چگونه داغترین اپلیکیشن جدید Bondee آسیا توسط اتصالات مخفی چین غرق شد

چگونه داغترین برنامه جدید آسیا توسط اتصالات مخفی چین غرق شد

کاربران در کره جنوبی از Bondee به دلیل جمع آوری اطلاعات شخصی بیش از حد انتقاد کردند.

برای مدت کوتاهی در اوایل سال جاری، به نظر می رسید Bondee در مسیر تبدیل شدن به اپلیکیشن داغ بعدی در برخی از بزرگترین بازارهای آسیا قرار دارد. میلیون‌ها جوان به ایده ایجاد آواتارهای زیبا و قرار گرفتن در «میدان‌های مجازی» یکدیگر جذب شدند و کاربران آن را ترکیبی از بازی ویدیویی Animal Crossing و سرویس پیام‌رسانی واتس‌اپ شرکت متا پلتفرم توصیف کردند. در صدر جدول دانلود از سنگاپور تا کره جنوبی قرار گرفت.

سپس همه چیز شروع به باز شدن کرد. مشکل با شایعات غیرقابل اثبات درز اطلاعات کارت اعتباری شروع شد که توسعه دهنده Bondee، Metadream Tech Pte، آن را رد کرد. برخی از کاربران همچنین شروع به اشاره به شباهت عجیب Bondee به برنامه منقرض شده چینی Zheli، معروف به Jelly کردند. این برنامه که در اوایل سال 2022 برای مدت کوتاهی در چین منتشر شد، در میان گزارش‌های مربوط به سرویس‌های نامناسب و سوالات پیرامون حریم خصوصی، از فروشگاه‌های اپلیکیشن چین ناپدید شد. هنگامی که کاربران اینترنت در کره جنوبی سوابق دولتی را کشف کردند که نشان می داد Metadream در کره جنوبی به عنوان چینی ثبت شده است، توسعه دهندگان Bondee متوجه شدند که تلاش می کنند این اتهامات را رد کنند که موفقیت بزرگ آنها فقط راهی برای راه اندازی مجدد Jelly و در عین حال پنهان کردن منشاء آن است.

Metadream که گفته بود در سنگاپور مستقر است، توضیح داد که حقوق Jelly را از مالک قبلی خود True.ly of China به دست آورده است. به گفته یک فرد آشنا که خواست نامش فاش نشود، در حالی که Metadream واقعاً در سنگاپور ثبت شده است، اکثر کارمندان این استارت آپ در چین بودند و از فوریه به بعد، کارکنان حقوقی و مالی را با مالک چینی Jelly به اشتراک گذاشت. . Metadream توسط یانگ یوشیانگ، سرمایه‌دار بانفوذ در چین رهبری می‌شد که دو دهه برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری تحت حمایت دولت کار می‌کرد. او به عنوان یک مدیر در پرونده های نظارتی Metadream در سنگاپور ثبت شده بود اما اخیراً حذف شده است.

در هر صورت خسارت وارد شده است. بسیاری از کاربران نه تنها Bondee را رها کردند، بلکه شروع به اشتراک گذاری پست های رسانه های اجتماعی در مورد نحوه حذف حساب ها و حذف برنامه کردند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط data.ai، تا ماه مارس، تعداد دانلودها از اپ استور iOS و فروشگاه Google Play از 2.6 میلیون در فوریه به 400000 کاهش یافت.

l575t8v

تا حدودی، داستان Bondee ماهیت شیک اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد. برخی از کاربران گفتند که آنها به سادگی از آن خسته شده اند. یکی از ویژگی های کلیدی آن سازماندهی خود حول گروه های اجتماعی با حداکثر 50 عضو بود که آن را از بزرگترین پلت فرم های رسانه های اجتماعی متمایز می کرد. لیم سان سان، استاد ارتباطات و فناوری در دانشگاه مدیریت سنگاپور می‌گوید: «این هم ارزش پیشنهادی و هم پاشنه آشیل آن بود. افراد بسیار کمی برای ایجاد کشش وجود داشتند.»

اما صعود و سقوط غیرمعمول سریع Bondee نیز بر مشکل کلیدی پیش روی شرکت های چینی با جاه طلبی برای دستیابی به فراتر از کشور تاکید می کند. البته نمونه بارز آن TikTok شرکت ByteDance Ltd. است که هند آن را در سال 2020 ممنوع کرد و اکنون در مرکز یک طوفان سیاسی در ایالات متحده قرار دارد.

