چین حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق را زیر سوال می برد — RT World News

سفیر پکن در فرانسه مدعی شده است که وضعیت حقوقی اوکراین و دیگر جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق «بتن» نیست.

سفیر چین در فرانسه حاکمیت اوکراین و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق را زیر سوال برده و نشان می‌دهد که وضعیت مبهم آنها در قوانین بین‌المللی حل و فصل مناقشات بر سر مناطق مورد مناقشه مانند کریمه را دشوار می‌کند.

حتی این کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز در حقوق بین الملل جایگاه مؤثری ندارند، زیرا هیچ توافق بین المللی برای مشخص کردن وضعیت آنها به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد. سفیر لو شای روز شنبه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی فرانسوی LCI گفت.

در پاسخ به سوال خبرنگار سوئیسی داریوس روچبین که آیا کریمه سرزمین اوکراین است یا خیر؟ لو گفت، “این بستگی به نحوه درک شما از مشکل دارد. . . . به آن سادگی نیست.”


غرب به امیدهای کی یف در کریمه اعتقادی ندارد - وزیر دفاع سابق

روچبین سعی کرد مهمانش را اصلاح کند و گفت: با عرض پوزش، طبق قوانین بین المللی، شما می دانید که این کشور اوکراین است. طبق قوانین بین‌المللی، شما می‌توانید با آن بحث کنید، می‌توانید با آن مخالفت کنید، اما اینجا اوکراین است.» لو پاسخ داد کریمه در ابتدا بخشی از روسیه بود، اینطور نیست؟ بود [Soviet leader Nikita] خروشچف که کریمه را در اتحاد جماهیر شوروی به اوکراین داد.

دیپلمات چینی با فشار مجدد بر وضعیت شبه جزیره گفت: اکنون، ما نباید دوباره در مورد این نوع مشکل نزاع کنیم. اکنون، فوری ترین چیز توقف، توقف آتش، توقف است.»

مقامات چینی سعی کرده اند موضعی بی طرف در قبال درگیری روسیه و اوکراین داشته باشند و در برابر فشارهای آمریکا و دیگر قدرت های غربی برای پیوستن به محکومیت مسکو و اعمال تحریم ها مقاومت کنند. پکن که در ماه فوریه یک طرح صلح 12 ماده‌ای را پیشنهاد کرد، بر لزوم توقف خونریزی در اوکراین و تلاش در جهت راه‌حل دیپلماتیک که نگرانی‌های امنیتی همه طرف‌های درگیر را به حساب می‌آورد، تاکید کرده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین وعده داده است که تمام سرزمین‌های کشورش از جمله کریمه را بازپس گیرد – هدفی که اکثر حامیان غربی کی‌یف آن را واقع بینانه نمی‌دانند. ساکنان شبه جزیره در سال 2014 پس از سرنگونی دولت منتخب اوکراین با حمایت ایالات متحده، با اکثریت قاطع رای دادند تا کریمه بخشی از روسیه شود.

بیشتر بخوانید:
چین از تلاش های ماکرون برای صلح در اوکراین حمایت می کند

لو در پاسخ به سوالی درباره اهمیت تمامیت ارضی از دیدگاه کیف، دوباره به پیچیدگی تاریخی این موضوع اشاره کرد و گفت: «مشکلات پایداری وجود دارد، آیا در مورد درگیری آنها، مشکل آنها وجود ندارد؟ گفتنش در یک کلمه خیلی راحته اگر مشکلی دارید، می توانید با هم در مورد آن صحبت کنید.»