کاهش انتشار کربن در چین برای اولین بار از زمان قرنطینه کووید: گزارش

کاهش انتشار کربن در چین برای اولین بار از زمان قرنطینه کووید: گزارش

تحقیقات منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که انتشار دی‌اکسید کربن در چین در سه‌ماهه سوم برای اولین بار از زمان بازگشایی این کشور از قرنطینه‌های کووید-19 کاهش یافت، چیزی که به گفته کارشناسان می‌تواند نقطه عطف کربن برای این کشور باشد.

تحقیقات مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) هشدار داد، اما تهدید رکود اقتصادی می‌تواند به زودی مقامات را وادار کند که به اقدامات محرک زیرساختی روی آورند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را دوباره افزایش دهند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان قول داده است تا قبل از سال 2030 به اوج انتشار گازهای گلخانه ای برسد و تا سال 2060 به بی طرفی کربن دست یابد — اما مقامات تلاش کرده اند تا کشور را از وابستگی خود به سوخت های فسیلی رها کنند.

انتشار گازهای گلخانه ای چین در اوایل سال 2020 به دلیل قرنطینه های گسترده با هدف مهار ویروس کرونا به طور چشمگیری کاهش یافت، سپس با بازگشایی شهرها و کارخانه ها به سطح ماهانه بالاتر از سال 2019 بازگشت.

اما در سه ماهه سوم سال جاری، این کشور کاهش سالانه 0.5 درصدی را در انتشار سوخت‌های فسیلی و سیمان ثبت کرد که اولین کاهش سه ماهه از زمان بازگشت پس از قرنطینه است.

Myllyvirta گفت که این کاهش ناشی از رکود ساخت و ساز پس از سرکوب سفته بازی و بدهی در بخش املاک و مستغلات توسط پکن و همچنین قیمت بالای زغال سنگ است که منجر به جیره بندی برق در سراسر کشور شد.

Myllyvirta در گزارش خود گفت: «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند نقطه عطفی و اوج اولیه در مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای چین باشد، سال‌ها قبل از هدف آن برای رسیدن به اوج قبل از سال 2030».

اما او هشدار داد که “اگر دولت چین محرک های ساخت و ساز بیشتری را برای تقویت اقتصاد خود تزریق کند، انتشار گازهای گلخانه ای می تواند یک بار دیگر بهبود یابد، قبل از اینکه در اواخر این دهه به اوج خود برسد.”

Myllyvirta افزود، در حالی که بحران زغال سنگ “ناشی از مصرف بالون زغال سنگ و سیاست های کنترل قیمت بود”، این تصور در داخل کشور مبنی بر اینکه انتقال به انرژی پاک تر مقصر است، می تواند پکن را برای تقویت اهداف اقلیمی مردد کند تا زمانی که بحران زغال سنگ به طور کامل حل شود.

نشست اخیر آب و هوا COP26 تعهدات آب و هوایی چین را در کانون توجه قرار داد و منتقدان بزرگترین آلاینده جهان را به عدم جاه طلبی کافی در اهداف انتشار گازهای گلخانه ای متهم کردند.

رهبری کمونیست همچنین با فشار داخلی برای جلوگیری از رکود اقتصادی مواجه است که باعث می‌شود مقامات تمایلی به تعیین تدابیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نداشته باشند.

اوایل این ماه، پس از اینکه چین اعلام کرد تولید روزانه زغال سنگ را بیش از یک میلیون تن افزایش داده است، بخش‌هایی از شمال کشور شاهد آلودگی شدیدی بود تا کمبود انرژی را کاهش دهد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)