کاخ سفید عامل شکست در خروج از افغانستان را معرفی کرد – RT World News

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی است که دونالد ترامپ در خروج مرگبار 2021 از کابل مقصر بوده است.

بیش از یک سال و نیم پس از پایان طولانی ترین جنگ آمریکا، دولت جو بایدن، هرج و مرج و خشونت مرگباری را که در جریان خروج ایالات متحده از افغانستان به وجود آمد، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت داده است.

انتخاب های پرزیدنت بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط سلف او قرار داشت. کاخ سفید در گزارشی 12 صفحه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت. بایدن وارث کمترین حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان از سال 2001 و همچنین توافق ترامپ برای خروج همه این نیروها تا ماه مه 2021 است. طبق گزارش، دولت قبلی هیچ برنامه ای برای خروج از افغانستان ارائه نکرده است.

این گزارش اساساً هیچ اشتباهی را از سوی دولت تأیید نمی‌کند، هرچند اشتباهی “درس آموخته شده” این بود که در صورت مواجهه با الف، تخلیه های قبلی را اولویت بندی کند “وضعیت امنیتی تحقیر آمیز.” جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که این درس‌ها قبلاً در اوکراین و اتیوپی به کار گرفته شده است، و افزود که چنین تصمیم‌هایی دشوار است زیرا دولت باید تعادل مناسبی بین خروج سریع مردم از خارج و تلاش برای جلوگیری از تضعیف میزبان برقرار کند. دولت.


پنتاگون در حمله هواپیمای بدون سرنشین که منجر به مرگ کودکان شد، افکار عمومی را گمراه کرد - NYT

کربی از پذیرفتن هرگونه پشیمانی بایدن از تصمیمات خود خودداری کرد و گفت که اگر ارزیابی‌های نظامی و آژانس اطلاعاتی دقیق‌تر بود، رئیس‌جمهور تخلیه را زودتر آغاز می‌کرد.

هیچ آژانسی پیش‌بینی نکرده بود که طالبان ظرف 9 روز قدرت را در دست بگیرد. او گفت. هیچ آژانسی فرار سریع رئیس جمهور را پیش بینی نکرد [Ashraf] غنی… و هیچ آژانسی پیش بینی نکرده بود که بیش از 300000 نیروی امنیتی و دفاعی ملی آموزش دیده و مجهز افغانستان در جنگ برای کشورشان، به ویژه پس از 20 سال حمایت آمریکا، شکست خواهند خورد.»

در این گزارش اشاره شده است که بایدن به قضاوت فرماندهان نظامی آمریکا در محل برای اولویت دادن به حفاظت از نیروهای خود اعتماد دارد. افسران ارشد به رئیس جمهور اطمینان دادند که منابع کافی برای کاهش تهدیدها از جمله حملات احتمالی گروه تروریستی داعش-K را در اختیار دارند. بمب گذاری داعش-ک در 26 اوت در فرودگاه کابل 13 سرباز آمریکایی و 170 افغان را کشت.

سه روز بعد، پس از اینکه نیروهای آمریکایی به اشتباه یک امدادگر را به عنوان بمب افکن بالقوه داعش-K شناسایی کردند، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا ده غیرنظامی افغان از جمله هفت کودک را کشت. در گزارش کاخ سفید اشاره ای به این واقعیت نشده است که رهبران نظامی آنچه را که درباره حمله اشتباه می دانستند برای روزها پنهان می کردند.

بیشتر بخوانید:
“اگر من رئیس جمهور بودم این اتفاق نمی افتاد”: ترامپ بایدن و هرج و مرج در افغانستان را پس از کشته شدن سربازان آمریکایی در کابل منفجر کرد.

کربی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که در نتیجه اشتباهات در افغانستان اخراج خواهد شد، گفت: “این سند و این تلاش امروز در مورد پاسخگویی نیست، بلکه در مورد درک است.” او اضافه کرد، “هیچ کس نمی گوید که همه چیز عالی بود، اما خیلی چیزها درست پیش رفتند.” از جمله تخلیه 124000 نفر و اسکان 100000 متحد افغان در ایالات متحده.