چین و اوگاندا شایعات تصاحب فرودگاه Entebbe پیش‌فرض وام را رد کردند

چین، اوگاندا وام پیش‌فرض - شایعات تصاحب فرودگاه Entebbe را تکذیب کردند

سازمان هوانوردی اوگاندا گفت که یک دارایی ملی را نمی توان به این شکل تسلیم کرد. (نمایندگی)

کامپالا:

چین گزارش‌هایی مبنی بر اینکه می‌تواند کنترل فرودگاه بین‌المللی اوگاندا را در صورت عدم پرداخت وام 200 میلیون دلاری پکن توسط دولت کامپالا رد کند.

سخنگوی سفارت چین در کامپالا اواخر روز یکشنبه گفت: «این ادعای بدخواهانه هیچ مبنای واقعی ندارد و قصد دارد روابط خوبی را که چین با کشورهای در حال توسعه از جمله اوگاندا دارد، مخدوش کند».

این تکذیب به دنبال گزارش‌هایی در روزنامه دیلی مانیتور در هفته گذشته بود مبنی بر اینکه اوگاندا می‌تواند فرودگاه بین‌المللی Entebbe را در صورت عدم پرداخت وام سال 2015 از پکن برای توسعه و ارتقای تأسیسات تسلیم کند.

این گزارش در اوگاندا غوغایی به پا کرد و یک تصویر فتوشاپی از پرچم چین بر فراز فرودگاه به اهتزاز درآمد و دیگری با یک بنر ساختگی که روی آن نوشته شده بود “به فرودگاه بین المللی انتبه چین خوش آمدید” به طور گسترده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

سخنگوی سفارت گفت: «هیچ پروژه ای در آفریقا به دلیل عدم پرداخت وام های چینی توسط چین مصادره نشده است.

سازمان هوانوردی غیرنظامی اوگاندا نیز این گزارش را رد کرد و گفت که دولت نمی تواند یک دارایی ملی را به این شکل تسلیم کند.

در بیانیه‌ای که اواخر هفته گذشته منتشر شد، آمده است: «ما قبلاً گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که این اتفاق نیفتاده و قرار نیست اتفاق بیفتد.

کار بر روی توسعه Entebbe توسط شرکت دولتی ساخت و ساز ارتباطات چین در مارس 2016 آغاز شد. انتظار می رود این پروژه تا پایان سال 2022 تکمیل شود.

پکن در گذشته به دلیل اعطای وام های بیش از حد به کشورهای فقیر بدون بررسی توانایی آنها در بازپرداخت مورد انتقاد قرار گرفته است و وام های هنگفت آن به کشورهای آفریقایی با کمبود نقدینگی به نگرانی ها در مورد تله های بدهی دامن زده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)