چگونه با همه گیری بعدی کنار بیاییم؟ کشورها درباره معاهده WHO صحبت کنند

چگونه با همه گیر بعدی مقابله کنیم؟  کشورها درباره معاهده WHO صحبت کنند

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، به نابرابری در طول همه‌گیری کووید ضربه زده است.

ژنو:

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه در مورد آغاز روند ایجاد یک معاهده همه گیر که نحوه مدیریت بحران جهانی بعدی را تعیین می کند، به اجماع رسیدند.

کشورها موافقت کردند که یک نهاد بین دولتی ایجاد کنند که وظیفه آن تهیه پیش نویس و مذاکره درباره توافقنامه سازمان بهداشت جهانی در مورد پیشگیری، آمادگی و واکنش به بیماری همه گیر است.

کشورها از دوشنبه تا چهارشنبه در ژنو گرد هم می‌آیند تا درباره یک توافقنامه بین‌المللی که نحوه مدیریت بیماری همه‌گیر بعدی را تعیین می‌کند – که کارشناسان نگرانند فقط یک موضوع زمان باشد، بحث کنند.

پیش نویس تصمیم روز یکشنبه باید در این جلسه رسمی شود.

این گردهمایی در حالی برگزار می‌شود که سیاره هنوز در محاصره کووید-19 است، تقریباً دو سال پس از اولین موارد ثبت شده، و اکنون توسط Omicron، نوع جدید نگرانی Covid، متزلزل شده است.

آشفتگی اقتصادی و جان میلیون‌ها نفر از دست رفته در این همه‌گیری، درخواست‌هایی را برای دفاع‌های بین‌المللی جدید به اندازه کافی قوی برای جلوگیری از تکرار فاجعه ایجاد کرد.

پیش نویس تصمیم سه صفحه ای در وب سایت WHO منتشر شد.

هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در ژنو گفت: “کشورهای عضو WHO امروز به طور غیررسمی با آغاز مذاکرات در مورد یک معاهده بیماری همه گیر موافقت کردند. اکنون این قطعنامه باید فردا به طور رسمی توسط رهبران جهان تصویب شود.”

“رویدادهای هفته های گذشته بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی و رهبری جهانی را نشان می دهد. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا رهبران جهان فردا تعهد مشترک خود را نشان دهند. شتاب وجود دارد — سیاره زمین باید بهتر آماده شود.”

سایه Omicron

نشست این هفته مجمع جهانی بهداشت – نهاد تصمیم‌گیر سازمان جهانی بهداشت متشکل از تمام 194 کشور عضو – یک جلسه ویژه بی‌سابقه در مورد نحوه مدیریت همه‌گیری بعدی است.

نتیجه نهایی – چه یک معاهده یا فرمول دیگری – باید در سال 2024 امضا شود.

با وجود محدودیت‌های سفر در رابطه با کشف Omicron، جلسه ویژه در حال برگزاری است.

کنفرانس چهار روزه وزیران سازمان تجارت جهانی در ژنو هفته آینده به دلیل نگرانی جدید به تعویق افتاد.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت که ظهور Omicron ذهن ها را تیزتر کرده است.

او گفت: «این نشان می‌دهد که این هنوز به پایان نرسیده است، و ما واقعاً نیاز داریم که دنیا در این زمینه گرد هم آیند.

این نشان می‌دهد که چقدر مهم است که ما تعهدات قانونی در قبال یکدیگر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات داشته باشیم.»

پیش‌نویس تصمیم می‌گوید کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت با ایجاد «یک هیئت مذاکره‌کننده بین‌دولتی (INB) برای پیش‌نویس و مذاکره کنوانسیون، موافقت‌نامه یا سایر اسناد بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی در مورد پیشگیری، آمادگی و واکنش به بیماری همه‌گیر موافقت می‌کنند».

اولین جلسه INB باید حداکثر تا اول مارس سال آینده برگزار شود تا دو رئیس مشترک و چهار نایب رئیس انتخاب شوند.

تحت تسهیلات آنها، INB سپس شروع به “شناسایی عناصر اساسی ابزار” و تهیه پیش نویس کاری تا اول اوت خواهد کرد.

مصالحه با کاما

گزارش پیشرفت در گردهمایی عادی سالانه مجمع جهانی بهداشت در سال 2023 ارائه خواهد شد و نتیجه نهایی برای بررسی در WHA 2024 ارائه خواهد شد.

ایالات متحده – که از پایبندی زودهنگام به یک معاهده ناراحت بود – بر سر گذاشتن کاما و پیامدهای آنها برای چگونگی پذیرش نتیجه بحث می کرد، اما با مصالحه موافقت کرد.

سایمون مانلی، سفیر بریتانیا، گفت که این تصمیم “شاید تنها پایان آغاز باشد، اما انعطاف نشان داده شده و وسعت حمایت، نشانه خوبی برای تلاش های حیاتی آینده است”.

این متن نیاز به پرداختن به “توسعه و توزیع و دسترسی بدون مانع، به موقع و عادلانه به اقدامات متقابل پزشکی مانند واکسن ها، روش های درمانی و تشخیصی” را تایید کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت مرتباً از شکاف بین دسترسی کشورهای ثروتمند و فقیر به جرب‌ها، آزمایش‌ها، درمان‌ها و تجهیزات حفاظتی برای مقابله با کووید-19 انتقاد کرده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)