ژن گم شده، افزایش خستگی، موارد سردرد: چگونه Omicron پیدا شد

ژن گم شده، افزایش خستگی، موارد سردرد: چگونه Omicron پیدا شد

مقام ارشد وزارت بهداشت گفت: “آفریقای جنوبی تعدادی ویروس شناس و توالی یابی ژن در سطح جهانی دارد.”

در اوایل نوامبر، آزمایشگاه‌ها در استان گوتنگ آفریقای جنوبی هنگام پردازش آزمایش‌های کووید-19 شروع به برداشت چیزی غیرعادی کردند: آن‌ها قادر به شناسایی ژن ویروسی نبودند که پروتئین اسپایک را ایجاد می‌کند که عامل بیماری‌زا را قادر می‌سازد وارد سلول‌های انسانی شود و گسترش یابد.

تقریباً در همان زمان، پزشکان منطقه شاهد سیل ناگهانی بیماران با خستگی و سردرد بودند. موارد جدید پس از هفته‌ها آرامش ظاهر شدند که پس از موج سوم کروناویروس ناشی از نوع دلتا، که در ماه ژوئیه ژوهانسبورگ و پایتخت پرتوریا را درنوردیده بود، ظاهر شدند.

این تحولات خبر از شروع موجی از آلودگی با نوع omicron در کشور داد. این به سرعت به سویه غالب تبدیل شد و موج جدیدی در موارد ایجاد کرد. اعلام 25 نوامبر کشف آن باعث وحشت جهانی و فروپاشی بازار شد، به طوری که کشورهایی از جمله بریتانیا و ایالات متحده ممنوعیت پرواز به آفریقای جنوبی و از آن را اعمال کردند. تا روز سه شنبه، این جهش در حداقل 15 کشور پیدا شده بود.

به گفته گلندا گری، رئیس شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی، ناهنجاری‌ها در نمونه‌ها ابتدا توسط دانشمندان آزمایشگاه خصوصی Lancet شناسایی شد که زنگ خطر را به صدا درآوردند. او در مصاحبه ای در 29 نوامبر گفت: «آنها نمی دانستند مشکل چیست، بنابراین ویروس شناسان را که شروع به توالی یابی نمونه ها کردند، آگاه کردند.

به گزارش نیوز24، یک وب سایت خبری آفریقای جنوبی، آلیسیا ورمولن، دانشمند جونیور لنست، با کشف اولیه در بعدازظهر 4 نوامبر، زمانی که متوجه یک ناهنجاری در یک آزمایش مثبت شد و به مدیر خود گفت، اعتبار یافت. این وب سایت گفت که در هفته بعد، همین ناهنجاری چندین بار شناسایی شد و آلیسون گلس، رئیس آسیب شناسی مولکولی در Lancet و عضو شورای مشورتی وزیران دولت در مورد کووید-19، مطلع شد.

به گزارش نیوز24، لانست به همراه مؤسسه ملی بیماری های واگیر توانست تا 22 نوامبر تعیین کند که نوع جدیدی وجود دارد که در ابتدا با نام B.1.1.529 شناخته می شد. ژن S را نمی توان تشخیص داد زیرا جهش یافته بود.

در همین حال، دانشمندان در بوتسوانا نیز همین ناهنجاری‌ها را در نمونه‌هایی از آزمایش‌های انجام‌شده روی مسافران در اوایل نوامبر شناسایی کرده بودند، و این عجیب و غریب نیز در نمونه‌ای که از فردی که از آفریقای جنوبی به هنگ‌کنگ بازگشته بود و در قرنطینه بود، ظاهر شد.

داده ها در GISAID، یک مخزن جهانی، آپلود شد و به سرعت لو رفت. در 24 نوامبر، گزارش های اولیه در مورد نوع جدید در رسانه های بریتانیا منتشر شد.

اعلام عمومی

نیکلاس کریسپ، مدیرکل موقت دپارتمان بهداشت آفریقای جنوبی، گفت که اولین بار در غروب 24 نوامبر به او اطلاع داده شد. به دیگر مقامات کلیدی دولتی در اوایل روز بعد اطلاع داده شد و یک کنفرانس مطبوعاتی با عجله برگزار شد، جایی که تولیو د اولیویرا، رئیس دو موسسه توالی یابی ژن در آفریقای جنوبی این کشف را اعلام کرد.

در حال حاضر، پزشکان می گویند، به نظر می رسد که omicron باعث بیماری خفیف می شود. اما با توجه به شیوع این بیماری که در ابتدا در گروه نسبتاً جوانی از دانشجویان شروع شد، تشخیص این که چه تأثیری ممکن است در بخش‌های مسن‌تر و آسیب‌پذیرتر جمعیت ایجاد شود، دشوار است.

گری گفت: «هر چه امروز به شما بگویم ممکن است فردا دروغ باشد.

سازمان جهانی بهداشت در مورد احتمال افزایش کووید با “عواقب شدید” ناشی از omicron هشدار داده است، که مجموعه جهش‌های آن نشان می‌دهد که ممکن است هم قابل انتقال باشد و هم قادر به فرار از مصونیت ایجاد شده توسط واکسیناسیون یا عفونت قبلی باشد.

سرعت این کشف گواهی بر قابلیت‌های توالی‌یابی ژنی آفریقای جنوبی است که با کمک پول تحقیقاتی که برای مقابله با بیماری‌های دیگر استفاده شده است، ایجاد شده است. این کشور دارای بیشترین افراد آلوده به HIV در جهان است و یکی از بزرگترین اپیدمی های سل را دارد.

ممنوعیت سفر

گری گفت: “آفریقای جنوبی تعدادی ویروس شناس و توالی یابی ژن در سطح جهانی دارد. ما به دلیل اچ آی وی و سل داریم.” “همه این افراد به کووید-19 منتقل شده اند.”

رویدادهایی که پس از کشف omicron رخ داد، دولت آفریقای جنوبی و گروه های تجاری را ناامید کرد. ممنوعیت پروازها درست زمانی که فصل مهم تعطیلات تابستانی این کشور آغاز شد، به سرعت اعمال شد و تهدیدی برای از بین بردن تلاش‌ها برای بازسازی اقتصادی است که در سال 2020 بیشترین کاهش را در حداقل 27 سال اخیر داشته است.

اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی، بزرگترین گروه تجاری این کشور، گفت: “ما باید هدف از ایجاد وحشتی را که بدون شک اعلام عمومی ایجاد کرده است، زیر سوال ببریم.”

در حالی که WHO گفته است که باید از آفریقای جنوبی و بوتسوانا به دلیل سرعت اعلام تشکر کرد، اما در عوض این واکنش مانند یک مجازات است.

آنجلیک کوتزی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی گفت: «دانشمندان ما کاری را که قرار بود انجام دهند، انجام دادند، آن‌ها کاری را که از نظر اخلاقی موظف به انجام آن بودند، انجام دادند. اکنون ما شروران جامعه جهانی سفر هستیم.