پیشنهاد ناوچه ایالات متحده، قرارداد “امضا شده و نهایی” فرانسه را از مسیر خارج نمی کند – RT World News

وزارت دفاع فرانسه و یونان هر دو تایید کرده اند که پیشنهاد رقابتی از سوی ایالات متحده هیچ تاثیری بر قرارداد چند میلیاردی “امضا شده” و “نهایی” برای خرید سه ناوچه فرانسوی Belharra نخواهد داشت.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه روز شنبه اعلام کرد که قرارداد دفاعی با آتن از قبل امضا شده است “از چند روز پیش طرح شد” قبل از اینکه وزارت امور خارجه آمریکا تایید فروش بالقوه ناوچه های آمریکایی را اعلام کند.

از آنجایی که با یونانی ها بحث کردیم، دیگر پیشنهاد آمریکایی ها روی میز نیست… با یونانی ها هم قرارداد بستیم.

وزارت دفاع یونان نیز تایید کرد که از زمان توافق با پاریس “نهایی” از آنجایی که در این مورد مذاکره شده بود “بالاترین سطح ممکن” و “شخصا اعلام شد” کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان. قرار است این قراردادها به تصویب مجلس برسد “به زودی.”


یونان در پی نارضایتی از پیمان AUKUS برای خرید 3 ناوچه فرانسوی جدید منعقد کرد

آژانس همکاری امنیتی دفاعی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که فروش 6.9 میلیارد دلاری 4 ناوچه جنگی لاکهید مارتین و برنامه جداگانه 2.5 میلیارد دلاری برای ارتقای ناوچه های کلاس MEKO یونان را تایید کرده است.

این اعلامیه باعث ایجاد نگرانی هایی در مورد توافق آتن و پاریس شد، به ویژه پس از ساخت زیردریایی طولانی مدت. “معامله قرن” بین فرانسه و استرالیا به طور ناگهانی در ماه سپتامبر توسط یک پیمان بمب‌افزاری AUKUS مختل شد. پاریس خشمگین واشنگتن و کانبرا را بدون هیچ گونه هشدار قبلی به “خنجر از پشت” متهم کرد، در حالی که تنها دو هفته بعد مکرون با نخست وزیر یونان روی صحنه رفت تا شخصاً فروش حداقل سه کشتی جنگی فرانسوی به آتن را به قیمت حدود 3.5 میلیارد دلار اعلام کند و گفت: وقتش بود “از ساده لوح بودن دست بردارید” در حالی که معامله را به عنوان نشانه ای از استقلال و حاکمیت استراتژیک اروپا.

این بار، به گفته ارتش فرانسه، ایالات متحده “به ما هشدار داده بود که این اطلاعیه قرار است منتشر شود” و آمریکایی ها ظاهرا داشتند “هیچ تمایلی برای رفتن بیشتر نیست” با فروش واقعی ناوچه ها.