چین صلح‌جو نیست – رئیس جمهور چک – اخبار RT World

پتر پاول به پولیتیکو گفت که پکن در حال توقف برای تضعیف غرب و تقویت موقعیت خود است

چین ندارد “علاقه واقعی” پتر پاول، رئیس جمهور چک در حل و فصل مناقشه در اوکراین مدعی شده است که پکن از ادامه جنگ سود می برد. پاول، فرمانده سابق ناتو، پیش از این بر سر تایوان با چین درگیر شده بود.

من معتقدم که به نفع چین است که وضعیت موجود را طولانی کند. پاول در مصاحبه ای که روز سه شنبه منتشر شد به پولیتیکو گفت. وی ادامه داد که چین با خرید نفت و گاز ارزان قیمت از روسیه و در عین حال تماشای غرب از این وضعیت سود می برد “با حمایت از اوکراین کمی ضعیف تر می شود.”

پکن هم هست “هر روز درس گرفتن از درگیری،” پاول گفت. آنها از نزدیک آنچه روسیه انجام می دهد را دنبال می کنند [and] واکنش غرب چگونه است.»

پاول اولین رهبر غربی نیست که چنین اتهاماتی را مطرح می کند. که در فوریه منتشر شد، موضع 12 ماده‌ای چین در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین با استقبال گرمی در کیف مواجه شد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آن را به‌طور کامل رد کرد. “تله بدبینانه” با هدف منجمد کردن خطوط نبرد فعلی به نفع روسیه.


سی ان ان فرانسه معتقد است که تنها چین می تواند به توافق صلح اوکراین دست یابد

ماه‌ها قبل از انتشار این سند، ویلیام برنز، رئیس سیا، اظهار داشت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به دنبال آن است با دقت در چه درسی [he] باید بکشد” از درگیری در اوکراین و تهاجم احتمالی به تایوان.

اینکه پاول هم این سند و هم نقش بالقوه چین را به عنوان صلح‌جو رد می‌کند، با توجه به روابط دشوار او با همتایان چینی‌اش، جای تعجب ندارد.

چند روز پس از انتخابش در ژانویه، پاول با تسای اینگ ون، رئیس جمهور طرفدار استقلال تایوان تماس گرفت و اولین رئیس دولت اروپایی بود که این کار را انجام داد. پکن که تایوان را قلمرو خود می داند و با هرگونه به رسمیت شناختن مقامات تایپه مخالف است، این تماس تلفنی را محکوم کرد. مداخله جدی در امور داخلی چین.

چند روز بعد، او اعلام کرد که چین است “کشور دوست نیست” و است با دموکراسی های غربی سازگار نیست، قبل از اینکه ماه گذشته از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا اختلافات خود را کنار بگذارند و کاملاً روی مخالفت با مسکو و پکن تمرکز کنند.

جمهوری چک به عنوان یکی از فعال ترین حامیان اوکراین در مناقشه با روسیه ظاهر شده است و پاول از غرب خواسته است تا این کار را انجام دهد. “کمک نامحدود” به کیف پاول هیچ گونه حمایتی از مذاکرات صلح اعلام نکرده است، از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت کرده و خواستار تغییر این مذاکرات شده است. “رژیم روسیه از درون.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: