات خارجی را کاهش می دهد و در عین حال مشکلات را افزایش می دهد.

با این حال، او گفت، با این حال، گزارش‌هایی مبنی بر راه‌یابی نمایش‌های خارجی مانند فیلم کره جنوبی “بازی ماهی مرکب” به کره شمالی وجود دارد.

او افزود، اما با گذشت زمان و فروکش کردن همه‌گیری، دولت ممکن است برای توجیه محدودیت‌ها مشکل‌تر شود.

او گفت: «این دلیل بیشتری برای جامعه بین‌الملل است که تلاش‌های خود را برای حمایت از حقوق کره شمالی افزایش دهد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)