چه می دانیم و چه چیزی که نمی دانیم

نوع Omicron Covid: آنچه می دانیم و آنچه نمی دانیم

ساختار ژنتیکی Omicron به تغییرات متعدد در پروتئین اسپایک ترجمه می شود که ممکن است آن را مسری کند

پاریس:

Omicron یک نوع کووید-19 است که برای اولین بار در آفریقای جنوبی توالی یابی شد و اکنون موارد در بیش از 20 کشور و در تمام قاره ها وجود دارد.

این تنها یک هفته پیش نامگذاری شد و درک تأثیر آن بر همه گیری همه گیر زمان می برد.

در اینجا خلاصه ای از آنچه می دانیم و سؤالاتی که نسخه جدید ویروس را احاطه کرده است آورده شده است.

از کجا آمده؟

ما نمی دانیم. اپیدمیولوژیست آفریقای جنوبی، سلیم عبدالکریم، می گوید که ابتدا در بوتسوانا و سپس در آفریقای جنوبی، جایی که اعلام نوع جدید در 25 نوامبر اعلام شد، شناسایی شد.

روز سه‌شنبه، مقامات هلندی اعلام کردند که شش روز قبل از آن در 19 نوامبر آزمایش یک فرد مثبت بوده است که همچنین مشخص شد که نوع Omicron است.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: “اولین مورد تایید شده آزمایشگاهی شناخته شده از یک نمونه جمع آوری شده در 9 نوامبر 2021 شناسایی شد”، بدون اینکه مشخص کند کجا.

ژان فرانسوا دلفریسی، رئیس هیئت مشاوره علمی دولت فرانسه به خبرگزاری فرانسه گفت: «احتمالاً بیش از آن چیزی که ما فکر می کردیم در آفریقای جنوبی در گردش بوده است – از اوایل اکتبر.

چرا «نگرانی» است؟

یک روز پس از اعلام آفریقای جنوبی، WHO نوع جدید را مانند نسخه‌های قبلی از یک حرف یونانی نامگذاری کرد و آن را به عنوان یک نوع «نگرانی» طبقه‌بندی کرد.

این طبقه بندی بر اساس ویژگی های ژنتیکی Omicron و همچنین نحوه رفتار آن در جمعیت تا کنون است.

ساختار ژنتیکی منحصر به فرد Omicron به تغییرات متعدد در پروتئین اسپایک ترجمه می شود که ممکن است مسری تر و کنترل آن از طریق واکسن های فعلی سخت تر شود – اما این احتمالات تا کنون نظری هستند.

در همین حال، موارد در استان گوتنگ آفریقای جنوبی، شامل ژوهانسبورگ، به سرعت افزایش یافته است و بسیاری از آنها با نام Omicron شناسایی شده اند.

محققان در سراسر جهان در حال بررسی میزان مسری بودن Omicron، شدت بیماری ناشی از آن و مقاومت بیشتر در برابر واکسن ها هستند.

WHO گفته است که این روند احتمالا هفته ها طول خواهد کشید.

جایگزین دلتا می شود؟

نوع دلتا در حال حاضر شکل کووید است که بیشترین توالی در سراسر جهان را دارد.

انواع رقیب طبیعی که پس از دلتا تکامل یافته اند (مانند کمتر شناخته شده مو و لامبدا) نتوانسته اند در جمعیت از آن پیشی بگیرند – اما گسترش Omicron در گوتنگ نشان می دهد که می تواند.

روز پنجشنبه مرکز اروپایی کنترل بیماری (ECDC) گفت که اگر الگوی آفریقای جنوبی در اروپا بازتولید شود، Omicron می‌تواند در عرض چند ماه بیشتر موارد کووید را تشکیل دهد.

با این حال، دلتا هرگز در آفریقای جنوبی حضور چندانی نداشت، بنابراین مقایسه با اروپا در این مرحله دشوار است.

اریک توپول، کارشناس آمریکایی، در روزنامه بریتانیایی گاردین نوشت: مشخص نیست که شیوع Omicron به دلیل “انتقال زیاد، مانند دلتا، یا فرار سیستم ایمنی” است.

فرار ایمنی زمانی است که یک ویروس می تواند فردی را آلوده کند که قبلاً از عفونت قبلی یا از واکسیناسیون مصونیت پیدا کرده است.

خطرناک تره؟

روز یکشنبه، یک پزشک آفریقای جنوبی گفت که او حدود 30 مورد از Omicron را درمان کرده است و تنها با “علائم خفیف” در این بیماران مواجه شده است.

جامعه علمی نسبت به نتیجه گیری بر اساس این شهادت هشدار داد زیرا بیماران عمدتاً جوان بودند و بنابراین کمتر در معرض خطر ابتلا به کووید جدی بودند.

به گفته EDCD، تاکنون همه موارد شناسایی شده در اروپا “یا بدون علامت یا با علائم خفیف” هستند.

این بدان معنا نیست که Omicron باعث کووید جدی نمی شود – اما در را برای یک فرضیه خوش بینانه نادر باز می گذارد.

“اگر Omicron بسیار مسری است اما باعث کووید شدید نمی شود (و تخت های بیمارستان را پر نمی کند)، می تواند مصونیت گروهی ایجاد کند و به تبدیل SARS-CoV-2 به یک ویروس فصلی خوش خیم کمک کند که به پایان بحران کمک می کند. برونو کانارد ویروس شناس فرانسوی در توییتی نوشت.

وی افزود، با این حال، چنین سناریویی “یک شانس” خواهد بود.

در مورد واکسن ها چطور؟

باز هم، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا واکسن ها در برابر انتقال یا بیماری شدید از Omicron نسبت به سایر انواع کمتر موثر هستند یا خیر.

انوف گفت: «ما باید ببینیم که آیا آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های کنونی هنوز کار می‌کنند و تا چه اندازه از بیماری‌های شدید جلوگیری می‌کنند یا خیر».

در حالی که منتظر داده های دنیای واقعی هستند، دانشمندان در تلاش هستند تا از طریق آزمایشات آزمایشگاهی به این سوال پاسخ دهند.

اما حتی اگر واکسن‌ها در برابر Omicron کمتر مؤثر باشند، به این معنی نیست که کاملاً بی‌اثر خواهند بود.

علاوه بر پاسخ آنتی بادی که می تواند توسط جهش در Omicron ضعیف شود، بدن دارای پاسخ های سلول T ثانویه است که می تواند در برابر بیماری های شدید محافظت کند.

دلفریسی گفت: “ما فکر می کنیم که پاسخ سلولی تا حدی در برابر Omicron موثر خواهد بود.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)