چارلز لیبر، پروفسور هاروارد، توسط هیئت منصفه آمریکا به دلیل دروغگویی در مورد روابط با چین محکوم شد

پروفسور هاروارد توسط هیئت منصفه آمریکا به دلیل دروغگویی در مورد روابط با چین محکوم شد

چارلز لیبر که با سرطان دست و پنجه نرم می کند، هنگام اعلام حکم بی احساس نشست.

بوستون:

یک استاد دانشگاه هاروارد روز سه‌شنبه به دلیل اتهامات آمریکا مبنی بر دروغ گفتن در مورد روابط خود با یک برنامه استخدامی که توسط چین اداره می‌شود، در پرونده‌ای که از نزدیک تحت نظر بود، به دلیل سرکوب نفوذ چین در تحقیقات ایالات متحده محکوم شد.

هیئت منصفه فدرال در بوستون، چارلز لیبر، دانشمند نانویی مشهور و رئیس سابق دپارتمان شیمی هاروارد را به دلیل اظهارات نادرست به مقامات، ارائه اظهارنامه مالیاتی نادرست و عدم گزارش حساب بانکی چینی مجرم تشخیص داد.

دادستان ها ادعا کردند که لیبر، در تلاش برای دریافت جایزه نوبل، در سال 2011 موافقت کرد که در دانشگاه فناوری ووهان چین به عنوان “دانشمند راهبردی” تبدیل شود و از طریق آن در یک برنامه استخدام چینی به نام برنامه هزار استعداد شرکت کرد.

دادستان ها می گویند چین از این برنامه برای استخدام محققان خارجی برای به اشتراک گذاشتن دانش خود با این کشور استفاده می کند. مشارکت جرم نیست، اما دادستان ها ادعا می کنند که لیبر، 62 ساله، به مقاماتی که در مورد دخالت او تحقیق کرده اند، دروغ گفته است.

مارک موکاسی، وکیل مدافع، پاسخ داده بود که دادستان‌ها شواهد را «جلو» کرده‌اند، فاقد اسناد کلیدی برای حمایت از ادعاهایشان بوده‌اند و به شدت به مصاحبه «گیج‌کننده» اف‌بی‌آی با این دانشمند پس از دستگیری تکیه کرده‌اند.

لیبر که با سرطان مبارزه می کند، پس از حدود سه ساعت مذاکره هیئت منصفه و یک محاکمه شش روزه، پس از اعلام حکم، بی احساس نشست.

موکاسی گفت: “ما به حکم احترام می گذاریم و به مبارزه ادامه می دهیم.”

لیبر در ژانویه 2020 به عنوان بخشی از “ابتکار چین” وزارت دادگستری ایالات متحده متهم شد که در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای مقابله با جاسوسی اقتصادی مشکوک چین و سرقت تحقیقاتی آغاز شد.

دولت پرزیدنت جو بایدن این ابتکار عمل را ادامه داده است، اگرچه وزارت دادگستری گفته است که رویکرد آن را بررسی می کند.

منتقدان معتقدند که این ابتکار به تحقیقات آکادمیک آسیب می زند، از نظر نژادی محققان چینی را معرفی می کند و برخی از دانشمندان را به وحشت انداخته است. یک استاد تنسی در سال جاری پس از یک محاکمه بد، توسط قاضی تبرئه شد و دادستان از اتهامات شش محقق دیگر صرف نظر کرد.

دادستان ها گفتند که لیبر در پاسخ به سؤالات وزارت دفاع ایالات متحده و مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده که 15 میلیون دلار کمک هزینه تحقیقاتی به او اعطا کرده بودند، در مورد نقش خود در برنامه هزار استعداد دروغ گفت.

لیبر در طی مصاحبه ای با ماموران اف بی آی پس از دستگیری خود گفت که وقتی با دانشگاه ووهان ارتباط برقرار کرد “جوانتر و احمقتر” بود و معتقد بود که همکاری او به شناخت او کمک می کند.

دادستان گفت که آن مدرسه موافقت کرد تا 50000 دلار در ماه به اضافه 158000 دلار هزینه زندگی به او بپردازد و به او پول نقد و سپرده به حساب بانکی چین پرداخت شد.

لیبر به FBI گفت که بین 50000 تا 100000 دلار پول نقد دریافت کرده است و حساب بانکی در یک زمان حاوی 200000 دلار بوده است.

اما دادستان ها گفتند که لیبر حقوق خود را در اظهارنامه مالیات بر درآمد خود در سال های 2013 و 2014 گزارش نکرد و به مدت دو سال حساب بانکی را گزارش نکرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)