چین در بحبوحه اختلافات سفیر موضع خود را روشن می کند – RT World News

سفیر پکن در پاریس آخر هفته گذشته پس از آن که وضعیت کشورهای شوروی سابق را زیر سوال برد، مورد اعتراض قرار گرفت.

پکن پس از اینکه سفیر این کشور در فرانسه، لو شای، روز شنبه گفت که کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در این زمینه وجود نداشتند، تلاش کرد تا طوفان دیپلماتیک را خاموش کند. “بتن” وضعیت حاکمیتی

طرف چینی به وضعیت کشورهای عضو به عنوان کشورهای مستقل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی احترام می گذارد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه پکن، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا چین بر اظهارات فرستاده خود می‌ایستد یا خیر، اعلام کرد.

مائو همچنین خاطرنشان کرد که چین یکی از اولین کشورهایی بود که با کشورهای مختلف شوروی سابق روابط دیپلماتیک برقرار کرد و افزود که موضع پکن در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی بدون تغییر باقی مانده است.

دفتر سفیر پکن در پاریس نیز روز دوشنبه با بیانیه خود برای فرونشاندن این جنجال اقدام کرد و تصریح کرد که اظهارات لو “بیانیه سیاست نیست” بلکه “بیان دیدگاه های شخصی در طول یک مصاحبه تلویزیونی.”


قانونگذاران اتحادیه اروپا از فرانسه خواستند سفیر چین را اخراج کند

پس از اظهارات لو که توسط این دیپلمات به تلویزیون فرانسوی LCI ارائه شد، فرانسه و همچنین سه کشور بالتیک – لیتوانی، استونی و لتونی – نمایندگان چین را برای توضیح در مورد این اظهارات احضار کردند.

لیتوانی، به ویژه، روابط ناهمواری با چین داشته است. پکن در سال 2021 پس از اینکه کشور بالتیک به تایوان اجازه داد تا سفارت خود را در این کشور ایجاد کند، روابط دیپلماتیک خود با ویلنیوس را کاهش داد. گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، روز شنبه در توییتی به اظهارات لو اشاره کرد که نشان می‌دهد نمی‌توان به چین به عنوان یک میانجی صلح در اوکراین اعتماد کرد.

وزارت خارجه تعدادی از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز اظهارات لو را سرزنش کردند. این مناقشه در بحبوحه عزم پکن برای تقویت روابط با کشورهای اروپایی – که بسیاری از آنها شرکای تجاری کلیدی هستند، رخ می دهد، زیرا چین به دنبال راه اندازی اقتصاد برآمده از سه سال استراتژی های سختگیرانه قرنطینه “صفر کووید” است.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت که این اتحادیه این کار را خواهد کرد “استراتژی خود را در قبال چین دوباره ارزیابی و تنظیم کنید” پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه. این موضوع همچنین قرار است در نشستی در ژوئن توسط 27 سران کشورهای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گیرد.