چگونه یک رابطه پنهان با طالبان برای متحد ایالات متحده پاکستان نتیجه معکوس داشت

چگونه یک رابطه پنهان با طالبان برای متحد ایالات متحده پاکستان نتیجه معکوس داشت

برخی از اعضای کلیدی طالبان می خواهند که این گروه از پاکستان فاصله بگیرد و استقلال خود را نشان دهد.

حدود دو هفته پس از بازپس گیری افغانستان توسط طالبان در سال 2021، رئیس وقت سازمان جاسوسی پاکستان در حالی که لبخند می زد، چای می خورد و با بازگشت ستیزه جویان به قدرت راحت ظاهر می شد، به یکی از مجلل ترین هتل های کابل رسید.

سپهبد فیض حمید، از استخبارات بین‌سرویس، دلایلی برای این باور داشت که پاکستان در آستانه دریافت پاداش حمایت مخفیانه از طالبان در مبارزه با نیروهای تحت رهبری ایالات متحده است. در مقابل، پاکستان انتظار داشت که این گروه به مهار یک شاخه در داخل کمک کند.

تقریباً دو سال بعد، روابط بین طالبان و پاکستان تیره شد، حملات تروریستی تحریک طالبان پاکستان افزایش یافت و برخی از رهبران طالبان حتی به دنبال برقراری روابط با رقیب اصلی پاکستان، هند هستند.

بی‌ثباتی فزاینده به آشفتگی در پاکستان می‌افزاید که با بحران‌های اقتصادی و سیاسی هم‌زمان مواجه شده است، زیرا این کشور به حالت پیش‌فرض نزدیک‌تر می‌شود، تورم بیداد می‌کند و ارتش سرکوب گسترده‌ای را علیه حزب سیاسی عمران خان نخست‌وزیر پیشین آغاز می‌کند.

افراد آشنا به این موضوع گفتند که پاکستان طالبان را عمیقاً با تحریک طالبان پاکستان مرتبط می‌داند و می‌تواند آن را متقاعد کند که حملات خود را متوقف کند. تحریک طالبان پاکستان از مدت ها قبل گفته است که می خواهد دولت اسلام آباد را سرنگون کند.

اما برخی از گروه های طالبان به شدت با کمک به تلاش های پاکستان برای مبارزه با تحریک طالبان پاکستان مخالف هستند و به گفته افراد آشنا، بسیاری از این ناراحت هستند که دولت اسلام آباد رژیم آنها را به رسمیت نمی شناسد. آنها گفتند که صدها جنگجوی طالبان نیز برای تعقیب جنگ مقدس دیگر به تحریک طالبان پاکستان پیوستند.

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند، که از رژیم قبلی این کشور که نماینده طالبان نیست، گفت که پاکستان یک اشتباه محاسباتی “قابل توجه” انجام داده است.

تحریک طالبان پاکستان از سال 2018 تاکنون بیشترین حملات ستیزه جویانه را در خاک پاکستان در سال گذشته انجام داد. این گروه در ژانویه امسال حداقل 100 نفر را در یک بمب گذاری انتحاری در شهر پیشاور در شمال غربی این کشور کشت – یکی از مرگبارترین حملات در تاریخ آن. چهار نفر در یک بمب گذاری انتحاری در خودروی بمب گذاری شده در روز 24 مه کشته شدند که توسط تحریک طالبان پاکستان یا سایر ستیزه جویان مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند.

افراد مطلع گفتند که برخی از اعضای کلیدی طالبان می خواهند که این گروه از پاکستان فاصله بگیرد و استقلال خود را نشان دهد. این افراد شامل ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر افغانستان در امور اقتصادی است که پس از دستگیری در سال 2010 در جریان جنگ با ایالات متحده، سال ها را در زندان پاکستان گذراند، و ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع و پسر ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان. ، مردم گفتند.

یعقوب علناً رهبری تلاش‌ها برای ایجاد روابط با هند را بر عهده داشته است، از جمله از دولت هند خواسته است تا نیروهای طالبان را آموزش دهد.

سایرین در درون طالبان مواضع متفاوتی اتخاذ می کنند. بر اساس گزارش ژانویه موسسه صلح ایالات متحده، هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی پاکستان گفته است که تأسیس پاکستان “غیر اسلامی” است و بر اساس میراث حاکمان استعمارگر بریتانیا بنا شده است.

افراد مطلع گفتند که سراج الدین حقانی، وزیر کشور و رهبر یک جناح قدرتمند، سال گذشته میانجیگری آتش بس میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان را به منظور تامین صلح پایدار انجام داد. حدود شش ماه طول کشید.

مردم گفتند که برخی از جنگجویان طالبان که به تحریک طالبان پاکستان کمک می کنند، سلاح هایی را که ایالات متحده پشت سر گذاشته است، از جمله M-16 و تفنگ های تک تیرانداز با عینک های حرارتی دید در شب، با خود آورده اند. آنها افزودند که صدها جنگجوی تحریک طالبان پاکستان پس از بازپس گیری قدرت توسط طالبان از زندان کابل آزاد شدند، همچنین برای جنگ به پاکستان بازگشتند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. روابط عمومی بین سرویس ها، شاخه رسانه ای ارتش، به تماس ها پاسخ نداده و به پیامک هایی که به دنبال اظهار نظر بودند، پاسخ نداد.

