کره جنوبی سفیر چین را بر سر اختلافات تایوان احضار کرد – RT World News

جنگ لفظی بین پکن و سئول پس از اینکه رهبر کره جنوبی اعلام کرد تایوان یک “مسئله جهانی” است آغاز شد.

کره جنوبی سفیر چین را برای اعتراض به اظهارات وزارت خارجه این کشور احضار کرد که پس از بررسی موضوع تایوان، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، از سئول خواست از امور داخلی پکن دور بماند.

معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، چانگ هو جین، روز پنجشنبه با سفیر شینگ هایمینگ تماس گرفت تا شکایات خود را در مورد “بی ادبی دیپلماتیک” از سوی پکن، پس از واکنش شدید مقامات چینی به مصاحبه اخیر رهبر کره جنوبی با رویترز.

در جریان تحصن، رئیس جمهور یون به این رسانه گفت که سوال تایوان است “مسئله ای ساده بین چین و تایوان نیست.” بلکه بیشتر “یک مسئله جهانی” در ادامه جمهوری خلق را متهم می کند که به دنبال تغییر وضعیت تایپه با زور است.


آمریکا موشک‌های ضد کشتی تایوان می‌فروشد - بلومبرگ

پکن تایوان را بخشی از قلمرو مستقل خود می‌داند و استفاده از زور برای اتحاد مجدد با این جزیره را رد نکرده است، اگرچه معتقد است که مایل است این کار را به صورت مسالمت‌آمیز انجام دهد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یون در روز پنجشنبه، اصرار داشت که اختلاف بر سر تایوان “مسئله چینی هاست که نیازی به گفتن این موضوع ندارند که چه کاری باید انجام دهند یا نباید انجام دهند.”

تنش‌های سال‌های اخیر در تنگه تایوان اساساً ناشی از جدایی‌طلبان استقلال تایوان است. وی افزود و همچنین از کره جنوبی خواست تا “مسائل مربوط به مسئله تایوان را با احتیاط مدیریت کنید.”

وزارت خارجه سئول بعداً پاسخ وانگ را محکوم کرد “گزاره ناگفته” که تمامیت ملی چین را زیر سوال می برد. این استدلال کرد که یون صرفاً موضع کره جنوبی را تکرار کرد “که ما با تغییر مخالفیم [Taiwan’s] وضع موجود به زور.»

روز جمعه، وانگ گفت که چین نیز چنین کرده است “تظاهرات جدی انجام داد” خطاب به سفیر کره جنوبی در پکن در مورد مناقشه دیپلماتیک، به نقل از سئول ” اظهارات اشتباه در مورد سوال تایوان.” وی بار دیگر از کره جنوبی خواست حاکمیت چین بر جزیره را به رسمیت بشناسد و افزود که امیدوار است دو کشور بتوانند حفظ سلامت و رشد پایدار روابط دوجانبه.

بیشتر بخوانید:
رسانه ها – کره جنوبی ادعاهایی را که می تواند اوکراین را مسلح کند، کم اهمیت جلوه می دهد

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: