چین می گوید نگران هیچ گونه تأثیر دومینوی تحریم های المپیک نیست

چین می‌گوید نگران «اثر دومینو» تحریم‌های المپیک نیست

استرالیا، بریتانیا و کانادا در تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی در چین به آمریکا پیوستند.

پکن:

پس از پیوستن استرالیا، بریتانیا و کانادا به ایالات متحده در تصمیم گیری برای عدم اعزام مقامات به این بازی ها، چین در روز پنجشنبه گفت که چین نگران «اثر دومینوی» تحریم های دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی پکن نیست.

ایالات متحده اولین کشوری بود که تحریم را اعلام کرد و گفت که مقامات دولتی این کشور در بازی‌های 4 تا 20 فوریه به دلیل “جنایت‌های حقوق بشری” چین در منطقه غربی سین کیانگ شرکت نخواهند کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحریم های بیشتر گفت: “من نیازی به نگرانی در مورد اثر دومینویی نمی بینم.”

برعکس، اکثر کشورهای جهان حمایت خود را از بازی های المپیک زمستانی پکن اعلام کرده اند.

تحریم‌های دیپلماتیک توسط ایالات متحده و متحدانش به دنبال وخامت شدید روابط بین پکن و واشنگتن است که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، فشار بر چین را بر سر مسائل مختلف از جمله حقوق بشر و ادعاهای دریایی چین در دریای چین جنوبی ادامه داده است.

وانگ خاطرنشان کرد که سازمان ملل متحد در 2 دسامبر قطعنامه ای را با حمایت بیش از 170 کشور از 193 کشور عضو، برای “آتش بس المپیک” به تصویب رساند که از کشورها می خواهد در طول بازی های پکن از سیاست فراتر رفته و در ورزش متحد شوند.

او گفت که “تعدادی” از رهبران خارجی و اعضای خانواده های سلطنتی برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تنها رهبر یک کشور بزرگ است که علناً یک دعوت نامه را پذیرفته است.

وانگ گفت که ایالات متحده و متحدانش “بهای اقدامات اشتباه خود را خواهند پرداخت” و آنها “از سکوی المپیک برای دستکاری سیاسی استفاده کردند”.

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که قاطعانه اقدامات متقابلی را علیه ایالات متحده برای تحریم این کشور انجام خواهد داد، اما مشخص نکرده است که این اقدامات چه خواهد بود.

وانگ همچنین گفت که چین هیچ برنامه‌ای برای دعوت از مقامات بریتانیا و کانادا به بازی‌ها ندارد و غیبت آنها “هیچ تاثیری” بر موفقیت این رویداد نخواهد داشت.

برخی از کارشناسان می گویند چین با توجه به زمان و تلاشی که برای انتقاد از این اقدامات اختصاص داده است، به تحریم ها اهمیت می دهد.

لی مینگ جیانگ، دانشیار دانشگاه، گفت: “چین امیدوار بود از این رویداد بزرگ ورزشی جهانی برای نشان دادن جایگاه بین المللی خود و گسترش نفوذ خود استفاده کند. تحریم ها قطعا این امید را از بین برده و منجر به از دست دادن “چهره” چین شده است.” S. Rajaratnam School of International Studies در سنگاپور.

“کار اشتباه را متوقف کنید”

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، پیشتر گفته بود که تصمیم این کشور برای عدم اعزام مقامات به دلیل تلاش هایش برای بازگشایی کانال های دیپلماتیک با چین برای بحث در مورد حقوق بشر در سین کیانگ و اقدامات چین برای جلوگیری از واردات استرالیا گرفته شده است.

چین هرگونه تخلف در سین کیانگ، محل زندگی اقلیت مسلمان اویغور را رد کرده و گفته است که اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر ساختگی است.

روز چهارشنبه، مجلس نمایندگان ایالات متحده قانونی را برای ممنوعیت واردات از سین کیانگ به دلیل نگرانی در مورد کار اجباری تصویب کرد، یکی از سه اقدامی که با حمایت گسترده واشنگتن از رفتار پکن با اویغورها مورد حمایت قرار گرفت.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، با اشاره به اقدام آمریکا گفت: چین قاطعانه با این امر مخالف است.

گائو در یک کنفرانس مطبوعاتی منظم گفت: “ایالات متحده باید فوراً اقدامات اشتباه خود را متوقف کند. ما اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع چین انجام خواهیم داد.”

او گفت که ایالات متحده یکجانبه گرایی، حمایت گرایی و قلدری چین را به نام “حقوق بشر” انجام می دهد.

گائو هشدار داد که موضع ایالات متحده به طور جدی به منافع شرکت ها و مصرف کنندگان در دو کشور لطمه می زند، تنش زنجیره تامین جهانی را تشدید می کند و بر بهبود اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد.

مجلس ایالات متحده از “قانون پیشگیری از کار اجباری اویغور” با اختلاف 428 بر 1 حمایت کرد. برای تبدیل شدن به قانون، باید از سنا نیز عبور کند و رئیس جمهور بایدن آن را امضا کند.

نیوزلند نگفته است که از نظر دیپلماتیک بازی ها را تحریم می کند. اما، زمانی که از وی پرسیده شد که آیا از تحریم حمایت خواهد کرد، دیمین اوکانر، وزیر تجارت گفت که این “کاری است که ما باید به عنوان یک ملت انجام دهیم” و کشور در زمینه حقوق بشر “قوی و مستقل” بوده و باید “به انجام آن ادامه دهد.” “.

وانگ در پاسخ به اظهارات اوکانر گفت که امیدوار است همه کشورها بتوانند در روحیه المپیک متحدتر باشند و سیاست را از ورزش دور نگه دارند.

وزیر آموزش فرانسه روز پنجشنبه گفت فرانسه از دیگر دولت های غربی پیروی نخواهد کرد و المپیک را تحریم نخواهد کرد، اما هرگونه نقض حقوق بشر در چین باید محکوم شود.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت که پاریس باید موضع مشترکی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در مورد هرگونه تحریم دیپلماتیک اتخاذ کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)