پیوندهای جدید احتمالی بین واکسن AstraZeneca و لخته های خون

پیوندهای جدید احتمالی بین واکسن AstraZeneca و لخته های خون

لخته ها بعد از اولین دوز شایع تر از دوز دوم بوده اند

دانشمندان دلیل احتمالی واکسن AstraZeneca Plc Covid-19 را شناسایی کرده اند که ممکن است باعث لخته شدن خون شود، پس از اینکه استفاده از این واکسن در سطح جهانی برای جلوگیری از عارضه جانبی نادر محدود شد.

بر اساس مطالعه ای که روز چهارشنبه در مجله Science Advances توسط دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی منتشر شد، تحقیقات پیش بالینی که با Astra انجام شد، نشان داد که برهمکنش بین واکسن و پروتئینی به نام فاکتور پلاکتی 4 می تواند عامل ایجاد ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی باشد. دانشگاه ها و همچنین Astra. این شرکت گفت که این تحقیق قطعی نیست.

واکسن آسترا که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، در سطح جهانی به دلیل ارتباط احتمالی بین واکسن و موارد نادر لخته شدن خون، با محدودیت استفاده از آن به افراد بالای 40 سال و ایالات متحده و ایالات متحده هنوز مجوز این واکسن را محدود کرده است. در ماه مه، دانشمندان آلمانی فرضیه‌ای منتشر کردند مبنی بر اینکه این عارضه جانبی با ناقل آدنوویروسی که در تلقیح استفاده می‌شود، مرتبط است.

لخته‌ها پس از دوز اول شایع‌تر از دوز دوم بوده‌اند، به طوری که تا 17 نوامبر 426 مورد از بیش از 24 میلیون تزریق اول و دوم به تنظیم‌کننده بریتانیا گزارش شده است.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «اگرچه این تحقیق قطعی نیست، اما بینش‌های جالبی ارائه می‌دهد و AstraZeneca در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده از این یافته‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌های ما برای حذف این عارضه جانبی بسیار نادر است».

این شرکت تاکید کرد که مکانیسم شناسایی شده نشان نمی دهد که علت ترومبوز نادر است و اکثر افرادی که آنتی بادی PF4 دارند لخته ایجاد نمی کنند. خطر لخته شدن خون نیز در اثر کووید-19 بسیار بیشتر از هر یک از واکسن‌ها است.