ذبیح الله مجاهد و بلال کریمی سخنگویان طالبان به تماس ها پاسخ ندادند و به پیام های واتس اپ پاسخ ندادند. تحریک طالبان پاکستان در بیانیه‌ای در ماه فوریه اعلام کرد که یک “جنگ مقدس” علیه ارتش پاکستان به راه انداخته است و از سیاستمداران و دیگران خواسته است که مانعی در این جنگ نشوند.

امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در نشست‌هایی در اسلام آباد در ماه می با حضور پاکستان، چین و طالبان گفت که تحریک طالبان پاکستان و پاکستان باید گفتگو کنند، اما او نقشی برای طالبان پیشنهاد نکرد. در همین حال، طالبان با چین و پاکستان توافق کردند که طرح کمربند و جاده را به افغانستان گسترش دهند.

احمد شریف چودری، سخنگوی ارتش پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در 25 آوریل گفت که خروج ایالات متحده “به فعالیت های تحریک طالبان پاکستان انگیزه داد.” حدود 239 نفر از جمله 137 افسر و سرباز ارتش در صدها حمله شورشیان در این کشور کشته شده اند. سال، او گفت.

افراد مطلع گفتند که از طرف آنها، طالبان از اینکه پاکستان رژیم آنها را به رسمیت نمی شناسد ناراحت هستند. اما انجام این کار برای پاکستان با توجه به تحریم‌های طالبان و نیاز اسلام آباد به صندوق بین‌المللی پول برای تصویب بسته نجات متوقف شده دشوار خواهد بود.

a7en5gvk

پاکستان از سوی ایالات متحده به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی شده است. در حالی که این امر برخی از مزایای نظامی و مالی را به همراه دارد، اما شامل هیچ معاهده دفاعی متقابلی نیست که نیروهای آمریکایی را ملزم به پاسخگویی در صورت حمله نظامی کند. برخی از قانونگذاران ایالات متحده در طول سال ها به دنبال حذف این وضعیت تا حدی به دلیل حمایت پاکستان از طالبان بوده اند.

مایکل کوگلمن، مدیر بخش جنوب آسیا گفت که در طول جنگ با تروریسم، پاکستان به طور مخفیانه به این گروه شبه نظامی در تلاش برای سرنگونی دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده که با هند دوستانه تر بود، کمک کرد و به رهبران و جنگجویان طالبان پناهگاه و کمک پزشکی کرد. موسسه در مرکز ویلسون مستقر در واشنگتن، یک اتاق فکر.

تحریک طالبان پاکستان بزرگترین و مرگبارترین گروه از حدود 12 گروه شورشی در پاکستان است که هزاران جنگجو از کمربند قبیله ای می آیند.

این گروه در سال 2007 پس از آنکه نیروهای امنیتی پاکستان عملیاتی را علیه یک مسجد برجسته در اسلام آباد که مظنون به پناه دادن و آموزش به رادیکال های اسلامی بود، آغاز کردند، اعلام موجودیت کرد. بیش از 100 نفر در این خشونت ها کشته شدند.

حملات تحریک طالبان پاکستان درست زمانی افزایش می یابد که پاکستان با چندین مشکل عمده دیگر مواجه است. تنش های سیاسی در آستانه شکست است. در پی اعتراضات پس از دستگیری خان در ماه مه، بیش از 10000 نفر از افراد مرتبط با حزب تحریک انصاف پاکستان در حملات پلیس دستگیر شدند. خان و همسرش در لیست پرواز ممنوع قرار گرفته اند. تورم با سریع ترین سرعت در آسیا در حال افزایش است و پرداخت هزینه سوخت و غذا را برای بسیاری از جمعیت بیش از 220 میلیونی این کشور دشوار می کند. و مذاکرات با صندوق بین المللی پول در مرحله حساسی است زیرا وام دهنده بین المللی هنوز این وجوه را آزاد نکرده است.

با در نظر گرفتن همه چیز، اعتماد رئیس اکنون بازنشسته آی اس آی به هتل سرنا کابل، نادرست به نظر می رسد.

کوگلمن گفت: «پاکستان مدت‌هاست که طالبان بهترین شرط استراتژیک آن در افغانستان است – گروهی که مایل است به پاکستان در تعقیب منافع خود از جمله مبارزه با تروریسم کمک کند.» آنچه پاکستان ظاهراً متوجه نشده بود این بود که طالبان، زمانی که دیگر نیازی به پناهگاه در زمان جنگ در پاکستان نداشت، استقلال خود را از حامی سابق خود اعلام می‌کرد و از انجام دستورات خودداری می‌کرد.»

– با کمک فصیح منگی.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)