پروفسور به خاطر بمب گذاری مرگبار در کنیسه محکوم شد – اخبار RT World

یک دادگاه فرانسوی یک جامعه شناس لبنانی-کانادایی را به اتهام بمب گذاری در کنیسه ای در پاریس در سال 1980 به حبس ابد محکوم کرد. “بی اساس و ناقص.”

دادگاه روز جمعه حکم حبس ابد را برای حسن دیاب، شهروند لبنانی و کانادایی که در اتاوا زندگی و تدریس می کند، صادر کرد. دیاب از شرکت در دادگاه خودداری کرد و حکم غیابی صادر شد. دادگاه حکم بازداشت دیاب را صادر کرد که وکلای او استدلال کردند که او به سادگی در مکان اشتباه در زمان اشتباه قرار گرفته است.

دادستان های فرانسوی دیاب را متهم کردند که در 3 اکتبر 1980 یک موتورسیکلت بمب در بیرون کنیسه ای در خیابان کوپرنیک در پاریس کار گذاشته بود. این بمب زمانی که بیش از 300 نمازگزار در داخل ساختمان جمع شده بودند منفجر شد و چهار نفر را کشت و 46 نفر را مجروح کرد.

بازرسان ابتدا به تروریست‌های نئونازی در این حمله مظنون بودند و سپس شبه‌نظامیان فلسطینی را مقصر دانستند. مقامات کانادایی دیاب را در سال 2008 به نمایندگی از مقامات فرانسوی دستگیر کردند که ادعا کردند پروفسور شبیه تصویر فتوفیت بمب‌گذار است.


مرد مسلح مرکز یهودیان را به وحشت انداخت

دیاب در سال 2014 به فرانسه تحویل داده شد و به قتل متهم شد و به زندان افتاد. پرونده علیه او به دلیل ناکافی بودن شواهد در سال 2018 متوقف شد و دیاب به کانادا بازگشت. با این حال، دادگاه تجدید نظر فرانسه دستور داد که این پرونده در سال 2021 بازگشایی شود.

وکلای دیاب استدلال کردند که او در زمان حمله در بیروت تحصیل می کرد. هیچ یک از بازرسان اولیه برای شهادت زنده نبودند و شاهدانی که مهاجم را دیدند اعتراف کردند که خاطرات آنها در چهار دهه گذشته محو شده است. دادستان ها گفتند که پاسپورت دیاب در سال 1981 در فرودگاه ایتالیا در اختیار یکی از رهبران مبارز فلسطینی پیدا شد، اما دیاب ادعا کرد که او یک ماه قبل از بمباران این سند را گم کرده است.

“از آغاز رسیدگی به استرداد در کانادا در چهارده سال پیش و ادامه در طول رسیدگی های قانونی در فرانسه در طول هفت سال گذشته، قضات کانادایی و فرانسوی … پیوسته شواهد علیه او را ضعیف، غیرقابل اعتماد و غیرقابل اطمینان می دانستند.” سازمان عفو ​​بین‌الملل ماه گذشته نوشت و از مقامات فرانسوی خواست تا از آنها صرفنظر کنند “بی اساس و ناقص” مورد.

مشخص نیست که آیا مقامات کانادایی دیاب را برای اجرای حکم خود به فرانسه تحویل خواهند داد یا خیر.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: