ژایر بولسونارو نقش خود را در شورش‌های پایتخت برزیل رد کرد

ژایر بولسونارو نقش خود را در شورش‌های پایتخت برزیل رد کرد

ژایر بولسونارو بیش از دو ساعت در مقر پلیس فدرال در برازیلیا مورد بازجویی قرار گرفت.

برازیلیا:

ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، روز چهارشنبه هنگام حضور در برابر پلیس فدرال، هرگونه دخالت هوادارانش در شورش‌های ضد دولتی در ژانویه را رد کرد.

این رهبر راست افراطی به دلیل نقش ادعایی اش در طراحی و تحریک شورش هایی که به دنبال سرنگونی جانشین او، رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا بود، مورد بازجویی قرار گرفت.

بولسونارو که در اواخر ماه مارس پس از گذراندن سه ماه در ایالت فلوریدا آمریکا به برزیل بازگشت، بیش از دو ساعت در مقر پلیس فدرال در برازیلیا مورد بازجویی قرار گرفت، اما با خودرویی با شیشه های رنگی بدون صحبت با خبرنگاران ترک شد.

اندکی پس از آن، فابیو واجنگارتن، سخنگوی بولسونارو به مطبوعات گفت که رئیس‌جمهور سابق «تمام رویدادهای ناگوار رخ داده در برازیلیا» در روز شورش را رد کرده است.

یکی از دلایل آغاز تحقیقات این بود که دو روز پس از شورش، بولسونارو ویدئویی را در رسانه‌های اجتماعی از یک دادستان به اشتراک گذاشت که صحت پیروزی لولا را به چالش می‌کشید.

پائولو بوئنو، وکیل بولسونارو، گفت که رئیس جمهور تحت تاثیر دارو قرار گرفته بود و به تازگی در بیمارستان بستری شده بود که این ویدئو را به اشتراک گذاشت.

بوئنو پس از جلسه استماع گفت: «اشتراک گذاری آنقدر تصادفی بود که او بعداً به آن اشاره نکرد و به زودی آن را حذف کرد.

لولا که پیش از این از سال 2003 تا 2010 برزیل را رهبری می کرد، اکتبر گذشته در انتخاباتی پراکنده و تفرقه انگیز بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد.

هزاران نفر از حامیان بولسونارو در 8 ژانویه، یک هفته پس از روی کار آمدن لولا، به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا یورش بردند.

در صحنه‌هایی که یادآور شورش‌های 6 ژانویه 2021 در واشنگتن توسط حامیان رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ – الگوی سیاسی بولسونارو – بود، آنها دفاتر را خراب کردند، شیشه‌ها را شکستند، آثار هنری را خراب کردند و از ارتش خواستند برای برکناری لولا مداخله کند.

حدود 1800 نفر دستگیر شده اند.

– تحقیقات متعدد –

بولسونارو در 30 دسامبر برزیل را به مقصد فلوریدا ترک کرد، دو روز قبل از اینکه قرار بود ارسی ریاست جمهوری را به لولا بسپارد.

در 13 ژانویه، الکساندر دو موراس، قاضی دیوان عالی، تحقیقاتی را درباره دخالت ادعایی بولسونارو در حمله 8 ژانویه آغاز کرد، که در آن آشوبگران به راحتی از یک حلقه امنیتی عبور کردند.

قرار است به زودی یک کمیته تحقیق پارلمانی در کنگره تشکیل شود تا رویدادهای 8 ژانویه را روشن کند.

کاپیتان سابق ارتش، بولسونارو، قبلاً در 5 آوریل با پلیس در رابطه با اتهام تلاش برای واردات غیرقانونی میلیون‌ها دلار جواهرات هدیه‌ای از سوی عربستان سعودی مصاحبه شده بود.

یک منبع نزدیک به رئیس جمهور سابق به خبرگزاری فرانسه گفت که او این اتهام را رد کرده است.

بولسونارو دست‌کم 16 تحقیق دیگر را مورد بررسی قرار داده است که در صورت مجرم شناخته شدن، ممکن است به زندان محکوم شود یا از سیاست رد صلاحیت شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)