چگونه دانشمندان آفریقای جنوبی نوع “Omicron” را شناسایی کردند

کشف نوع Omicron در جنوب آفریقا باعث زنگ خطر جهانی شده است.

روز جمعه 19 نوامبر، راکل ویانا، رئیس علوم در یکی از بزرگترین آزمایشگاه‌های آزمایش خصوصی آفریقای جنوبی، ژن‌ها را در هشت نمونه کروناویروس توالی‌یابی کرد – و شوک زندگی خود را گرفت.

نمونه‌هایی که در آزمایشگاه Lancet آزمایش شدند، همگی دارای تعداد زیادی جهش بودند، به‌ویژه روی پروتئین اسپایکی که ویروس برای ورود به سلول‌های انسانی از آن استفاده می‌کند.

او به رویترز گفت: “من از آنچه می دیدم کاملا شوکه شده بودم. از اینکه آیا مشکلی در این فرآیند پیش آمده است سوال کردم.”

او به سرعت تلفن را برای همکارش در موسسه ملی بیماری های واگیر (NICD) در ژوهانسبورگ، تعیین کننده توالی ژن دانیل آموآکو، برداشت.

او به یاد می آورد: “من کاملاً نمی دانستم چگونه آن را به آنها بشکنم.” او به Amoako گفت: “از نظر من، این یک اصل و نسب جدید به نظر می رسد.”

کشف نوع Omicron در جنوب آفریقا باعث ایجاد هشدار جهانی شده است، به طوری که کشورها سفر از این منطقه را محدود کرده و محدودیت‌های دیگری را به دلیل ترس از گسترش سریع آن حتی در جمعیت‌های واکسینه شده اعمال می‌کنند.

او روز سه شنبه به رویترز گفت، آمواکو و تیم NICD آخر هفته 20 تا 21 نوامبر را صرف آزمایش هشت نمونه ای کردند که ویانا برای آنها فرستاده بود، که همگی دارای جهش های مشابه بودند.

آنقدر عجیب بود که آمواکو، همکارش جوزی اورات و سایر همکارانش نیز فکر کردند که باید اشتباه باشد. سپس به یاد آوردند که در طول یک هفته، متوجه افزایش شدید موارد COVID-19 شده‌اند، از نوعی که ممکن است نشان دهنده یک جهش یافته جدید باشد.

علاوه بر این، ویانا در اوایل این ماه توسط یکی از همکارانش در مورد یک اتفاق عجیب در نمونه هشدار داده شده بود – ترک ژن S، یکی از جهش هایی که اکنون نوع جدید Omicron ویروس کرونا را از نوع غالب جهانی دلتا متمایز می کند.

اورات به یاد می‌آورد که در حین آزمایش نمونه‌ها فکر می‌کرد تنها نوع رایج با این ویژگی آلفا بود، “و ما از اوت آلفا (در آفریقای جنوبی) را ندیده بودیم.

آمواکو گفت تا روز سه شنبه، 23 نوامبر، پس از آزمایش 32 مورد دیگر از اطراف ژوهانسبورگ و پرتوریا، “روشن بود.”

“ترسناک بود.”

سوالات سوزان

در همان سه‌شنبه، تیم NICD به بخش بهداشت و سایر آزمایشگاه‌ها در سراسر آفریقای جنوبی در مورد انجام توالی‌یابی اطلاع داد، که بعداً نتایج مشابهی به دست آمد.

در همان روز، NICD داده‌ها را وارد پایگاه‌داده علمی جهانی GISAID کرد و دریافت که بوتسوانا و هنگ‌کنگ نیز مواردی را با توالی ژنی مشابه گزارش کرده‌اند.

در 24 نوامبر، مقامات NICD و این بخش به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند.

ویانا گفت تا آن مرحله، بیش از دو سوم آزمایش‌های مثبت در گوتنگ، استان آفریقای جنوبی که شامل پرتوریا و ژوهانسبورگ می‌شود، ترک ژن S را نشان می‌داد – نشانه‌ای از اینکه Omicron قبلاً غالب شده بود.

سلیم عبدالکریم، یکی از متخصصان پیشرو بیماری‌های عفونی در این کشور، روز دوشنبه گفت: به لطف Omicron، انتظار می‌رود میزان آلودگی روزانه کووید-19 آفریقای جنوبی تا پایان این هفته چهار برابر شود و به بیش از 10000 نفر برسد.

سؤالات مهم – نوع جدید چقدر در فرار از مصونیت از واکسن ها یا بیماری های گذشته خوب است، شدت علائم در مقایسه با نسخه های قبلی چقدر است و این تفاوت در بین گروه های سنی چقدر خواهد بود – باید پاسخ داده شود.

سه دانشمندی که رویترز با آنها مصاحبه کرده و در حال کار بر روی این سؤالات هستند، انتظار دارند در حدود 3-4 هفته پاسخ دهند.

در همین حال، سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در حال بررسی واکسیناسیون اجباری در برخی زمینه‌ها است، در حالی که این کشور هنوز از 3 میلیون عفونت COVID-19 در کل در طول همه‌گیری و بیش از 89000 مرگ و میر رنج می‌برد.

در آفریقای جنوبی خشم زیادی از ممنوعیت سفرهای خارجی وجود دارد – برخی از آنها متوجه دانشمندان هستند. آمواکو پیام‌های خشمگینی دریافت می‌کند که می‌گویند آن‌ها فقط باید به دنبال انواع جدید «نگردند».

ولفگانگ پرایزر، ویروس شناس در دانشگاه استلنبوش که بر روی کووید-19 کار می کند، که نامه های نفرت انگیز نیز دریافت کرده است، نگران است که کشورهای دیگر کل این حماسه را به عنوان درسی برای شفاف نبودن در نظر بگیرند.

او گفت: «ممکن است کشورهای دیگر را تشویق کند که چیزها را پنهان کنند، یا بهتر است فقط نگاه نکنند.

“این ترس است. نگاه کردن کاملا یک سرمایه گذاری است، بنابراین شاید آنها به این نتیجه برسند که “بیایید مزاحم نباشیم”.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)