به نظر می رسد که جنجال ایالات متحده در مورد پیامدهای امنیت ملی TikTok تا حد زیادی با اشتیاق مردم نسبت به خود این برنامه ارتباط ندارد. با این حال، در بازارهای بزرگ آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی، بسیاری از کاربران نسبت به خدماتی که منشا آن چین هستند، تردید عمیقی دارند که تا حدی به دلیل سابقه طولانی و پیچیده کشورهایشان با پکن است. Kim Myuhng Joo، استاد امنیت اطلاعات در دانشگاه زنان سئول، می‌گوید: «جنجال‌های ملیت و ترس‌های امنیتی Bondee، به‌ویژه با تازه شدن TikTok در ذهن مردم منفجر شد. “درسی برای شرکت های دیگر وجود دارد.”

کاربران در کره جنوبی از Bondee به دلیل جمع آوری اطلاعات شخصی بیش از حد، مانند شماره های هویت بین المللی تجهیزات تلفن همراه، منحصر به فرد برای هر دستگاه تلفن همراه و استفاده توسط شبکه های سلولی برای ردیابی آنها انتقاد کردند. برخی ابراز نگرانی کردند که دولت چین می تواند Metadream را مجبور کند داده های حساس کاربران خود را به اشتراک بگذارد. این شرکت یکی پس از دیگری بیانیه ای را برای رسیدگی به این اتهامات صادر کرد. این شرکت در وب‌سایت خود تکرار کرد که در سنگاپور مستقر است و گفت که سه مرکز داده مستقل را در این شهر و همچنین در ژاپن و ایالات متحده راه‌اندازی کرده است تا از امنیت داده‌ها و رعایت قوانین منطقه‌ای امنیت اطلاعات اطمینان حاصل کند.

Metadream در بیانیه ای که در 15 فوریه منتشر شد، گفت که به عنوان یک شرکت چینی در کره جنوبی ثبت شده است زیرا این فرآیند توسط واحد هنگ کنگ آن پس از خرید True.ly چین انجام شده است. این شرکت اذعان کرد که Bondee بر اساس Jelly ساخته شده است، اما اشاره کرد که “مفهوم خلاقانه را بیشتر توسعه داده و برنامه را بین المللی کرده است و Bondee را به عنوان یک برنامه اجتماعی نسل بعدی راه اندازی کرده است.” Metadream درخواست مصاحبه را رد کرد و به سوالات ایمیل شده پاسخ نداد.

بسیاری از استارت‌آپ‌های چینی پس از مشاهده بررسی‌های شدیدی که TikTok در ایالات متحده و جاهای دیگر با آن روبه‌رو شده است، سعی کرده‌اند از ریشه‌های خود فاصله بگیرند و بر ماهیت جهانی خود تأکید کنند یا حتی امیدوارند که به عنوان شرکت‌های محلی در بازارهایی که هدفشان است، عبور کنند. سنگاپور که مدت‌ها نقشی بی‌طرف در امور بین‌الملل ایفا کرده است، مکانی طبیعی برای شرکت‌های چینی است که به دنبال پایگاهی جدید هستند. شرکت‌هایی که دفتر مرکزی خود را به سنگاپور منتقل کرده‌اند عبارتند از Shein، خرده‌فروش محبوب مد، و همچنین TikTok که دفاتر اصلی خود را در آنجا و لس‌آنجلس دارد.

اما در انجام کارهایی که به نظر می رسد چیزی برای پنهان کردن دارید، خطری وجود دارد. کیم سانگ کیون، استاد دانشکده مدیریت بازرگانی در دانشگاه کیونگ هی در سئول، می‌گوید این بررسی دقیق نشان می‌دهد که کاربران جوان گوشی‌های هوشمند در کشورهایی مانند کره جنوبی تا چه اندازه نسبت به خطرات احتمالی حریم خصوصی و امنیت داده‌ها حساس هستند. او می گوید: «آنها احساس می کردند توسط باندی گمراه شده اند. “شما می توانید زیباترین پلتفرم متاورس را ایجاد کنید، اما اگر مردم احساس گمراه شدن یا ناامنی کنند، قرار نیست در اطراف خود بمانند و معاشرت کنند. اعتماد همه چیز است.” -با Marika Katanuma و Kevin Varley

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)