چگونه ترس از نوع جدید کووید غیرقابل توقف جهان را فرا گرفت – RT World News

یک سویه ویروس کرونا که به تازگی شناسایی شده و به شدت جهش یافته است، موسوم به “Omicron” در بیشتر نقاط جهان زنگ خطر را ایجاد می‌کند و باعث محدودیت‌های سفر در میان ترس از عدم توانایی واکسن‌های موجود در متوقف کردن نوع آن می‌شود.

WHO “نوع نگرانی” جدیدی را تعیین کرد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه یک جلسه اضطراری برای بحث در مورد سویه ویروسی که قبلاً با نام B.1.1.529 شناخته می شد تشکیل داد و آن را یک “نوعی نگرانی” در حالی که به آن نام جدید می دهد “Omicron.”

شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این نوع در مقایسه با سویه های دیگر است.


ABCs of Covid: آنچه باید در مورد هر یک از

در حالی که هنوز اطلاعات کمی در مورد Omicron وجود دارد، سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرد که “تعدادی جهش نگران کننده” که می تواند این سویه را بیش از هر چیزی که قبلا مشاهده شده عفونی کند. تعداد زیاد جهش‌ها همچنین این نگرانی را ایجاد کرده است که Omicron می‌تواند در برابر واکسن‌ها و داروهای موجود مقاوم باشد، به‌ویژه اینکه ایمن‌سازی‌های موجود در حال حاضر اثربخشی خود را در طول زمان در برابر سایر انواع شناخته‌شده نگران‌کننده از دست می‌دهند.

یکی از عوامل اصلی تعیین کننده در انتقال ویروس، تکامل آن است “پروتئین های سنبله” – برجستگی های میکروسکوپی که به ویروس کرونا اجازه دسترسی و ربودن سلول های میزبان را می دهد و باعث عفونت می شود. سویه‌ای که در می 2020 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و به عنوان مثال “بتا” نام گرفت، دارای سه جهش قابل توجه در ناحیه سنبله خود بود که به آن کمک کرد بین 20 تا 30 درصد عفونی‌تر شود. از طرف دیگر، Omicron حداقل 32 جهش سنبله دارد.

عبور از قاره ها

این نامگذاری توسط WHO بلافاصله پس از شناسایی اولین موارد Omicron در کشور آفریقایی بوتسوانا در 11 نوامبر انجام شد و چند روز بعد عفونت های بیشتری در آفریقای جنوبی شناسایی شد. به گفته تولیو دی اولیویرا، مدیر مرکز نوآوری و پاسخ به بیماری همه گیر، از آن زمان، Omicron اکنون 90 درصد از عفونت های جدید در منطقه Gauteng آفریقای جنوبی را تشکیل می دهد.

هنگ کنگ اولین مورد Omicron خود را در روز پنجشنبه ثبت کرد، در حالی که اسرائیل از یک مسافر در بازگشت از مالاوی در روز جمعه گزارش داد و اکنون دو بیمار مشکوک دیگر را تحت نظر دارد، که نشان می‌دهد این سویه به سرعت در حال گسترش به فراتر از جنوب آفریقا است، جایی که برای اولین بار مشاهده شد.

Omicron به اروپا می رسد

اگرچه اسرائیل و بریتانیا در اوایل هفته جاری ممنوعیت های احتیاطی سفر را برای چندین کشور آفریقایی اعمال کرده بودند، اما بلژیک به اولین کشور اروپایی تبدیل شد که روز جمعه این سویه را در داخل مرزهای خود شناسایی کرد. این کشف زنگ خطر را در سراسر قاره و فراتر از آن به صدا درآورد و آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا Omicron را اعلام کرد. “بدترین گونه ای که تاکنون دیده ایم.”


در حالی که نوع Omicron به اروپا وارد می شود، نخست وزیر بلژیک اعلام کرد:

از آنجایی که اخبار مربوط به این ویروس در بیشتر روز جمعه بر سرفصل‌های خبری بود، ایتالیا، فرانسه، هلند، دانمارک، اسپانیا، آلمان و جمهوری چک، در میان سایر کشورهای اروپایی، ممنوعیت سفر جدیدی را اعلام کردند. در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، خواستار تعلیق همه سفرهای هوایی به و از کشورهایی شد که موارد گزارش شده از نوع جدید را دارند تا زمانی که مقامات درک بهتری از این نوع جدید داشته باشند.

روسیه همچنین به فهرست کشورهایی که به سرعت در حال رشد هستند، به همراه ایالات متحده، فیلیپین، مالزی، ژاپن، سنگاپور، برزیل و بحرین برای ممنوعیت سفر جدید پیوسته است.

مراحل بعدی

اگرچه Omicron در حال حاضر موج های بزرگی را در سراسر جهان ایجاد کرده است و بر بازارهای سهام جهانی و سفرهای بین المللی تأثیر گذاشته است، هنوز چیزهای زیادی در مورد نوع جدید و خطری که دارد باید آموخت. از روز پنجشنبه، کمتر از 100 توالی ژنوم کامل برای بررسی در دسترس بود و دکتر ماریا ون کرخوف، رئیس فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید-19، گفت که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بینش زیادی در مورد سویه و جهش‌های آن به دست آید.

با این حال، تعیین این موضوع که آیا Omicron به واکسن‌های موجود در حال حاضر مقاوم است یا خیر، در دستور کار قرار دارد، که بسیاری از کشورها برای مهار شیوع آن‌ها و در نهایت پایان دادن به این همه‌گیری تلاش کرده‌اند.