پکن “تحریک” آمریکا را عامل حادثه جت جنگنده دریای چین جنوبی می داند

پکن

ایالات متحده این حادثه را یک مانور “تهاجمی غیر ضروری” نامید.

چین:

پکن «تحریک آمیز» آمریکا را به دلیل حادثه هفته گذشته که یک هواپیمای چینی از مقابل یک هواپیمای تجسسی آمریکایی بر فراز دریای چین جنوبی عبور کرد، مقصر دانست.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این حادثه گفت: ارسال طولانی‌مدت و مکرر کشتی‌ها و هواپیماهای ایالات متحده برای نظارت دقیق بر چین به طور جدی به حاکمیت و امنیت ملی چین آسیب می‌زند.

مائو گفت: «این نوع فعالیت تحریک آمیز و خطرناک عامل مسائل امنیتی در دریاها است.

وی گفت: چین به برداشتن تمام اقدامات لازم برای محافظت قاطعانه از حاکمیت و امنیت خود ادامه خواهد داد.

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک خلبان جنگنده چینی «مانور تهاجمی غیر ضروری» را در نزدیکی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی که روز جمعه بر فراز دریای چین جنوبی عملیات می‌کرد، انجام داد.

تصاویر ویدئویی که ارتش ایالات متحده از طبقه بندی خارج و منتشر کرده است، عبور یک هواپیمای جنگنده چینی از مقابل هواپیمای آمریکایی را نشان می دهد که می توان لرزش ناشی از تلاطم ناشی از آن را مشاهده کرد.

فرماندهی هند و اقیانوسیه (INDOPACOM) در بیانیه ای اعلام کرد که هواپیمای چینی “مستقیماً در مقابل و در فاصله 400 فوتی دماغه RC-135 پرواز کرد و هواپیمای آمریکایی را مجبور کرد تا از تلاطم های ناشی از آن عبور کند.”

در این بیانیه آمده است: RC-135 در حال انجام عملیات ایمن و معمولی بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین‌المللی، مطابق با قوانین بین‌المللی بود.

پنتاگون گفت این حادثه بخشی از الگوی رفتار چین بوده است.

این در زمانی رخ می دهد که روابط بین واشنگتن و پکن بر سر مسائلی از جمله تایوان و بالون جاسوسی چینی که در اوایل سال جاری پس از عبور از ایالات متحده سرنگون شد، به هم خورده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)