پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، پس از پایان نظرسنجی‌های محلی، انتخابات زودهنگام را در 23 ژوئیه فراخوان داد.

نخست‌وزیر اسپانیا پس از پایان نظرسنجی‌های محلی، انتخابات زودهنگام را در 23 جولای اعلام کرد

حزب راستگرای PP نیز در سطح منطقه ای به دستاوردهای قابل توجهی دست یافت.

مادرید:

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در اقدامی غافلگیرکننده، یک روز پس از آن که سوسیالیست‌هایش در نظرسنجی‌های محلی و منطقه‌ای متحمل شکست شدند، انتخابات زودهنگام را برای روز دوشنبه ۲۳ ژوئیه برگزار کرد.

نظرسنجی های روز یکشنبه که به طور گسترده به عنوان تمرین لباس برای یک انتخابات عمومی در نظر گرفته می شد، بیشترین تعداد آرا را به دست آورد.

حزب راستگرای PP همچنین در سطح منطقه ای به دستاوردهای قابل توجهی دست یافت و شش منطقه را که تحت کنترل سوسیالیست ها بود، تصرف کرد، از جمله والنسیا در شرق و جزایر بالئاریک که شامل جزیره تعطیلات ایبیزا می شود.

در یک سخنرانی تلویزیونی، سانچز غم انگیز گفت که تصمیم خود را برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات سراسری در 23 جولای “با توجه به نتایج انتخابات دیروز”، به فیلیپه ششم اطلاع داده است.

او گفت: “من به عنوان رئیس دولت و حزب سوسیالیست، مسئولیت نتایج را بر عهده می‌گیرم و فکر می‌کنم لازم است پاسخ دهیم و دستورات دموکراتیک خود را به اراده مردم تسلیم کنیم.”

او افزود که نتایج “نیازمند شفاف سازی از سوی اسپانیایی ها درباره سیاست هایی است که دولت باید اجرا کند و کدام نیروهای سیاسی باید این مرحله را رهبری کنند.”

انتخابات زودهنگام حدود سه هفته پس از اینکه اسپانیا ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت، در اول جولای برگزار می شود.

– “شکست تاسف بار” –

اوریول بارتومئوس، استاد سیاست در دانشگاه خودمختار بارسلونا، گفت سانچز “با یک شکست ناگوار روبرو شده است و اکنون زمین بازی را تغییر داده است.”

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «جایگزین، شش ماه خون‌ریزی دولتی بود و او تصمیم گرفته است تمام آن را قمار کند.

سانچز از سال 2018 در مقام ریاست جمهوری خود با موانع متعددی روبرو بوده است: خستگی رای دهندگان از دولت چپگرای خود، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید در چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو.

او برای مهار پیامدهای بحران‌های مکرر بین سوسیالیست‌ها و شریک ائتلاف چپ تندرو آنها پودموس، که در رای‌گیری روز یکشنبه شاهد سقوط حمایت آن‌ها بود و موقعیت خود را در برابر دیگر جناح‌های چپ تندرو در تعدادی از مناطق از دست داد، تلاش کرده است.

حزب مردمی در انتخابات شهرداری کمی بیش از هفت میلیون رای (31.52 درصد) کسب کرد، در حالی که سوسیالیست ها (28.11 درصد) نزدیک به 6.3 میلیون رای داشتند.

آلبرتو نونز فیجو، رهبر شادی PP، در یک سخنرانی پیروزی در اوایل روز دوشنبه گفت: “ما یک پیروزی واضح به دست آورده ایم و اسپانیا اولین گام ها را به سوی یک دوره سیاسی جدید برداشته است.”

اما PP تنها با حمایت راست افراطی Vox، که در نظرسنجی های روز یکشنبه نیز پیروز شد، می تواند در چندین منطقه حکومت کند – که دردسر بزرگی برای فیجو ایجاد می کند.

– جاه طلبی های ملی Vox –

Vox، سومین حزب بزرگ در پارلمان، امیدوار است که به شریکی ضروری برای PP تبدیل شود – هم در سطح منطقه ای و هم در نهایت در سطح ملی.

با آگاهی از اینکه کلید پیروزی در انتخابات عمومی تسخیر مرکز است، فیجو به دنبال تعدیل خط PP و در عین حال دور نگه داشتن Vox بوده است.

در طول سال گذشته، حزب مردمی با Vox در منطقه روستایی کاستیا و لئون حکومت کرده است، جایی که مرتباً از مواضع فوق محافظه کارانه خود در مورد مسائل اجتماعی، به ویژه سقط جنین، شرمنده شده است.

آنتونیو باروسو، تحلیلگر مشاور سیاسی Teneo، گفت سانچز معتقد است که می تواند از ترس پیوستن PP به نیروهای Vox در سطح ملی برای بسیج رای دهندگان استفاده کند.

اما مشخص نیست که مذاکرات با Vox برای ورود به دولت‌های منطقه‌ای و محلی چگونه “بر تمایل به رای دادن به PP” تأثیر می‌گذارد و آیا این “تاثیری در بسیج آرای میانه‌روی” خواهد داشت یا خیر.

سانچز در هفته های اخیر از کشور عبور کرده بود تا اقدامات جدیدی از جمله مسکن مقرون به صرفه برای جوانان، بودجه بیشتر مراقبت های بهداشتی و بلیط سینما دو یورویی برای بازنشستگان را اعلام کند.

اما به نظر می‌رسد رای‌دهندگان از نحوه عملکرد او با اقتصاد اسپانیا متقاعد نشده‌اند، علی‌رغم این واقعیت که این کشور از سایر همتایان اصلی منطقه یورو بهتر عمل کرده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)