پیوند وزیر لانکا به گذرنامه جعلی مرد چینی باعث جرقه زدن ردیف: گزارش

پیوند وزیر لانکا به گذرنامه جعلی مرد چینی باعث جرقه زدن ردیف: گزارش

True Ceylon گزارش داد که پروژه های سریلانکا درگیر چینی ها در فریب دادن مقامات ماهر هستند

کلمبو:

آروندیکا فرناندو، وزیر امور شهرسازی و مسکن سریلانکا، در 19 می 2023 نامه ای به کنترل کننده کل مهاجرت صادر کرد و خواستار آزادی مرد چینی شد که با پاسپورت جعلی وارد شده بود. True Ceylon گزارش داد که این حادثه نگرانی هایی را در مورد میزان فساد و بی توجهی به قانون و نظم توسط سیاستمدارانی که بر کارمندان دولتی کشور قدرت دارند، افزایش داده است.

در یک حادثه تکان دهنده، یک سرمایه گذار چینی ادعایی موفق شد با استفاده از پاسپورت جعلی گینه وارد سریلانکا شود و میزان نفوذ افراد چینی بر سیاستمداران سریلانکا را برجسته کند.

True Ceylon یک خانه رسانه ای از سریلانکا است که به روز رسانی های مربوط به اخبار سیاسی کشور را ارائه می دهد.

True Ceylon گزارش داد که افراد چینی که در پروژه های توسعه در سریلانکا یا سایر کشورها درگیر هستند، در فریب دادن مقامات دولتی ماهر شده اند، و اغلب به سیاستمداران فاسد متکی هستند تا از عواقب فرار کنند.

در نامه ای که توسط وزیر امور خارجه فرناندو ارسال شد، از لی پان، دارنده پاسپورت با شماره: EA9528151 صادر شده توسط جمهوری خلق چین، درخواست اجازه داده شد تا بدون هیچ مانعی وارد سریلانکا شود. هدف از این سفر سرمایه گذاری در پروژه های مسکن مهر زیر مجموعه وزارتخانه اعلام شد.

روابط فاش نشده سریلانکا با چین شامل روش های مخفیانه ای است که چینی ها از آن استفاده می کنند، از جمله توسل به زور و ارائه رشوه به مقامات سریلانکا برای دستیابی به اهدافشان. True Ceylon گزارش داد که ابتکار کمربند و جاده چین به دلیل رویکرد تهاجمی خود که نگرانی هایی را در مورد پایداری بدهی، عدم شفافیت، اثرات زیست محیطی و انگیزه های استراتژیک ایجاد می کند، شناخته شده است.

این ابتکار اغلب به‌عنوان وسیله‌ای برای چین برای گسترش نفوذ خود و به دست آوردن مزیت‌های ژئوپلیتیکی در مناطقی که پروژه‌هایش در آنجا اجرا می‌شود، تلقی می‌شود.

در 18 مه، سرمایه گذار چینی و دو همراه با یک پرواز هواپیمایی امارات از دبی وارد فرودگاه کاتونایاک شدند. سرمایه گذار چینی یک پاسپورت گینه جعلی را به افسر مهاجرت ارائه کرده بود، اما بعداً کلاهبرداری کشف شد. True Ceylon گزارش داد که علیرغم دستگیری این شهروند چینی، مقامات مهاجرت قصد داشتند او را به دبی بازگردانند.

با این حال، او موفق شد با آروندیکا فرناندو، وزیر امور خارجه تماس بگیرد، که بلافاصله با ارسال نامه ای به کنترل کننده کل پاسپورت، درخواست آزادی مرد چینی و همراهانش را فکس کرد. دولت ادعا کرده است که اقدامات مناسب انجام خواهد شد، اما این افراد در سریلانکا آزاد هستند.

در حادثه دیگری در ماه مارس، مقامات سریلانکا بیش از 30 شهروند چینی را که بر اساس هشدار اینترپل در کلاهبرداری آنلاین دست داشتند، دستگیر کردند. این افراد با ویزای توریستی وارد کشور شده بودند و بیش از دو ماه از مردم کلاهبرداری می کردند. True Ceylon گزارش داد که این بازداشت ها در استان غربی سریلانکا انجام شده است.

قبل از رسیدن به سریلانکا، این گروه در یک عملیات کلاهبرداری جهانی شرکت داشته و تقریباً 300 میلیون SLR از قربانیان در سراسر جهان کلاهبرداری کرده است.

سفارت چین در واکنش به این حادثه گذرنامه جعلی، از شهروندان چینی که از سریلانکا بازدید می کنند، خواست تا قوانین و مقررات محلی را با رعایت آداب مذهبی و فرهنگی به شدت رعایت کنند.

سفارت این گزارش ها را تایید کرد و اظهار داشت که تحقیقات بدون تایید یا تکذیب هر گونه دخالت در آزادی مرد چینی در جریان است. با این حال، سوء استفاده از قدرت توسط سیاستمداران در سریلانکا انتقادات شدیدی را برانگیخته است.

آزادی یک سرمایه گذار در پروژه های مسکن که از پاسپورت جعلی برای ورود به سریلانکا استفاده کرده است را نمی توان به عنوان یک موضوع جزئی رد کرد. True Ceylon گزارش داد که او می تواند فعالیت های کلاهبرداری دیگری نیز داشته باشد.

بسیاری تصمیم کنترل کننده کل مبنی بر آزادی این فرد با پاسپورت جعلی را مورد تردید قرار داده اند، به ویژه پس از اینکه یکی از وزیران کابینه دستور جلوگیری از اخراج و قرار گرفتن در لیست سیاه را صادر کرد. این حادثه نگرانی هایی را در مورد دور زدن افراد با نفوذ قانون به دلیل ارتباطات خود در سریلانکا ایجاد کرده است.

در حالی که هند روابط تاریخی و فرهنگی با سریلانکا دارد، تعامل آن با این کشور به اندازه چین گسترده نبوده است. True Ceylon گزارش داد که چین در جذب دولت سریلانکا برای بسیاری از پروژه ها موفق بوده و هند را به حاشیه برده است.

عواملی مانند اختلافات سیاسی، رقابت‌های منطقه‌ای و اولویت‌های متفاوت بر گرایش سریلانکا به چین تأثیر گذاشته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)